اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/05/27 | ساعت: 08:38 | کد خبر: 5326 | بازدید: 452150 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

صلیب‌های قبرستان لهستانی‌ها در اهواز درحالی توسط معتادان به‌سرقت رفت که فعالان میراث‌فرهنگی این اتفاق را مربوط به انتقال بازار آهن‌فروشان در نزدیکی قبرستان ارامنه و لهستانی‌ها می‌دانند. آن‌ها معتقدند پس از اعتراض نسبت به سرقت صلیب‌ها نه‌تنها اقدامی از سوی نهادهای مرتبط صورت نگرفت که در این قبرستان‌ نیز از جا کنده و ربوده شد.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی؛ پس از مشاهده و پیگیری تخریب سنگهای قبر و صلیب‌های قبرستان ارامنه، آشوری و لهستانی‌های اهواز، یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان با حضور در محل قبرستان موضوع توقف تخریب‌ و سرقت‌ صلیب‌ها را در دستور کار قرار داد. فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند سکونت اقلیت‌های مذهبی در اهواز و خوزستان سابقه دیرینه‌ دارد و ارگان‌های متولی با حفاظت بیشتر باید مانع از چنین تعرض‌هایی شوند.

Lahestani

«مجتبی‌گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «پس از انتقال میدان بارفروشان اهواز و قرارگرفتن معاونت فرهنگی اجتماعی در محدوده قبرستان‌ لهستانی‌ها تصور می‌شد که سرنوشت قبرستان ارامنه و لهستانی‌ها که در محور فرهنگی تاریخی تپه باستانی آسیه آباد و گورستان سنگی پارک کوهساران قرار دارد به مراتب بهتر شود. اما پس از انتقال بازار آهن فروشان نه‌تنها تخریب تدریجی این دو قبرستان آغاز شد که معتادان و سارقان با سرقت صلیب‌ها این قبرستان‌ها را تخریب کردند».


Lahestani2


این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، سکونت اقلیت‌های مذهبی در اهواز و خوزستان ریشه تاریخی دارد و نباید چنین تعرض‌هایی باعث بدبینی و ایجاد کدورت میان اقلیت‌ها شود. درحال‌حاضر انتظار می رود شهرداری اهواز  با همکاری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و انجمن‌های میراث‌فرهنگی مانع از چنین تعرض‌هایی شود.

هم‌اکنون در پی تعرض شهرداری اهواز به این گورستان و سرقت صلیب‌های آهنی و آهن آلات گورها توسط معتادان و بی‌خانمان‌ها  به سرقت رفته است.

Lahestani1


بنا بر این گزارش، در سالهای 1320 الی 1323 بیش از 150 هزار نفر از لهستانی‌ها برای مهاجرت به فلسطین و آفریقا، از کشور شوروی وارد ایران شدند. از دهم مردادماه 1321 به تدریج خروج آنها آغاز شد و پایگاه اصلی خروج آنها شهر اهواز و سربندر بود. مهاجرین لهستانی از بندر انزلی، تهران، اصفهان و مشهد عازم اهواز شدند.در ساخت نیمی از 25 کارخانه قند و شکری که در ایران ساخته  شد نقش داشتند و در نیروگاه برق اهواز نیز اشتغال داشتند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1