اخبار پیشنهادی


دوشنبه -43/68686/30 | ساعت: 12:00 | کد خبر: 5458 | بازدید: 451767 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تثبیت، رونق و توسعه صنایع دستی از سیاست ها و راهبردهای دولت است. معاون میراث فرهنگی: سیاست دولت رونق و توسعه صنایع دستی است

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، 'بهمن نامورمطلق' روز دوشنبه در آیین آغازعملیات اجرایی بازارچه صنایع دستی خمین افزود: در آغاز کار دولت ، صنایع دستی و هنرهای سنتی درحال فروپاشی بود به همین دلیل در سال اول مرحله تثبیت اجرا و امسال نیز مرحله احیا و توسعه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه توسعه بازرگانی هنرهای سنتی و صنایع دستی در دستور کار امسال و سال آینده است، ادامه داد: در زمینه هنرهای دستی در بازار جهانی مشتری نداریم و ایران بعد از 30 کشور نخست دنیا قرار دارد.

نامدارمطلق افزود: صنایع دستی می تواند به عنوان پیام رسان جدی از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در سطح جهانی نقش ایفا کند زیرا سه عنصر هنر، فرهنگ و صنعت در ذات صنایع دستی جای دارد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: احداث بازارچه های دایمی اقدام مهمی برای معرفی و شناسایی قابلیت ها و ظرفیت های صنایع دستی هر منطقه به شمار می رود.

نامورمطلق گفت: 10 بازارچه صنایع دستی دایمی و مستقل در کشور درحال احداث است که از این تعداد دو بازارچه در مرحله بهره برداری قرار دارد.

وی بیان کرد: احداث یک بازارچه صنایع دستی در هر شهرستان از برنامه های در دست اقدام است تا برای هنرمندان اشتغال پایدار ایجاد شود.

نامورمطلق افزود: در کشور 350 هزار هنرمند صنایع دستی تثبیت شده وجود دارد که پیش بینی می شود با رفع مشکل بیمه آنها، شمار صنعتگران به دو میلیون نفر افزایش یابد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: امسال برای صنایع دستی 200 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است و تسهیلاتی نیز در کنار این اعتبارات پرداخت خواهد شد.

 *** اولین بازارچه صنایع دستی استان مرکزی در خمین

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان مرکزی نیز گفت: عملیات اجرایی اولین بازارچه دایمی و مستقل استان مرکزی امروز در زادگاه امام راحل آغاز شد.

سید' محمد حسینی 'افزود: اکنون استان مرکزی شش بازارچه صنایع دستی دارد که مستقل نیستند و در کنار بازار و بناهای تاریخی و برخی موقت راه انداز ی شده اند.

وی با بیان اینکه اعتبار اولیه بازارچه دایمی و مستقل استان مرکزی 500 میلیون ریال است افزود: پیگیری برای گرفتن اعتبار از ردیف ملی در جریان است تا در احداث این بازارچه تسریع شود.

حسینی گفت: این بازارچه در فضایی به وسعت 300 متر و 12غرفه احداث می شود و با راه اندازی آن برای 50 هنرمند شغل ایجاد خواهد شد.

حسینی افزود: احداث 12 بازارچه در شهرستان های استان مرکزی از برنامه های راهبری است که برای هر بازارچه دو میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با احداث این بازارچه ها هنرهای سنتی که در حال منسوخ شدن است، احیا خواهد شد.

***رونق اقتصادی با احداث بازارچه در خمین

فرماندار خمین نیز دراین آیین گفت: با وجود ظرفیتهای زادگاه امام راحل در زمینه گردشگری، احداث بازارچه صنایع دستی دایمی می تواند باعث رونق اقتصادی این شهرستان شود.

سید 'مهدی ساداتی' ادامه داد: سالانه 300 تا 350 هزار گردشگر داخلی وخارجی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری زادگاه امام راحل بازدید می کنند و با احیای هنرهای سنتی وعرضه در این بازارچه، درآمد پایدار برای صنعتگران ایجاد می شود.

وی افزود: بسیاری از صنعتگران و شاغلان در این حرفه ، شغل خود را به دلیل نبود تقاضا در بازار کالا از دست دادند و به شهرها مهاجرت کردند اما استقرار آنها در بازارچه، ضمن حفظ میراث کهن، شغل پایدار ایجاد می کند. 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1