اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/09/19 | ساعت: 11:37 | کد خبر: 5615 | بازدید: 452140 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جمع فرمانداران و شهرداران شهرهای نمونه گردشگری گفت: تا آخر امسال به شما فرصت می‌دهم و به اداره کل هم ابلاغ می‌کنم تا با مرور برنامه‌های گذشته، نقشه سه سال آینده را ارائه دهید تا با توجه به دسته‌بندی شهرها به شهرهای کوچک مبلغ 50 میلیون تومان، متوسط 60 میلیون تومان و بزرگ 70 میلیون تومان بودجه اختصاص پیدا کند.

 به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، «سعید شیرکوند» در دومین نشست تخصصی شهرداران شهرهای نمونه گردشگری کشور بیان کرد: بر اساس ملاحظات و برنامه‌ریزی‌ها، 11 شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری انتخاب شده‌اند که حتما انتخاب آن‌ها بنا براستدلال‌هایی بوده است و زمانی که به عملکرد چند ساله نگاه می‌کنیم، می‌بینیم این شهرها بنابر این نگاه‌ها انتخاب شده‌اند.

او ادامه داد: باید کاری کنیم که این 11 شهر نمونه گردشگری از بقیه شهرهای کشور متمایز شوند و این کار به اراده شهرداران و فرمانداران بستگی دارد، زیرا شهرداری اعلام کرده اگر کسی تأسیسات گردشگری ایجاد کند ما از آن‌ها عوارضی نمی‌گیریم. اگرچه شهرهای بزرگی مثل تهران و شیراز هم این کار را می‌کنند و متوجه شده‌اند که گردشگری بیزینس است، در حالیکه این کار عام‌المنفعه شهر است.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: برای مثال اگر سرمایه‌گذاری می‌خواهد پارک آبی در شهر درست کند، باید شما هم به آن کمک کنید و سازمان‌های دیگر نیز نگاه‌های ویژه‌ای به آن داشته باشند و با توجه به بودجه دولت نگاه‌مان را در این زمینه به این شهرها متمایز کنیم و بگوییم که این شهرها نمونه گردشگری ما هستند.

شیرکوند با بیان اینکه "تلاش می‌کنیم در برنامه ششم توسعه و سال آینده حالت خاصی به شهرهای نمونه گردشگری بدهیم" افزود: امیدوارم با این کار بتوانیم کارنامه‌ای داشته باشیم که این شهرها نمونه هستند و هر چه از دست‌مان برمی‌آید برای آن‌ها انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه حسینی مکارم را برای اختصاص ردیف بودجه خاص برای این کار به این نشست دعوت کرده است، بیان کرد: تصمیم داریم ردیف بودجه خاصی را به این کار اختصاص دهیم که بگوییم آن را برای شهر نمونه اختصاص داده‌ایم، امری که تاکنون به آن توجه نکرده بودیم و با این وجود این تشکل برنامه‌دار شود و جلسات بعد را در شهرهای نمونه گردشگری برگزار کنیم تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

معاون سرمایه‌گذاری وبرنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه "هر وقت می‌گوییم کار بزرگ و اساسی انجام می‌دهیم، هی چکاری نمی‌کنیم" گفت: این برنامه یک نگاه بلندمدت می‌خواهد. در واقع 11 شهر نمونه داریم که با بقیه شهرها فرقی ندارند. در این سازمان طی سنوات گذشته که دولت و سازمان پولدار بود، یکی از جاهایی که توانستند پول خرج کنند همین پروژه‌های تحقیقاتی بود.

شیرکوند اضافه کرد: گرچه برخی از پروژه‌ها نتیجه خوبی داشته‌اند و بقیه همین طوری انجام شده‌اند. 68 پروژه مطالعاتی قرارداد بسته‌ایم، بعد از بررسی در ارتباط با شهرهای نمونه برای پیدا کردن راه کوتاه مدت، آن بخشی که می‌توان بودجه عمومی گرفت باید به صورت جدا در نظر بگیریم و در سازمان یک ردیف بودجه برایش بگذاریم.

او ادامه داد: باید ردیفی که برای این شهرها در نظر گرفته می‌شود طوری باشد که بگوییم این شهرها با دیگر شهرها متمایز شده. مثلا سردر ورودی این شهرها تابلویی با یک لوگوی مشخص نصب شود. ما می‌دانیم که در همه شهرهای ایران خدمات عمومی خوبی ارائه نمی‌شود. در همه شهرها سرویس بهداشتی عمومی نداریم، چون فکر می‌کنیم که به آن لازم نداریم!

این مسئول گفت: اگر بتوانیم سرویس بهداشتی را با ادبیات و کاربری جدید راه‌اندازی کنیم که تمیز باشد، مانند یک شغل بابت آن پول می‌دهند و می‌تواند فعالیتی باشد که هر کسی حاضر است برای آن سرمایه‌گذاری کند. ما می‌توانیم حتی در کنار آن سوپرمارکت هم راه‌اندازی کنیم یا واحدهای اقامتی چند طبقه‌ای را تأسیس کنیم که دو طبقه آن را اقامتی و مابقی آن تجاری باشد. به این شکل سرمایه‌گذار هم مشتاق می‌شود در این کار عملیاتی شرکت کند.

شیرکوند همچنین با تأکید بر صدور مجوز تصریح کرد: فرآیند اخذ مجوز را باید برای سرمایه‌گذار سریع کنیم. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد اهلیت سرمایه‌گذار است، زیرا بسیاری از کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار به سراغ سازمان آمده‌اند اهلیت لازم را نداشتند یعنی زمین را گرفته‌اند و بعد آن را زخمی رها کرده‌اند. به عبارتی باید از سرمایه‌گذار ضمانت‌نامه بگیریم.

معاون سرمایه‌گذاری وبرنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره تسهیلات بانکی نیز گفت: می‌توانیم تسهیلات بانکی و استفاده از صندوق توسعه ملی را برای پروژه‌ها در شهرهای نمونه اولویت قائل شویم به شرطی که سرمایه‌گذار اهلیت لازم، پیشرفت فیزیکی قابل قبول و تعهد به کار داشته باشند.

او برای آنکه کار را در مرحله عملیاتی پیش ببرد خطاب به شهرداران و فرمانداران شهرهای نمونه بیان کرد: تمام شهرها طرح هادی دارند و مطالعاتی هم در استان‌ها صورت گرفته، بنابراین من تا آخر امسال به شما فرصت می‌دهم و به اداره کل هم ابلاغ می‌کنم تا با مرور به برنامه‌های گذشته نقشه سه سال آینده را ارائه دهید تا با توجه به دسته‌بندی شهرها به شهرهای کوچک مبلغ 50 میلیون تومان، متوسط 60 میلیون تومان و بزرگ 70 میلیون تومان بودجه اختصاص پیدا کند.

شیرکوند افزود: اگر تا آخر امسال نقشه‌ها را ارائه دهید ما هم این مبلغ را پرداخت می‌کنیم، اگرچه می‌دانم این عدد در بودجه شهرداری‌ها بزرگ نیست؛ اما چنین کاری تعهد ایجاد می‌کند تا بدانیم در سه سال آینده هر کدام از شهرهای نمونه چه کارهایی می‌خواهند انجام دهند و موانع کار را شناسایی کنیم تا بتوانیم کمک‌هایی در این زمینه انجام دهیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تیم کارشناسی گردشگری هم برای این 11 شهر در نظر گرفته‌اید؟ گفت: دولت گذشته با افراط و بدون مطالعه و کارشناسی عدد استان‌ها را افزایش داده بود، تا 30 منطقه گردشگری را منطقی و معقول جلو آمد، اما به آخر که رسید فاجعه‌وار شد. به همین دلیل هم در انتخاب کاشان به 11 شهر نمونه گردشگری و چند شهر دیگری که در لیست داریم دقت می‌کنیم. زیرا تصمیم داریم این 11 شهر را خیلی خوب در ویترین قرار دهیم و اگر خوب آن را آرایش کردیم به سراغ شهرهای دیگر نیز برویم.

در ادامه دومین نشست تخصصی شهرداران شهرهای نمونه گردشگری که روز چهارشنبه - 19 آذرماه - در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، حسینی مکارم بیان کرد: 1160 منطقه روستا و شهرهای نمونه گردشگری تعریف شده‌اند که مطالعات خاصی در این شهرها صورت گرفته است و طبعا باید هر کدام با رویکردهای اقلیمی خودشان مورد مطالعه قرار بگیرند.

اگر در این زمینه مطالعه‌ای صورت گرفته که کار درستی است، اما اگر مطالعه‌ای صورت نگرفته باید این کار با همکاری سازمان میراث فرهنگی و نقش شهرداران و سازمان‌های دیگر صورت بگیرد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: زیرا برخی از شهرها از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. اگر این جلسات با هدایت دکتر شیرکوند خوب انجام بگیرد و مستمر شود می‌توانیم جایگاه آن را آرام آرام کسب کنیم و با اختصاص ردیف بودجه‌ای بتوانیم به آن کمک و برای آن منابع مالی تعریف کنیم.

مشاور مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز که در این نشست حضور داشت گفت: بحث گردشگری با رویکرد نوین خدمات در دو حوزه مدیریت شهری و مدیریت گردشگری قابل اهمیت است. اگر نخواهیم این دو را تفکیک کنیم که البته عدم تفکیک آن به ثواب نزدیک است باید یک هم‌راستایی ایجاد کنیم که رابطه مناسبی در محدوده شهری باشد.

عبدالملکی ادامه داد: هر شهری در برنامه توسعه یک CDSI برای خودش دارد، اما شهرهای گردشگری چنین چیزی ندارند. پنج مقوله در حوزه مدیریت شهری مهمترین موضوعاتی است که در فضای گردشگری مناسب مانند حوزه اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، امنیت و زیرساخت اهمیت دارد.

او افزود: قطعا باید دولت برای زیرساخت به کمک مدیریت شهری بیاید، زیرا می‌شود حوزه گردشگری خارج از مدیریت شهری طراحی کرد و زیرساخت‌هایی منطبق با اصول شهری ایجاد کرد.

مشاور مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در ایام نوروز از 7.5 میلیون زائر در حریم مشهد پذیرایی می‌کنیم و اگر در این کار تدبر نداشته باشیم چنین کاری امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: آقای شیرکوند به نقطه حساسی دست گذاشته‌اند زیرا اگر همین زائر بخواهد در اطراف حرم تجدید وضو کند حتما باید به هتل و محل اقامتش برگردد. ما همچنین در حوزه سوغات نیز هیچ‌گونه تدبیری نداشته‌ایم.

عبدالملکی با اشاره به اینکه باید تحولی در نگرش بنیادی مدیریت شهری ایجاد شود، گفت: اگر بخواهیم از دیدگاه اقتصاد فضای گردشگری را بررسی کنیم، مطابق WTO سه محور را باید مورد توجه قرار دهیم و موجبات آسایش گردشگر را فراهم کنیم.

او با تأکید بر اینکه صرف فروش زمین‌ نمی‌تواند ایجاد گردشگری کند، بیان کرد: زمین تنها برای من و شما نیست، بلکه برای آیندگان هم هست. در سال 91، 100 میلیارد تومان با تخصیص 100 درصد از حوزه برنامه‌ریزی برای منابع زیارت استان خراسان گرفتم که 36 درصد آن بابت تسهیلات تکلیفی پرداخت شد و بقیه را به خودشان دادیم تا کار کنند. تنها برنامه‌های خوب با همان بودجه 36 درصد صورت گرفت و متوجه نشدیم بقیه پول چه شد؟

عبدالملکی تصریح کرد: راه نجات کشور برای خارج شدن از وابستگی به نفت تنها گردشگری است. تمام سرمایه‌های ایران به سمت دبی می‌رود، در حالی که می‌شود این کار را در همین‌جا هم انجام دهیم.

در این نشست که شهرداران و فرماندارن مناطق نمونه گردشگری حضور داشتند شهردار رامسر با بیان اینکه میزبان سومین نشست این جلسه است، بیان کرد: رامسر این قابلیت را داشته که شهر نمونه گردشگری باشد و بعد از اولین نشست اختصاصی نیاز دیدیم که تحولاتی در خودمان ایجاد کنیم و شهرداری نیاز دارد که سرمایه‌گذارانی را وارد عرصه بکند.

نصر‌اله کوزه‌گر افزود: امسال میزبان 50 هزار گردشگر خارجی بوده‌ایم گرچه بسترهای لازم را برای گردشگر نداریم اما مذاکراتی را با «پدیده» داشته‌ایم و تفاهم‌نامه‌ای هم در مشهد امضا کرده‌ایم تا وارد رامسر شوند و در آنجا سرمایه‌گذاری کنند. قرار است در بخش گردشگری هر چه که ساخته شد ما هم در آن مشارکت کنیم و از این بابت پولی دریافت نکنیم.

او با بیان اینکه محدودیت زمین و عرضه داریم، ادامه داد: اگر بعد از انقلاب شهر را پر از ساخت و ساز بی‌رویه کرده‌ایم بخش گردشگری را خالی گذاشته‌ایم تا میزبان گردشگران بسیاری باشیم.

شهردار نیشابور نیز با بیان اینکه تا کنون جز اینکه عنوانی در بطن قضایا بوجود آورده‌ایم کار دیگری انجام نشده، گفت: متأسفانه در نیشابور طرح جامع گردشگری نداریم اگرچه زحمات بسیاری در این‌باره شده است اما هیچ‌کدام از آن‌ها به سرانجام نرسیده و همچنان طرح‌هایمان بلاتکیف مانده است.

محمدحسن زرندی ادامه داد: به دلیل همجواری شهر نیشابور به مشهد مقدس میانگین 500 تا 1000 نفر گردشگر عرب در این شهر داریم. مجموعه شهرداری نیز با توجه به رویکرد فرهنگی- گردشگری کارهایی را شروع کرده است و ساختمان‌های تاریخی را خریداری کرده و با همکاری سازمان میراث فرهنگی به بازسازی و اسکن مناطق تاریخی که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود، پرداخته است.

فرماندار شهرستان ابرکوه نیز با بیان اینکه حدود 500 اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها جای دیدن دارند، بیان کرد: ده‌ها اثر تاریخی با قدمت بیش از 1000 سال در این شهر وجود دارد که برای مردم خود ما ناشناخته است.

سید نبی رسولی با اشاره به اینکه بیش از 10 سال است که ابرکوه به عنوان قطب گردشگری استان یزد معرفی شده اما برنامه‌ای برای آن انجام نشده است، گفت: متأسفانه این شهرستان کمترین بودجه را دارد و عدد کمتر از پنج میلیارد تومان برای آن بسیار کم است. یکی از وظایف دولت این است که رابطه‌اش را با این شهرها بهتر کند تا مکانیزم‌هایی را که داریم به خدمت بگیریم.

او با بیان اینکه یکی از آثار منحصر به فرد این شهرستان سرو 4500 ساله است، تصریح کرد: در دولت گذشته اعتباری حدود چهار میلیارد تومان برای آن پیش بینی شد اما حتی 100 میلیون تومان هم برای آن هزینه نشد و خود شهروندان ابرکوه هم نتوانستیم زیرساخت‌هایی را برای آن فراهم کنیم چون بودجه لازم را نداشته‌ایم. انصافا بیاییم شعار ندهیم و کاری را که باید، انجام دهیم.

شهردار شهرستان ابرکوه نیز گفت: متأسفانه چرخه کسب و کار در این شهرهای گردشگری به خوبی شکل نگرفته و هنوز کامل نیست. در این شهرهای کوچک که مجموعه‌ای از ارزش‌های کشور را دربرگرفته، زمین نقش اساسی را دارد.

حسین حاتمی افزود: برای آزادسازی حرایم آثار باستانی با مشکل مواجه هستیم زیرا برای مثال تور‌های گردشگری داخلی و خارجی شهرها نمی‌توانند از «برج گنبد عالی» از نزدیک دیدن کنند و قوانین دست و پای ما را برای فعال‌سازی بخش خصوصی در این زمینه بسته است.

شهردار کاشان نیز با بیان اینکه ورود شهرداری‌ها در مسائل گردشگری و حفظ میراث فرهنگی ناگزیر است، بیان کرد: در کاشان اگر شهردار به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ورود پیدا نکند آثار تاریخی مسیر خوبی را طی نمی‌کنند و خطر تخریب و از بین رفتن حریم‌ها آثار بدی را به همراه داشته است.

او گفت: بهتر است زمانی که شهرداری به این قضیه ورود پیدا می‌کند سازمان میراث فرهنگی هم برای این شهرها ضوابطی را وضع کند به خصوص در بخش اراضی شهری و ادارات کل استان تا مسیر شهرسازی‌ها در این زمینه تسهیل شود.

او با اشاره به اینکه برای آزادسازی فضای اطراف تپه‌های «سیلک» 200 میلیارد تومان باید هزینه کرد، اظهار کرد: در کنار این موضوع مشکل حفظ حرایم باغ‌های تفرجگاهی اطراف فین کاشان را نیز داریم زیرا بخش‌های خصوصی آمادگی ورود به این کار را دارند به شرط اینکه بحث بخشودگی مالیاتی برای آن‌ها را داشته باشیم.

فرماندار شهرستان تفت نیز با بیان اینکه این شهر با 1000 نفر جمعیت 3/4 میلیارد تومان اعتبار دارد و این مبلغ ناچیز است، گفت: این شهر گردشگری معنوی هم دارد زیرا در ایام سفر که مراسم نخل‌برداری صورت می‌گیرد، با جمعیتی حدود 50 هزار نفر برای بازدید از این مراسم مواجه می‌شویم که امسال 400 نفر آن را گردشگر خارجی تشکیل دادند.

محمود زارع همچنین افزود: تعداد باغ‌شهرهای این شهرستان بسیار زیاد است و می‌توانیم از این باغ‌های زیبا که برگ‌ریزان دارند گردشگر طبیعت جذب کنیم. برای این کار باید یک گروه کارشناس قوی به تفت بیایند و برداشتی از آن انجام دهند که چه استعدادی می‌توانیم برای آن داشته باشیم. در میان استان یزد، تفت تنها شهر ییلاقی استان است.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1