اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/10/15 | ساعت: 08:49 | کد خبر: 5659 | بازدید: 451965 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر کل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی و فرهنگی گفت: میراث فرهنگی در کشورهای کمتر توسعه یافته ضرورت محسوب نمی‌شود و مسائل معیشتی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری فارس، محمدرضا کارگر، مدیر کل اداره موزه‌ها و اموال منقول تاریخی –فرهنگی در کارگاه آموزشی حفاظت پیشگیرانه در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با ابراز خوشحالی از اینکه این جمع کارشناسانه با هدفی مشترک و با یک برنامه ریزی منظم برای ارتقای یک موضوع کاملا تخصصی به دور از حاشیه دور هم جمع شده اند، گفت: قطعا نقشی را که حفاظت گران و مرمت گران در عرصه میراث فرهنگی دارند بی نظیر و بی بدیل است و هیچ مسئولیتی در سطح میراث فرهنگی به سنگینی و رسالتی که این افراد بر عهده دارند نیست .

وی با اشاره به اینکه با نبود امکانات همکاری و همدلی می تواند جبران کننده بسیاری از نواقص باشد اظهار داشت : اینکه با این مسئولیت سنگین چرا ساز و کارها فراهم نیست و امکانات کم است دلیل بر بی اهمیت بودن کار فعالان عرصه میراث فرهنگی نیست ،بلکه به این دلیل است که میراث فرهنگی در کشورهای کمتر توسعه یافته ضرورت محسوب نمی شود و مسائل معیشتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

کارگر با بیان اینکه امروز ظرفیت های میراث فرهنگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت: این موضوع شاید از آنجا نشأت می گیرد که فعالان میراث فرهنگی نتوانسته اند ضرورت وجود خودشان را به مدیران کلان کشور به درستی بشناسانند و به دولت ها این اطمینان را بدهند که در تمامی چالش ها یی که کشور با آن ها روبرو است می توانند تأثیر گذار بوده و بسیاری از بی نظمی ها را مرتفع کنند.

به گفته مدیر کل اداره موزه‌ها و اموال منقول تاریخی –فرهنگی ،میراث فرهنگی می تواند در ایجاد هویت ملی ، امنیت ملی ، انگیزه عمومی برای توسعه ، جلوگیری از مهاجرت و فرار ثروت ها و مغزها بسیار موثر بوده و ضمن ایجاد انگیزه درجامعه بحران ها و ناملایمات را از بین برده و کشور را بحران ها نجات بدهد .

این فعال در حوزه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه امکانات موجود در سطوح مختلف میراث فرهنگی با کارهای که انجام می شود قابل مقایسه نیست افزود: تنها نکته مثبت در این سختی ها اعتماد جامعه به مرمت گران و حفاظت گران و قراردادن آثار تاریخی در اختیار آنها برای بازیابی است.

وی کار حفاظت گران و مرمت گران را به نیروی حضرت مسیح در جان بخشیدن به مردگان تشبیه کرد و گفت: این کار خطیر جز رسالتی مسیح گونه چیز دیگری نمی تواند باشد و خداوند این قدرت را در قلب و دستان مرمت گران قرار داده که بتوانند اثری را که در سالیان گذشته توسط هنرمندی پدید آمده را دوباره زنده کند.

کارگر تصریح کرد: اینجاست که هویت ما به عنوان یک ایرانی باعث سر بلندی و غرورمان شده و ما را به یک باور و وحدت در مورد استفاده از تجربه های گذشته گان سوق می دهد.

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1