اخبار پیشنهادی


شنبه 93/08/03 | ساعت: 07:57 | کد خبر: 5487 | بازدید: 451652 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: احتمال خروج آیین تعزیه از فهرست جهانی یونسکو صحت ندارد، زیرا در حوزه میراث ناملموس به هیچ عنوان خروج از فهرست جهانی مطرح نیست.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، «محمدحسن طالبیان» جمعه شب در حاشیه بازدید رییس کنوانسیون عمومی یونسکو از بناهای تاریخی کاشان گفت: تعزیه یک آیین مردمی است که در ذات خود در زمره میراث ناملموس قرار می گیرد و خوشبختانه در فهرست آثار ناملموس جهانی به ثبت رسیده است.

وی افزود: تعزیه آیینی است که به صورت مردمی همچنان در ایران برگزاری می شود و به عنوان یک اثر ناملموس دارای ارزش فراوان است.

وی تاکید کرد: هیچگاه مساله خروج تعزیه از فهرست یونسکو مطرح نبوده و نخواهد بود و این اثر ناملموس از فهرست جهانی یونسکو حذف نخواهد شد.

طالبیان گفت: در حوزه میراث ملموس بدلیل وجود رقابت در ثبت آثار ممکن است چنین مسائلی مطرح شود، اما در حوزه میراث ناملموس به هیچ عنوان خروج از فهرست جهانی مطرح نیست.

وی تصریح کرد: آیین های ناملموس حتی اگر زمانی برگزار نشوند باز دارای ارزش هستند، چرا که نشان می دهد این آیین ها پیش از این وجود داشته اند.

وی گفت: البته این آیین ها بایستی در مرحله اول توسط مردم و همچنین مسوولان حفاظت شوند.

پیش از این رییس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان گفت: در صورت ادامه بی توجهی به آیین نمایشی تعزیه در کشور، احتمال خروج این اثر ناملموس معنوی از فهرست جهانی یونسکو وجود دارد.

«داوود فتحعلی بیگی» به ایرنا افزود: براساس قوانین یونسکو، هر اثر پس از ثبت جهانی درصورت عدم حفظ و نگهداری و قرار داشتن در معرض آسیب، از فهرست این سازمان خارج خواهد شد.

هنر نمایشی و مذهبی تعزیه 30 آبان سال 1389 به نام ایران به ثبت جهانی یونسکو رسید.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1