اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/06/19 | ساعت: 10:04 | کد خبر: 5387 | بازدید: 452237 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بر ضرورت احیای بافت تاریخی بازار اراک تاکید کرد و گفت: بازار تاریخی اراک سند هویت شهر است اما این بازار تاریخی از نظر دید بصری و فنی با مشکل مواجه است.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، سید محمد حسینی صبح سه شنبه در کارگروه گروه گردشگری استان مرکزی افزود: احیا و مرمت بازار تاریخی شهر اراک به عنوان تاریخی ترین و باقدمت ترین ابنیه تاریخی این شهر در اولویت کار این اداره کل قرار دارد.

وی با اشاره به تدوین برنامه سه ساله برای مرمت بافت تاریخی بازار شهر اراک ابراز کرد: بر اساس جلسات گذشته با استاندار مرکزی مصوب شد طرح مرمت بازار اراک ظرف مدت سه سال اجرایی شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: در این طرح برای کلیه دستگاه های ذیربط و مرتبط با بازار وظایفی تعیین شده است که طبق آن باید مسئولیت هایشان را در راستای مرمت و حفظ این آثار گرانبها انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اینکه نباید خیلی با دیدگاه اقتصادی به بازار نگاه کرد، بیان داشت: اگر بتوانیم بافت تاریخی این بنای ارزشمند را احیا کنیم از منظر اقتصادی و گردشگری کاری با ارزش را انجام داده ایم.

پاک سازی نیمه تمام بدنه بازار از انشعابات آب، برق و گاز

حسینی ادامه داد: یکی از اساسی ترین کارهایی که در سال های گذشته توسط این اداره کل در بازار صورت گرفته کف سازی همزمان بازار با پاک سازی بدنه بازار از انشعابات آب، برق و گاز بوده که طی آن طرح مقرر شد این انشعابات به داخل کانال حفر شده انتقال یابند که تاکنون این امر به صورت کامل انجام نپذیرفته است.

وی در ادامه به تشریح برنامه سه ساله مرمت بازار پرداخت و ابراز کرد: در این طرح مقرر شده دستگاه های شهرداری، اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه سایر دستگاه های مرتبط با بازار و کسبه آن به مرمت این بنای قدیمی و تاریخی بپردازند.

مدیر کل میراث فرهگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اجرایی شدن این طرح را در گرو مشارکت تمامی دستگاه های مربوطه و بازاریان دانست و عنوان کرد: نباید برای مرمت بازار زمان را از دست بدهیم؛ چرا که با نزدیک شدن به فصل زمستان مرمت این بنا نیز با تاخیر انجام خواهد شد.

حسینی معرفی نماینده در هر سرا را یکی از برنامه های طرح 3 ساله ی مرمت بازار اعلام و ابراز کرد: تشکیل هیات امنای بازار، ساماندهی تاسیسات آب، برق و گاز در کانالی که از قبل پیش بینی شده است، مرمت طاق های بازار در سال های 93 و 94، اجرا و ساماندهی تجهیزات اطفا حریق، پاکسازی جرزها از هر گونه اشغال و احداث و ساماندهی سرویس های بهداشتی در سرا ها از جمله برنامه های این طرح تلقی می شود.

وی اضافه کرد: ساماندهی سراهای بازار با کمک اوقاف و امور خیریه، شهرداری و کسبه بازار، تملک بناهای های شاخص مثل منازل تاریخی، تعیین تکلیف وضعیت سراها و مغازه ها های تاریخی، ساخت پارکینگ در محدوده ی بافت تاریخی و تجمیع دست فروشان در یکی از سراهای بازار از دیگر برنامه های طرح مذکور بشمار می رود.

مدیر کل میراث فرهگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تبدیل سرای کتابفروشان به میهمانپذیر سنتی، تبدیل سرای مسگرها به بازارچه ی صنایع دستی، ساماندهی جداره ها در چهار ضلع خیابان های حصار، محسنی، امام(ره) و میدان ارگ، تبدیل خیابان حصار به گذر پیاده، نورپردازی و مبلمان، نصب باجه های تلفن، احداث مسیرهای دوچرخه، راه اندازی پایانه اتوبوس های گردشگری و نصب تی وی از دیگر موارد پیش بینی شده در این طرح است.

بازار اراک شناسنامه و هویت شهر است

عضو شورای اسلامی شهر اراک هم در این جلسه گفت: بازار اراک شناسنامه و هویت این شهر است.

اشرف بهادری افزود: شورای اسلامی شهر اراک از حدود 7 سال پیش در کار مرمت بازار به همراه شهرداری این شهر ورود پیدا کرده است.

وی بررسی و نظارت بر روی بازار وظیفه ی شورای اسلامی شهر دانست و عنوان کرد: این برنامه در گذشته به صورت پراکنده انجام می شده است که با تدوین و اجرای این طرح تمامی کارهای مرمت بازار به صورت تجمیع صورت خواهد گرفت.

بهادری بازار اراک را زیباترین بازار کشور اعلام وابراز کرد: باید حفظ ابنیه تاریخ شهر و در راس آنها بازار به عنوان یک صنعت در اولویت کارها قرار بگیرد.

در این جلسه توسط معاونت امور عمرانی استانداری مرکزی مصوب شد؛ ظرف 15 روز آینده با ارسال برنامه 3 ساله مرمت بازار به دستگاه های مربوطه و ارسال نظرات آنها در این زمینه این برنامه مصوب شود.

مهدی زندیه وکیلی همچنین از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی خواست تا با ارائه گزارش کتبی تملک سرای آقایی به استاندار مرکزی به تعیین تکلیف قانونی این سرا ظرف یک ماه آینده بپردازند.

وی همچنین تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان موظف است گزارش وضعیت تملک های این نهاد در بازار را ارائه نماید.

همچنین در این جلسه مقرر شد تا مهرماه تمامی اعضای هیات امنای بازار مشخص و معرفی شوند.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1