اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/06/26 | ساعت: 06:17 | کد خبر: 5417 | بازدید: 451751 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل امور پایگاه های میراث جهانی کشور گفت:استقرار تیم پژوهشی و عملیاتی در پایگاه هایی که به ثبت جهانی رسیده و در فهرست سازمان علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) قرار دارند برای حفظ این پایگاه ها ضروری است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، 'فرهاد عزیزی زلانی' سه شنبه در نشست با کارشناسان و مرمتکاران پایگاه تخت جمشید افزود:استقرار تیم پژوهشی و عملیاتی موجب می شود که این گونه پایگاه ها مطابق با قوانین مصوب یونسکو و علم روز حفظ و معرفی شوند.

وی ، توجه به پژوهش ، حفاظت و مرمت را از اصلی ترین مولفه ها برای احیا و پویایی پایگاه های میراث جهانی کشور دانست.

مدیر کل امور پایگاه های میراث جهانی کشور، همچنین بر ضرورت پیشبرد گام به گام حفظ و پویایی پایگاه های جهانی در زمینه های پژوهش، حفاظت ، مرمت و تربیت نیروی انسانی کارآمد تاکید کرد.

عزیزی زلانی ، افزود: موضوع اداره شدن پایگاه های جهانی کشور به صورت هیات امنایی هم اینک در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

این مقام مسوول بدون توضیح بیشتر در مورد چگونگی انجام این کار بیان کرد:می کوشیم با برنامه ریزی اصولی، زیر ساخت های تخصصی کار فراهم آید و هم اکنون الگو و محور فعالیت در این حوزه برای دفتر امور پایگاه ها ترسیم شده است تا بهتر بتوانیم در این عرصه گام برداریم.

مدیرکل امور پایگاه های میراث جهانی کشور همچنین در بازدید از موزه در حال مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید بیان داشت:مشابه پایگاه جهانی تخت جمشید در دنیا کم است و این انحصار نشات گرفته از ویژگی های خاص این بنای شکوهمند است بنابراین باید همه تلاش خود را برای حفاظت از این میراث با ارزش به کار گیریم.

عزیزی زلانی ادامه داد: تغییر نگرش در مورد ادامه روند فعالیت پایگاه ها ، همزمان با تغییراتی که در ساختار سازمان میراث فرهنگی رخ داده، لازم است و در کنار آن باید تجهیز سایت تاریخی تخت جمشید به تخصص های موجود در سطوح کارشناسی حفاظت و مرمت و تربیت نیروی انسانی را مد نظر داشته باشیم.

سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید بیان کرد: پایگاه تخت جمشید به لحاظ برخورداری از قابلیت های فراوان یکی از نمونه های شاخص برای مطرح شدن به عنوان مرکزی پژوهشی و علمی است.

عزیزی زلانی ، به برخی مشکلات و چالش های فرا روی پایگاه جهانی تخت جمشید اشاره کرد و گفت:عدم هماهنگی در تخصیص اعتبارات پایگاه و هزینه های آن، و نیز نبود اختیار و آزادی عمل در شیوه کنترل و مدیریت این سایت تاریخی از جمله این مشکلات است.

همچنین در این نشست شماری از پرسنل پایگاه تخت جمشید خواستار رسیدگی به امور رفاهی خود از جمله بازنگری در حقوق و دستمزد ها حفظ امنیت شغلی و فراهم آوردن زمینه مناسب برای توسعه فعالیت های این پایگاه شدند.

مدیر کل امور پایگاه های میراث جهانی کشور در ادامه از کارگاه مرمت سنگ، کارگاه مرمت سفال، کتابخانه و مرکز اسناد تخصصی و سایر بخش های کارشناسی پایگاه تخت جمشید و پروژه های در دست اقدام این پایگاه بازدید کرد.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شیراز واقع شده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1