اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/03/12 | ساعت: 06:25 | کد خبر: 5161 | بازدید: 452325 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

سرانجام دیوان عدالت اداری بعد از بارها صادر کردن رای به ضرر میراث فرهنگی ایران، در پرونده سرای دلگشا در نقش منجی ظاهر شد و کاخ گلستان را از خطر خروج از ثبت میراث جهانی رهانید. این نخستین پرونده‌ بزرگی بود که سازمان میراث فرهنگی توانست که سر بلند بیرون بیاید و به گفته رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث تهران شاخ غول شکسته شود.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی، هرچند این روزها هنوز هم دیوان عدالت اداری رای به خروج از ثبت بناهای تاریخی می‌دهد و خبرها حاکی از خارج شدن خانه توکلی از فهرست میراث فرهنگی در گرگان، خانه‌ای در خراسان رضوی و همچنین مدرسه صدر و خانه حسام لشگر است، با این وجود دیوان عدالت اداری در پرونده سرای دلگشا ناجی کاخ گلستان شد.
 
هرچند نبود هماهنگی‌ها و دغدغه‌های میراث فرهنگی برای نخستین بار باعث شد که دیوان عدالت اداری حکم به خروج سرای قاجاری دلگشا از فهرست میراث فرهنگی بدهد و پایه‌های پاساژی بزرگ در خیابان 15 خرداد ریخته شود، با این وجود پیگیری‌های حقوقی میراث فرهنگی و همچنین تلاش رسانه‌ها باعث شد که در دادگاه دومی که در دیوان  عدالت اداری تشکیل شد، کاخ گلستان نجات پیدا کند.
 
رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی تهران که این اقدام را حتی بزرگتر از پرونده نقش جهان اصفهان می‌داند، تاکید کرد که بیشتر اتفاقات ناخوشایندی که در زمینه پرونده‌های حقوقی میراث فرهنگی می‌افتد، محصول بخشی‌نگری است. پیروزی پرونده کاخ گلستان هم به این معناست که همه بخش‌ها خود را مسئول دانسته و همین امر منجر به موفقیت این پرونده شد.
 
او که این پرونده را همچون شکستن شاخ غول دانست، از همه مسئولان حقوقی دخیل در این پرونده تشکر و قدردانی کرد و گفت که اگر همکاری آن‌ها نبود، این پرونده همچون شکست بزرگی بود که می‌توانست تبعات بسیار بدی در زمینه میراث فرهنگی داشته باشد.
 
خسروآبادی با تاکید بر حضور موثر رسانه‌ها در این زمینه گفت که امیدوار است از این پس همه مسئولان در سازمان‌ها و نهادهای دیگر خود را در قبال میراث فرهنگی ایران مسئول دانسته و به بهترین نحو در این زمینه عمل کنند.
 
در حال حاضر، براساس رای دیوان عدالت اداری مجتمع تجاری سرای دلگشا باید 10.30 متر ارتفاع داشته باشد. به گفته خسروآبادی، مجوزی که در دادگاه بدوی صادر شده بود، ارتفاعی در حدود 17.30 متر بوده است. هرچند که مالک مدعی است که بالای 25 متر حکم صادر شده است.
 
ارتفاع کنونی این پاساژ تجاری از بخش جلو 18 متر و بخش پشت 20 متر به خاطر نوع ساختار شیب‌دار بناست. بنابراین آخرین حکم دیوان عدالت اداری این متجمع باید نزدیک به ارتفاع 10.30 برسد. یک متر جلوی این پاساژ هم باید با توجه به ضوابط میراث فرهنگی سامان بگیرد.
 
با این وجود نباید از یاد برد که در این پرونده قربانی بزرگی وجود داشت و آن سرای دلگشا بود، این بنای قاجاری در  14 آبان 1386 با شمارهٔ ثبت 19848 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود. بنایی که امروز تنها باید یاد و خاطرش را گرامی داشت.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1