اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/10/16 | ساعت: 10:19 | کد خبر: 5665 | بازدید: 451756 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

با وجود تلاش های مستمر برای حفظ و نگهداری از آثار تاریخی وبه حداقل رساندن آسیب در هنگام مرمت هنوز حفاظت قانونی در حفظ و مرمت جایگاه ویژه ای ندارد .

به گزارش میراث ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا وحید زاده مرمت گر اشیا تاریخی، در کارگاه حفاظت پیشگیرانه که در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد گفت: موضوع پیشگیری و توجه به نگهداری آثار و اشیاء تاریخی و بهبود شرایط نگهداری آنها موضوعی جدید و تنها مربوط به این دوره نیست.

وی با اشاره به کتاب چشم اندازهای تاریخی حفاظت پیشگیرانه نوشته استینفورث افزود: دراین کتاب می توانیم انواع شواهد، اشارات و تمام آن چیزی که پیش از قرن بیستم در متون مکتوب گذشتگان در مورد توجه این افراد به موضوع حفاظت پیشگیرانه وجود داشته را بیابیم.

به گفته وی در اولین اندیشه های مرتبط باموضوع حفاظت نظریه پردازان اصلی این علم تأکیدشان بر مسئله پیشگیری قبل از درمان بوده است.

وحید زاده بیان کرد: آن چیزی که بیشتر از همه در آسیب زدن به یک اثر تأثیر می گذارد این است که شرایط نگهداری از این اثر به نحوی تغییر کند که ارزش هایش دیگر منتقل نشود.

این مرمت گر با اشاره به اینکه، کلید واژه حفاظت پیشگیرانه به تدریج از اواخر دهه 70شمسی در مقالات مطرح شده است اظهار داشت: درابتدا تفاوت مشخصی بین حفاظت پیشگیرانه و نگهداری به معنای عام در نگاه همکاران حفاظت گر و مرمت گر دیده نمی شد.اما رفته رفته با برگزاری همایش های مرمت و قرار گرفتن این موضوع درمحورهای پذیرش مقالات نظر مرمت گران ایرانی به سمت حفاظت پیشگیرانه جلب شد.

وی با اشاره به این نکته که، حفاظت پیشگیرانه شامل تمام ملاحظات مربوط به نگهداری از یک شی تاریخی بدون مداخله در ساختار و فرم فیزیکی اثر است اظهار داشت: بر خلاف حفاظت مستقیم که همراه مداخله است در حفاظت پیشگیرانه تنها شی در حالت فیزیکی و شیمیایی خود نگه داشته می شود.

وحید زاده تصریح کرد: حوزه های حفاظت پیشگیرانه بر اساس تجارب موجود به سه حوزه تقسیم بندی می شود که عبارت از مدیریت تهدید ها ، کنترل محیطی ، محافظت قانونی است.

در مدیریت تهدید ها رسیدن به یک الگوی نگهداری متناسب با بودجه ، ارزش و امکاناتی است که برای اشیاء در نظر داریم و در واقع شامل ارزیابی وضعیت اثر و تلاش برای کاهش نقش عوامل آسیب رسان احتمالی می شود.

وحید زاده کنترل محیطی را تمامی تدابیری دانست که برای قرار دادن شی در محل امن و برخوردار از محیط مناسب و پایدار در نظر گرفته می شود.

به اعتقاد وی حفاظت قانونی نیز همان اجرای مقررات است که در مقابله با سرقت ، قاچاق و رفتارهای غیر علمی انجام می شود.

وی با اشاره به تعریفی از استاندارد جعبه سیاه که یک ایدآل ذهنی است بیان کرد: در این طرح اگر اثر را در یک محیط تاریک و در فضایی به دور از هر گونه واکنش شیمیایی مخرب قرار دهیم که جنبش مولوکولی در آن به حداقل می رسد شی بدون هیچ آسیبی حفظ خواهد شد.

این روش که برای هر یک از آثار (سفال، فلز ، بافته و ...)قابل تعریف است ،بهترین روش برای حفظ یک اثر است که این امکان را به شی می دهد که سالیان سال بدون آسیب باقی بماند اما این شرایط در موزه ها وجود ندارد.

این مرمت گر افزود: حفاظت قانونی آنطور که در سرقت ، قاچاق و... پیگیری می شود در درون ساختار مرمت و حفاظت هنوز چارچوبی ندارد و برای مقابله با متخلفین در این امر با خلا مواجه هستیم.

وی با اشاره به این نکته که هر مرمتی هر چقدر خوب عوارضی هم خواهد داشت افزود: موضوعی که در مرمت آثار مورد توجه قرار می گیرد اصل برگشت نا پذیر بودن اثر است یعنی هر مرمتی هر قدر هم اصولی باشد تا حدودی در اصالت اثر دخل و تصرف می کند.

و این حداقل مداخله که یک تخریب محسوب می شود، نیازمند حفاظت پیشگیرانه است و به همین خاطر از یک قرن پیش حفاظت پیشگیرانه به یکی از مسائل مهم در مرمت اشیا تاریخی تلقی می شود.

وحید زاده تصریح کرد: در سال های اخیر مفهوم حفاظت درجا نیز به صورت جدی تری مورد توجه نهادهای مسئول قرار گرفته است به این شکل که اشیا همانگونه که بدست می آیند حفاظت شوند که البته این کار مستلزم آن است که شرایط محیطی مهیا باشد تا شی به همان شکل در منظر بینندگان قرار گیرد.

در این راه، مشارکت طلبیدن از ذی نفعان، بازدید کنندگان و افردی که در رابطه با اثر تعلق خاطر دارند به عنوان پیشگامان حفظ اثر می تواند کمک شایانی کرده و مانع خیلی از وقایع مخرب در ارتباط با اثر شود. 

به اعتقاد وی، این همان فرهنگ سازی و همکاری با آموزش است که جایگاه خاصی در حفاظت پیشگیرانه دارد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1