اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/06/26 | ساعت: 07:29 | کد خبر: 5416 | بازدید: 453074 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

پنج‌ماه پس از واگذار شدن «کاخ مروارید» در استان البرز به سازمان میراث فرهنگی، تا کنون اقدامات حفاظتی و مرمتی اضطراری در آن انجام شده و مسوولان گفته‌اند که مرمت کامل بنا به سه سال زمان نیاز دارد. با این حال، قرار است درهای این کاخ به‌ مناسبت هفته‌ی گردشگری روی مردم باز شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، 30 هکتار از کاخ «مروارید» در استان البرز، اوایل امسال به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این استان سپرده شد تا با مرمت و سامان‌دهی فضای کاخ، امکان بازدید مردم از آن فراهم شود.

پیش از این، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز ابوالفضل عبیدی مدت زمان لازم برای سامان‌دهی و مرمت فضاهای مختلف کاخ را به تخصیص اعتبار وابسته دانسته و گفته بود: امسال طرح مرمت این بنا تهیه می‌شود و با تخصیص اعتبار، اجرای آن آغاز خواهد شد.

حالا و پس از گذشت حدود پنج‌ماه از در اختیار گرفتن 30 هکتار از این مجموعه از «بنیاد تعاون سپاه» مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز به خبرنگار ایسنا گفت: تا کنون فقط اقدامات اضطراری در این بنای تاریخی انجام شده است و مرمت کامل بنا به سه سال زمان نیاز دارد.

عبیدی ادامه داد: تا کنون اقداماتی را در زمینه‌ی جمع‌آوری اسناد، مدارک و نگهداری فضای سبز مجموعه انجام داده و تا جایی که توانسته‌ایم، در زمینه‌ی جمع‌آوری مستندات، نقشه‌ها و تصاویر قدیمی، کار کرده‌ایم؛ اما اکنون مهم‌ترین بحث برای ما، توجه به فضای سبز مجموعه است که در طول سال‌های گذشته، توجهی به این بخش نشده و اگر از بین برود، دیگر قابل برگشت نیست.

وی بیان کرد: امسال از محل اعتبارات اختصاص‌یافته، بخش فضای میانی برای ایجاد یک پوشش موقت با هدف جلوگیری از آسیب بیشتر در دستور کار مرمت قرار می‌گیرد. سپس به بحث آسیب‌شناسی و تهیه‌ی طرح حفاظت و مرمت پرداخته می‌شود تا بتوان مرمت این بنای تاریخی را آغاز کرد.

او با بیان این‌که این اداره کل اکنون در حال رایزنی با دو بخش خصوصی است تا بهترین پیمانکار برای مرمت این فضا انتخاب شود، اظهار کرد: با توجه به این‌که سازه‌ی این بنای تاریخی با دیگر سازه‌ها متفاوت است و با مصالح مدرن سروکار دارد، نخست باید تا پایان سال، با گرفتن مشاوری ذی‌صلاح، طرح مرمت تهیه شود و سپس پیمانکار کار خود را آغاز کند.

وی با تأکید بر این‌که تا کنون اقدامات حفاظتی و مباحث اضطراری در این بنا انجام شده است، گفت: برای مرمت تکمیلی کاخ «مروارید» به یک بازه‌ی زمانی سه ساله نیاز داریم.

او افزود: قرار است این کاخ در هفته‌ی گردشگری (پنجم مهر به‌مدت یک هفته) و همچنین به‌مناسبت روز جهانی کودک، برای بازدید عموم باز باشد.

 پس از 10 سال تعطیلی، امسال کاخ مروارید در هفته‌ی میراث فرهنگی ‌روی مردم باز شد تا همه وضعیت آن را ببینند. اکنون 2500 مترمربع زیربنا با فضاهایی مانند خوابگاه شمس، نشیمن خصوصی شمس، خوابگاه همسرش، سالن طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، سالن سینما و استخر، بیشتر شبیه یک مخروبه شده است، به‌طوری که پس از واگذاری ۳۰ هکتار از مجموعه‌ی کاخ به اداره‌ی میراث فرهنگی، سه هفته برای جمع‌آوری آوارها و نخاله‌ها از محوطه‌ی بیرونی و درونی آن، زمان صرف شد.

کاخ مروارید توسط موسسه‌ی «رایت» طراحی و با نظارت مهندس «ویلیام کیس» بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این بنا محل سکونت شمس پهلوی و خانواده‌ی او تا سال ۱۳۵۷ بود. این مجموعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶۳ با رأی دادگاه انقلاب اسلامی در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفت و پس از آن، در قراردادی، این مجموعه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فروخته و در اختیار «بنیاد تعاون سپاه» گذاشته شد.

حریم و عرصه‌ی این کاخ توسط اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران در سال 1379 روی نقشه (تهیه‌شده توسط اداره‌ی لجستیک ستاد مشترک سپاه) تعیین شد. کاخ مروارید ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تا سال ۱۳۸۲ به‌عنوان موزه و با نام «مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده (کاخ مروارید)» از آن استفاده می‌شد؛ اما بعد از آن، تعطیل شد.

اوایل امسال با اعتراض سیدمحمود کاشانی - حقوقدان و فرزند آیت‌الله کاشانی - نسبت به وضعیت تملک زمین‌های مجموعه‌ی کاخ مروارید، توجه‌ها به این مجموعه‌ی تاریخی جلب شد و سرانجام براساس رأی دادگاه، 30 درصد از این مجموعه به اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز داده شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1