اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
شنبه 93/07/05 |
ساعت: 06:34 |
کد خبر: 5432 |
بازدید: 451720 |
سرویس: میراث فرهنگی | ©
نقوش برجسته صخره ای، یکی از سنت های فلات ایران است که اغلب توسط دستگاه حاکم برای ماندگار ساختن اندیشهها و اقدامات خود بر صخرهها نقش شده است.
به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان : نقوش برجسته در واقع برگهایی از کتاب مصور تاریخ، فرهنگ هنر این مرز و بوم هستند که در پس آن اندیشه سازندگان آن نهفته است.
مردمان این فلات از گذشتههای دور چون اغلب مردمان دنیا به جاودان ساختن خواستهها، باورها و اندیشههای خود در قالب نقاشی، کنده کاری، سنگ تراشی، حجاری و... پرداخته است.
در ایران باستان دیواره صخرهها و کوهها جلوگاه دیرین هنر حجاری بوده و یادمان صخره ی فراوانی از دورانهای مختلف در آن به یادگار مانده است.
نقش برجستهها از مستندات مهم باستان شناسی محسوب میشوند و اطلاعات فراوان تاریخی در خوری را دارند. حجاریها تبلوری از اوضاع سیاسی، مذهبی و اجتماعی عصر خود هستند.
در کوه بیستون و کوههای بختیاری اشکانیان تمایل خود را به پیروی از سنت هخامنشیان در ایجاد نقش برجسته بر سنگها نشان دادهاند. موضوع نقش برجستهها بیستون عمدتا مربوط به جنگها و شکست مدعیان و مراسم مذهبی آن دوران است.
در کوههای بختیاری شاهکنشین الیمایی نیز نقوش صخره فراوانی را حجاری کردهاند. اغلب مضامین این نقوش مذهبی و غیرمذهبی است. موضوعانی چون تکریم شاهزادگان یا مقامات بلند مرتبه محلی اصلیترین موضوع این حجاریها است. در دوره ساسانی نیز هنر حجاری به اوج خود میرسد. مجموعا 37 نقش برجسته در مرزهای ایران کنونی شناخته است.
بنابراین گزارش؛ 29 نقش برجسته در استان فارس، 6 نقش در طاق بستان کرمانشاه، یک نقش در سلماس آذربایجان شرقی و یک نقش در شهر ری قرار داشته که امروز اثری از این نقش باقی نمانده است. موضوع سنگ نگارههای ساسانی اغلب تاجستانی شاه از اهورامزدا و آناهیتا، نیایش، پیروزی بر دشمنان بزرگداشت پادشاه از سوی بزرگان دربار، صحنههای خانوادگی جنگ کسودان و صحنه شکار است.
نقش برجستههای ساسانی نه فقط رویدادهای تاریخی، عظمت شاهان و آیین آن را مجسم کرده، بلکه سیاست و ایدئولوژی آنها نیز به شیوه سمبلیک بیان شده است.
در مجموع با درک و اهمیت نقش و برجسته صخره، میتوان تحولات اندیشه و مسائل فکری و فعالیتهای سازمان دینی وحس زیبایی شناسنامه جامعه ایران را در ادوار مختلف تاریخی شناخت و چگونگی آنها را در سیری تاریخی مشخص کرد و اهداف سیاسی و دینی آن را نشان داد.
مردمان این فلات از گذشتههای دور چون اغلب مردمان دنیا به جاودان ساختن خواستهها، باورها و اندیشههای خود در قالب نقاشی، کنده کاری، سنگ تراشی، حجاری و... پرداخته است.
در ایران باستان دیواره صخرهها و کوهها جلوگاه دیرین هنر حجاری بوده و یادمان صخره ی فراوانی از دورانهای مختلف در آن به یادگار مانده است.
نقش برجستهها از مستندات مهم باستان شناسی محسوب میشوند و اطلاعات فراوان تاریخی در خوری را دارند. حجاریها تبلوری از اوضاع سیاسی، مذهبی و اجتماعی عصر خود هستند.
در کوه بیستون و کوههای بختیاری اشکانیان تمایل خود را به پیروی از سنت هخامنشیان در ایجاد نقش برجسته بر سنگها نشان دادهاند. موضوع نقش برجستهها بیستون عمدتا مربوط به جنگها و شکست مدعیان و مراسم مذهبی آن دوران است.
در کوههای بختیاری شاهکنشین الیمایی نیز نقوش صخره فراوانی را حجاری کردهاند. اغلب مضامین این نقوش مذهبی و غیرمذهبی است. موضوعانی چون تکریم شاهزادگان یا مقامات بلند مرتبه محلی اصلیترین موضوع این حجاریها است. در دوره ساسانی نیز هنر حجاری به اوج خود میرسد. مجموعا 37 نقش برجسته در مرزهای ایران کنونی شناخته است.
بنابراین گزارش؛ 29 نقش برجسته در استان فارس، 6 نقش در طاق بستان کرمانشاه، یک نقش در سلماس آذربایجان شرقی و یک نقش در شهر ری قرار داشته که امروز اثری از این نقش باقی نمانده است. موضوع سنگ نگارههای ساسانی اغلب تاجستانی شاه از اهورامزدا و آناهیتا، نیایش، پیروزی بر دشمنان بزرگداشت پادشاه از سوی بزرگان دربار، صحنههای خانوادگی جنگ کسودان و صحنه شکار است.
نقش برجستههای ساسانی نه فقط رویدادهای تاریخی، عظمت شاهان و آیین آن را مجسم کرده، بلکه سیاست و ایدئولوژی آنها نیز به شیوه سمبلیک بیان شده است.
در مجموع با درک و اهمیت نقش و برجسته صخره، میتوان تحولات اندیشه و مسائل فکری و فعالیتهای سازمان دینی وحس زیبایی شناسنامه جامعه ایران را در ادوار مختلف تاریخی شناخت و چگونگی آنها را در سیری تاریخی مشخص کرد و اهداف سیاسی و دینی آن را نشان داد.
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو