اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 93/06/20 | ساعت: 11:32 | کد خبر: 5395 | بازدید: 451770 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهر باستانی شوش با وجود آثار ارزشمند تاریخی از دوره های مختلف ، شاخص و معیار لازم برای ثبت جهانی در یونسکو را دارد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، 'محمدحسن طالبیان' روز چهارشنبه در جریان بازدید از محوطه باستانی شوش در جمع خبرنگاران افزود:سازمان یونسکو برای ثبت یک اثر در فهرست جهانی شش معیار در نظر دارد و هر اثری باید حداقل یکی از این معیارها را دارا باشد که در این میان محوطه باستانی شوش دارای چهار شاخص و معیار مهم است.

وی شاهکار و نبوغ بشری ، خلاقیت ویژه در معماری و نقش اثر در تبادلات جهانی به عنوان یک مرکز مهم را از جمله معیارهای مورد سنجش یونسکو در ثبت اثر برشمرد و گفت:حفظ و نگهداری این ارزش ها و اثبات آن در پژوهش های باستانی از جمله معیارهایی است که در روند ثبت یک اثر در فهرست جهانی به آن توجه می شود.

معاون میراث فرهنگی ، ساماندهی محوطه باستانی شوش برای ثبت جهانی این اثر را مهم دانست و خاطر نشان کرد:ساماندهی محوطه باستانی شوش مطابق معیارهای جهانی انجام می شود.

طالبیان با اشاره به تلاش مجموعه سازمان میراث فرهنگی و نیز هماهنگی و تعامل مجموعه مدیریت شهری شوش برای ساماندهی محوطه باستانی مطابق معیارهای سازمان یونسکو افزود:همزمان با ساماندهی محوطه باستانی شوش ، کار ساماندهی ، بهسازی و زیباسازی منظر شهری شوش نیز با توجه به شاخص های مورد نظر یونسکو باید انجام شود.

وی با بیان اینکه در ساماندهی محوطه باستانی شوش از نگاه علمی ، عزم فراگیر ملی و استانی وجود دارد اظهار داشت:مشارکت جدی مردم و دستگاههای اجرایی استان خوزستان و شهرستان شوش در این راستا به طور شایسته قابل مشاهده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ثبت محوطه باستانی شوش به عنوان سومین اثر استان خوزستان را رویدادی مهم در عرصه فرهنگی در استان خوزستان دانست و گفت: با ثبت جهانی شوش ، خوزستان به عنوان یک مقطع مهم جهانی در دنیا شاخته شده و نقش مهمی در مبادلات فرهنگی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون در تعامل با یونسکو و ثبت آثار ملی در فهرست جهانی موفق عمل کرده اظهار داشت:50 اثر ملی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار داشته که تلاش می شود با بازنگری تعداد 100 اثر دیگر نیز به آنها اضافه شود.

طالبیان ، ایران را کشوری تمدن ساز که نقش مهمی در مبادلات فرهنگی داشته معرفی کرد و گفت:به منظور شتاب بخشیدن به ثبت جهانی آثار ، برنامه ریزی شده تا استانهای مختلف کشور وارد عمل شده و تلاش کنند با مدیریت ، ساماندهی و رفتار علمی ، خود را با دستور العمل جهانی تطبیق دهند تا آثار باستانی با سرعت بیشتری به ثبت جهانی برسد.

وی در عین حال گفت: در شورای سیاستگذاری متشکل از نخبگان پرونده های آثار متقاضی ثبت جهانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و آثار و محوطه های باستانی که دارای ارزش تاریخی بالایی می باشند و می توانند قله های فرهنگی ایران را به خوبی معرفی کنند برای معرفی و ثبت جهانی انتخاب می شوند.

طالبیان ، شوش را بهشت باستان شناسی معرفی کرد و گفت:شوش همواره افتخار علمی و باستان شناسی بوده که با ثبت جهانی زمینه تربیت علمی علاقه مندان را فراهم کرده و از کمک های جهانی نیز بهره مند می شود.

وی همچنین ضمن تاکید بر پیگیری جدی ثبت جهانی محوطه باستانی شوش اظهار داشت: شهر باستانی شوش به عنوان یکی از مراکز مهم تمدن بشر از قدمت بالایی برخوردار بوده و کاوش های باستانشناسی وجود 16 دوره تاریخی از پیش از تاریخ تاکنون در این منطقه را به اثبات رسانده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری افزود: با ساماندهی محوطه باستانی شوش ، بازدید کنندگان و علاقه مندان به تاریخ و تمدن ایران ، به جایگاه رفیع ایران در قله های فرهنگی جهان پی می برند.

طالبیان در خاتمه بابت صدور احکام سنگین برای قاچاقچیان و غارتگران میراث فرهنگی از سوی دستگاه قضایی تشکر کرد و گفت: برای 17 نفر اعضای یک باند حفاری غیر مجاز که اسفند ماه پارسال اقدام به حفاری در محوطه باستانی ' تپه جنگل ' در هفت تپه نمودند احکام سنگینی از جمله شش سال حبس صادر شد.

وی در جریان سفر به شوش از روند ساماندهی محوطه باستانی شوش و اجرای طرح های بهسازی و زیباسازی منظر شهری در راستای ثبت جهانی این اثر دیدن کرد.

شهر باستانی شوش یکی از معروف ترین تمدن های کهن است که زمانی پایتخت حکومت عیلام و همچنین پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است.

زیگورات چغازنبیل در شوش و سازه های آبی شوشتر دو اثر دراستان خوزستان است که در یونسکو به ثبت رسیده است.

محوطه باستانی شوش قرار است در سال 2015 میلادی به ثبت جهانی برسد.

استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه های آبی شوشتر را در فهرست میراث فرهنگی جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1