اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/10/24 | ساعت: 03:16 | کد خبر: 5698 | بازدید: 451741 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از 21 کشور حوزه آسیای غربی و مرکزی برای عضویت در مرکز میراث ناملموس در تهران دعوت کرد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، مسعود سلطانی فر عصر امروز چهارشنبه در موزه ظروف مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در نشست با سفرای کشورهای حوزه آسیای غربی و مرکزی از 21 کشور برای عضویت در مرکز میراث ناملموس در تهران دعوت کرد.

میراث فرهنگی به همه آثار باقی مانده از گذشتگان گفته می شود که دارای ارزش فرهنگی باشد. این آثار می تواند دربرگیرندهٔ آثار ملموس (مانند بناهای باستانی) یا آثار ناملموس (مانند آداب و رسوم یک منطقه) باشد که امروزه در حفظ آن برای آیندگان می کوشند.

میراث فرهنگی ناملموس به جنبه های غیر فیزیکی یک فرهنگ گفته می شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دورهٔ زمانی را دربر می گیرد یا راه و روش رفتار در جامعه که معمولاً قوانین رسمی عمومی برای کارکرد در یک فضای فرهنگی خاص هستند. به عبارت دیگر میراث معنوی شامل بخشی از فرهنگ ماست که به شکل شفاهی و سینه به سینه به ما به ارث رسیده است.

این موارد شامل ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم و روش ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه های کارکردهای انسانی است. به طور کلی حفظ میراث معنوی دشوارتر از حفظ میراث فرهنگی مادی است.

سلطانی فر در ادامه با بیان اینکه اکنون 9 مرکز منطقه ای میراث فرهنگی ناملموس زیر نظر یونسکو در جهان فعالیت می کند گفت: از این که ایران از سوی یونسکو به عنوان یکی از این 9 مرکز منطقه ای انتخاب شده است خرسند هستیم.

مرکز مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی ( تحت نظارت یونسکو) فعالیت رسمی خود را از سال 2012 آغاز کرده و مقر آن در تهران است.

علاوه بر ایران کشورهای قزاقستان و تاجیکستان نیز عضو این مرکز هستند و سلطانی فر در نشست امروز از 21 کشور شامل قرقیزستان ، گرجستان ، آذرربایجان ، ارمنستان ، افغانستان ، اردن ، سوریه ، فلسطین ، لبنان ، ازبکستان ، پاکستان ، ترکیه ، یمن ، عراق ، عمان ، عربستان ، قطر ، بحرین ، کویت ، امارات و ترکمنستان برای عضویت در این مرکز دعوت کرد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1