اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/10/24 | ساعت: 02:34 | کد خبر: 5694 | بازدید: 452088 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت:نیمه دوم دهه چهل تا کنون به کمیت در تمامی ارکان معماری توجه بیشتری می شود در حالی که مهمترین اصل در معماری کیفیت است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، 'سید محمد بهشتی' در بیستمین نشست بازآفرینی معماری ایرانی -اسلامی اظهار داشت: کمرنگ بودن کیفیت در معماری و شهرسازی و در مقابل بها دادن به کمیت در تمامی ارکان معماری بزرگترین ضربه به معماری است که از نیمه دوم دهه چهل تا به امروز با وضع کردن قوانین ومقررات کمی ادامه دارد.

عضو شورای معماری و شهرسازی بم در ادامه گفت:معماری سی،چهل سال است که از ده بیرون رفته و خود متوجه نشده و در این مدت معمارانی می توانند در کشور فعال باشند که پوست مهندسی عمران به تن کرده باشند وگرنه در شرایط عزلت به سر می برند و این نشان از توجه به کمیت در معماری است درحالی که مهمترین اصل در معماری کیفیت است.

به گزارش بنیاد معماری انقلاب اسلامی بهشتی خاطر نشان کرد: در همه جای دنیا نظام معماری نظامی مستقل است حال آنکه نظام معماری ما با نظام مهندسی تلفیق شده است درصورتی که این دو موضوعی متفاوت دارند، به طور کل باید به رسمیت شناخت که در معماری کیفیت بر کمیت اولی تر است.

در ادامه ' منصور فلامکی 'چهره ماندگار معماری و شهرسازی گفت:معماری دارای دو خصیصه آزادگی و آزادی است که در آفرینش فضای معماری از این دو خصلت استفاده می شود حال آنکه در شصت سال گذشته هیچ معماری به سبک نقد اثری خلق نکرده است .

وی بیان داشت:معماری حق ندارد حکم گذاری کند میان خود و فضای معماری، به طور کل دو ویژگی آزادی و آزادگی در معماری وجود داشته باشد می توانیم به معماری مطلوب نزدیک شویم.

در ادامه 'گیتی اعتماد' نایب رئیس انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار،رسیدن به معماری مطلوب را وابسته به دو عامل آموزش و کارفرما دانست وگفت: این همه دانشکده معماری نمی توانند اساتید مجرب و باتجربه ایی را برای آموزش داشته باشند و از سوی دیگر با ازدیاد این همه دانشکده معماری آموزش فرهنگ معماری به حاشیه کشیده می شود، بنابراین قبل از آزادی در معماری باید آگاهی باشد.

وی افزود:عامل دوم یعنی کارفرما و یا متقاضیان هستند که نقش بسزایی در ایجاد معماری دارند چراکه معماران بر اساس خواسته های کارفرمایان طراحی می کنند پس آگاهی این قشر از متولیان معماری بسیار مهم است که به دنبال معماری مطلوب باشند که در این مقوله رسانه نقش بسیار مهمی را از دوران کودکی خواهد داشت.

در ادامه نشست 'نادر روزرخ 'استاد دانشگاه گفت:وجه کمی در ساخت وساز مقدم بر کیفیت است چراکه کیفیت معماری در ذات معمار است و کمیت در اختیار حاکمیت بنابراین سندهایی همانند سند چشم انداز با بخش کمی معماری سروکار دارد .

وی در نظر گرفتن قانون جامع کشور را برای تدوین چنین سندی مهم دانست که در این مسیر قانون شکنی صورت نپذیرد.

بیستمین نشست بازآفرینی معماری ایرانی باهدف پرداختن به آینده معماری ایران با نگاهی تخصصی تر با حضور اساتید پیشکسوت معماری ایران به همت بنیاد معماری انقلاب اسلامی و مشارکت موسسه مطالعات راهبردی ایران برگزار شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1