اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/08/06 | ساعت: 10:45 | کد خبر: 5510 | بازدید: 451616 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

سه اثر تپه کبودوال در استان گلستان، محوطه دره دیمه استان لرستان و قنات شش مقسم گوهرریز جوپار استان کرمان پس از برگزاری کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با تایید این مطلب گفت: تپه کبودوال با قدمت دوره عصر آهن، دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی، در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبودوال واقع شده است که با شماره 31135 در فهرست میراث ملی قرار گرفت.

محوطه دره دیمه نیز با قدمت دوره پلیوسن- پلیستوسن و دوره پارینه سنگی علاوه بر اینکه ارزش تاریخی دارد، به دست آمدن فسیل­های مربوط به دوره پلیوسن- پلیستوسن در آن به شناخت زیست بوم و پوشش حیوانی منطقه کمک زیادی می ­کند.

وی با بیان اینکه این محوطه با شماره 31136 در فهرست میراث ملی ثبت شد، گفت: قنات شش مَقسَم گوهرریز جوپار با قدمت دست کم صفوی، از معدود قنات های با دبی بالای در استان کرمان و یکی از قنات­های نامزد ثبت جهانی در پرونده زنجیره­ای قنوات است که علاوه بر اینکه یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری شهر تاریخی جوپار است، از تقدس خاصی نیز در بین اهالی شهر برخوردار است.

این قنات نیز با شماره 31137 در فهرست میراث ملی ثبت شد.

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1