اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/10/28 | ساعت: 09:03 | کد خبر: 5718 | بازدید: 451790 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید آخرین وضعیت این مجموعه تاریخی را شرح داد و زمان افتتاح موزه تخت جمشید را دو ماه آینده اعلام کرد.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود رضایی منفرد درباره بازگشایی آبراهه های تخت جمشید آبراهه های برخی از بخش ها مانند خزانه باز شده و کاخ تچر و بخش اعظمی از صد ستون هم شیب بندی شد این شیب بندی های انجام شده باعث شده تا آب باران های اخیر در محوطه جمع نشود. در فاز بعدی به دنبال این هستیم که شبکه های فرعی به کانال های اصلی متصل شود بخشی از پلکان شمالی آپادانا شیب بندی شده و کاملا در مدار قرار گرفته است.

وی گفت: بهترین راه حفاظت این است که بتوانیم شبکه را زنده نگه داریم. حفاری فصل ۳ در بخش انتهای کانال ها بوده است که در سال ۹۳ تمام و مجرای انتهای کانال پیدا شد. به این ترتیب قسمت زیادی از مشکل آبگرفتگی تخت جمشید در سال ۹۳ حل شد.

رضایی درباره الحاق نقش رستم و نقش رجب به پرونده جهانی تخت جمشید نیز گفت: وقتی کارهای این طرح انجام شود ارزیاب یونسکو برای بازدید به استان فارس می آید. اگر بتوانیم خوب کار کنیم باید تا ۷ ماه آینده این مطالعات را انجام دهیم چون مستندنگاری ها زمان می برد.

رضایی درباره وجود گلسنگ ها در تخت جمشید هم گفت: بخشی از مطالعات مربوط به گلسنگ ها با همکاری ایتالیایی ها انجام می شود آنها ابزارهای مدرن را برای برطرف کردن آن معرفی می کنند. برخی از گلسنگ ها با دستگاه، مواد شیمیایی یا به صورت فیزیکی (برس و آب) از بین می روند. منتها ما بیش از ۶۰ نمونه گلسنگ داریم که از بین بردن هر کدام از آنها یک نسخه جداگانه لازم دارد.

وی ادامه داد: گروه ایتالیایی یک دستگاه مخصوص پاک کننده گلسنگ را آورد که روی برخی از انواع گلسنگ ها اثر داشت و روی برخی دیگر هیچ تاثیری نگذاشت.

وی همچنین به مانیتورینگ بخش هایی از تخت جمشید اشاره کرد و گفت: مانیتورینگ بعد از یک دوره زمانی ۱ تا ۱.۵ سال نشان می دهد که رطوبت در کدام بخش از سنگ ها قرار دارد. پیدا کردن رطوبت با مانیتور کردن انجام می شود.

رضایی منفرد درباره زمین های برزن جنوبی نیز گفت: وقتی شیب بندی کاخ انجام شد. می توان سراغ برزن جنوبی رفت با این حال باید زمین های آن قسمت آزادسازی شود ما این موضوع را در اعتبارات خود دیده ایم.

سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید بیان کرد: ویترین موزه تخت جمشید نصب و دیوارکوب شده است. شیشه های برقی نیز کارگذاشته شده و سیستم تهویه هوا تکمیل شده است بنابراین تا ۲ ماه آینده موزه تخت جمشید را افتتاح می کنیم.

وی درباره اینکه دولت از اختصاص ردیف خاص بودجه برای تخت جمشید و پاسارگاد خبر داده بود نیز گفت: اگر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه برای تخت جمشید اختصاص پیدا کند بسیاری از مشکلاتمان حل می شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1