اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/06/24 | ساعت: 07:21 | کد خبر: 5408 | بازدید: 451811 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگر ساکنان منطقه‌ی فیروزآباد در استان فارس همکاری کنند، «کاخ اردشیر بابکان» نیز می‌تواند ثبت جهانی شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، «کاخ اردشیر بابکان» یا «آتشکده» یکی از مهم‌ترین بناهای باقی‌مانده از اوایل دوره‌ی ساسانی در شهرستان فیروزآباد (اردشیرخوره) است که در آن، روند پیشرفت معماری مربوط به آغاز دوره‌ی ساسانی را می‌توان مطالعه و بررسی کرد.

در طول سه دهه‌ی گذشته، اهالی و عشایر کوچ‌ رو، روستایی را در نزدیکی این محوطه تشکیل دادند که نام آن برگرفته از نام کاخ یعنی «روستای آتشکده» است؛ اما از چند سال پیش، اهالی این روستا ساخت‌وسازهایی را در نزدیکی این بنای تاریخی انجام داده و حتی مردگان خود را در محوطه‌ی کاخ اردشیر دفن کرده‌اند.

هرچند گاهی مسوولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس برای جلوگیری از این‌گونه کارها، اقداماتی را انجام می‌دادند، اما در چندماه گذشته، اهالی «روستای آتشکده» پیش‌روی بیشتری کرده‌اند و همین امر سبب اعتراض و هشدار برخی دوست‌داران میراث فرهنگی شده است.

معاون میراث فرهنگی قول داده بود، در نوروز 93 به فیروزآباد سفر و این محوطه‌ی تاریخی را بررسی کند؛ اما آن زمان، این کار انجام نشد تا مدتی پیش که با حضور محمدحسن طالبیان در فیروزآباد، صحبت‌هایی برای بررسی شرایط این محوطه‌ی تاریخی و ارزشمند مطرح شد.

طالبیان در این زمینه با اشاره به صحبت‌هایی که مدتی پیش با مسوولان منطقه‌ی تاریخی فیروزآباد درباره‌ی وضعیت «کاخ اردشیر بابکان» داشته است، به خبرنگار ایسنا گفت: این منطقه را به یک پرونده‌ی مهم تبدیل کرده‌ایم و در حال فکر و مطالعه درباره‌ی آن هستیم و قصد داریم دو منطقه‌ی فیروزآباد و سروستان را برای ثبت جهانی آماده کنیم.

او با اشاره به تهیه‌ی ضوابطی برای دفن مردگان در حریم محوطه‌ی «کاخ اردشیر بابکان» اظهار کرد: باید هرچه زودتر تکلیف این موضوع روشن شود. نخست باید محدودیت ساخت‌وساز و دفن مردگان تعیین شود که شرط نخست برای این اقدام نیز دادن دستور توقف دفن مردگان است. ما باید این کار را متوقف کنیم و سپس قبرستان را به جای دیگری منتقل کنیم.

وی شرط لازم برای ثبت جهانی فیروزآباد را سامان‌دهی محوطه‌ی کاخ اردشیر بابکان دانست و گفت: در کنار این اقدام، روستای «آتشکده» نیز باید سامان‌دهی و کنترل شود.

او تأکید کرد: همان‌طور که برای یونسکو، آثار تاریخی اهمیت دارند، مردم نیز دارای اهمیت‌اند. بنابراین نخست باید یک تعامل سازنده با مردم روستا انجام شود تا ضمن این‌که از اثر حفاظت می‌شود، سامان‌دهی محوطه نیز صورت گیرد. به همین دلیل، یکسری شرط برای اهالی روستا گذاشته‌ایم که اگر برآورده شوند، پرونده‌ی ثبت جهانی «فیروزآباد» به یونسکو می‌رود.

مسوول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی اضافه کرد: اکنون چند گروه به‌صورت شبانه‌روزی در حال کار روی پرونده‌ی ثبت جهانی «فیروزآباد» هستند، اقدامی که از سال گذشته آغاز شد و از اوایل امسال به‌صورت جدی و متمرکز روی آن اقدام شد. حالا نیز باید گام به گام روی آن کار کرد.

او افزود: تلاش می‌کنیم تا مشکلات این محوطه‌ی تاریخی برطرف و پرونده‌ی ثبت جهانی آن به‌عنوان یکی از کاندیداهای ثبت جهانی، آبان و آذر امسال در شورای سیاست‌گذاری ثبت مطرح شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1