اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/01/18 | ساعت: 09:33 | کد خبر: 5033 | بازدید: 451921 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه ی نشست خبری تشریح عملکرد ستاد هماهنگی خدمات سفر با انتقاد از سرعت رسیدگی به آثار و اماکن تاریخی تصریح کرد با این سرعت، رسیدگی به آثار و اماکن تاریخی قرن ها بطول خواهد انجامید.

به گزارش خبرنگار میراث ما، سلطانی فر افزود:  از سال 1309 تا بحال 31000 بنا و سایت تاریخی شناسایی و ثبت ملی شده است و این در صورتیست که در ایران حدود 1.000.000 بنا، مکان و سایت تاریخی وجود دارد. وی افزود با در نظر گرفتن این تعداد و آثار تاریخی ثبت شده در میابیم که تنها حدود 3 درصد از کل آثار موجود شناسایی شده اند.

سلطانی فر با تاکید یکی از خبرنگاران حاضر در نشست تائید کرد که از این 3 درصد آثار ثبت شده تنها 6 درصد تعیین حریم شده اند! و این وضعیت نشانگر آن است که باید در اتکا به بودجه ی دولتی برای رسیدگی به آثار تاریخی تجدید نظر کرده و خود را محدود به بودجه های دولنی نکنیم.

اگر از میراث فرهنگی نروم خود را محدود به بودجه های دولتی نخواهم کرد!
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر کس بنای ماندن دارد معمولا می رود! افزود در صورتیکه بمانم به سوی مشارکت بخش خصوصی می روم، وی تصریح کرد ده ها هزار مکان تاریخی موجود قابل واگذاری به بخش خصوصی جهت مرمت، احیا و بهره برداری است بطوری که پس از باز سازی و احیا تحت نظر کارشناسان میراث فرهنگی برای مدت 10 - 15 سال مورد بهره برداری بخش خصوصی قرار گیرد.

اماکن تاریخی خصوصی پس از ثبت ملی موجب بدبختی مالک می شود!
سلطانی فر با انتقاد از وجود اشکال در قوانین کشور تاکید کرد در دیگر کشورها وقتی یک اثر تاریخی خصوصی به ثبت ملی می رسد موجب خوشبختی مالک آن می شود و این موضوع در ایران برعکس بوده و موجب بدبختی مالک است و این بخاطر وجود اشکال در قوانین است.

وی ابراز امیدواری کرد در صورت مشارکت بخش خصوصی موجبات حفاظت واقعی از میراث فرهنگی فراهم آید.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1