اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/07/30 | ساعت: 08:13 | کد خبر: 5475 | بازدید: 451591 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل ثبت آثار تاریخی گفت: هفتاد اثر ثبت شده در فهرست میراث در خطر به همراه آثار دیگری که در فهرست میراث ملی ثبت شده اند، پایش می‌شوند.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر،فرهاد نظری گفت: بسیاری از میراث فرهنگی ایران در فهرست ثبت شده اند اما هیچ وقت دوباره برای بررسی بیشتر به آنها رجوع نشده است. به عنوان مثال استانی پرونده ای را در فهرست میراث در خطر ثبت و اعلام کرده که بعد از مدتی با انجام اقدامات حفاظتی و غیره آن اثر را از فهرست در خطر بیرون می آورد. اما تا کنون اقدامی انجام نداده اند.

وی ادامه داد: این موضوع را امروز چهارشنبه به همه استانها در قالب نامه ای ابلاغ می کنم. مدیران استانها باید بدانند که به برنامه های حفاظتی پس از ثبت آثار نیز باید توجه کنند و تنها به ثبت یک پرونده محدود نشوند.

چون یکی از وظایف نظارت مستمر بر آثار ثبت شده است باید مشخص شود که چند اثر از زمان ثبت آنها از بین رفته و یا چه چیزی از آن باقی مانده است. برای چه آثاری کارهای حفاظتی شده و چند اثر بدون عملیات حفاظتی رها شده اند. این پایش باعث می شود تا اطلاعات جامعی از آثار ثبت شده در اختیار داشته باشیم.

نظری از ثبت حکاکی و مهر سازی در فهرست میراث ملی خبر داد و گفت: رونمایی از لوح آن در فرهنگستان هنر با حضور شفیعی کدکنی، آیدین آغداشلو انجام می‌شود. همچنین در نظر داریم تا نوحه‌های مردم ایران در عزاداری امام حسین(ع) را که در دستگاههای مختلفی خوانده می شود، ثبت کنیم.

وی بیان کرد: آقای متین رضوانی پور این نوحه ها را مستند و درباره آنها چند جلد کتاب منتشر کرده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1