اخبار پیشنهادی


جمعه 93/08/23 | ساعت: 07:07 | کد خبر: 5538 | بازدید: 451760 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: اکنون تنها اخبار حوادث حوزه میراث فرهنگی؛ آسیب و تخریب آثار و بناهای تاریخی منتشر می شود که این اخبار نمی تواند حافظ میراث فرهنگی کشور باشد.

 به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،رجبعلی خسروآبادی درباره ادغام سه حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در یک سازمان اظهار کرد: بر این اساس از لحاظ تشکیلات و نیروی انسانی توجهی به این سازمان نشده است.

خسروآبادی افزود: با توجه به کاهش نیروی انسانی، ترکیب سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از لحاظ کیفی کارآمد نیست و ما نیازمندیم در حوزه نیروی انسانی سازمان، بازسازی، کارشناسی و آموزش لازم انجام شود.

وی ادامه داد: ما در حوزه انتشار اخبار حوزه میراث فرهنگی با چالشی رو به رو هستیم که بیشتر حوادث این حوزه؛ تخریب و آسیب یک بنای تاریخی به اطلاع عموم می رسد، که این اخبار نمی تواند حافظ میراث فرهنگی کشور باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با بیان اینکه اخبار حوزه میراث فرهنگی علاوه بر انتشار اخبار حوادث، باید ایجابی باشد، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی در تعامل با مطبوعات ضمن آگاه سازی مردم، باید فرهنگ سازی برای حفظ میراث فرهنگی را در همه اقشار ملت توسعه دهد.

خسروآبادی با تاکید بر توجه اقشار مختلف مردم برای حفظ میراث فرهنگی کشور افزود: به یاری مطبوعات و راه اندازی انجمن های محلی، ملی، شهری و استانی می توان فعالیت هایی را برای حفظ میراث فرهنگی کشور انجام داد و قطعا دولت از این انجمن ها حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به ایجاد انجمن های دوستداران میراث فرهنگی در برخی از شهرهای کشور ادامه داد: ما باید سعی کنیم چنین نهادهایی را در بخش های مختلف استان تهران، ایجاد کنیم و برای رسیدن به این هدف نیازمند یاری مطبوعات هستیم تا نقطه نظر مسوولان و مردم را نسبت به حفظ میراث فرهنگی کشور معطوف کنیم و بتوانیم با یک برنامه تنظیم شده فعالیت هایی را برای حفظ و احیای آثار فرهنگی و تاریخی کشور انجام دهیم.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران با بیان اینکه مرمت، پیش نیاز احیا است، اظهار کرد: مرمت و احیا یکی از اهداف دولت تدبیر و امید در حفظ میراث فرهنگی کشور است و اگر ما بخواهیم یک مکانی را با کاربری مناسبی احیا کنیم قطعا برای این احیا نیازمند مرمت هستیم.

خسروآبادی با اشاره به تغییر کاربری مکان ها و بناهای تاریخی به یک نهاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گفت: خانه عامری های کاشان و کاروانسرای مادرشاهی اصفهان اکنون به یک مکان فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده اند و مرمت، احیا و حفظ این بناها، خود به خود انجام شده است.

وی افزود: زمانی که بخش خصوصی برای تغییر کاربری این مکان های تاریخی بودجه ای را اختصاص می دهد و هزینه می کند، دیگر نیازی نیست که سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای نگهداشت این بناهای تاریخی هزینه کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران بیان کرد: با توجه به آثار و بناهای تاریخی متعددی که در استان تهران وجود دارد این اداره کل نمی تواند امکانات و بودجه مناسبی را برای نگهداشت این آثار اختصاص دهد و در تلاش است زمینه ای را برای ترغیب عموم مردم در حفظ و احیای ابنیه فرهنگی و تاریخی ایجاد کند.

 * پیگیر حفظ عمارت عین الدوله هستیم

خسروآبادی درباره آخرین اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برای حفظ عمارت عین الدوله گفت: سیر مکاتبات برای حفظ این عمارت از سال 72 تاکنون در نامه ای به شهرداری تهران، ارسال شده است.

وی افزود: معاون دادستانی خواستار گزارشی از اقدامات انجام شده برای حفظ این خانه است و سازمان بازرسی کل کشور نیز از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران خواسته تا اقدامات مناسب و پیگیری های لازم را برای حفظ عمارت عین الدوله انجام دهیم.

بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها با شعار آزادی مسوولانه تا 23 آبانماه 93 همه روزه از ساعت 9 تا 20 پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ رسانه در مصلی امام خمینی(ره) است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1