اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/11/20 | ساعت: 10:07 | کد خبر: 5764 | بازدید: 451792 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم بازدید سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران از اشیاء خوروین، از سفیر بلژیک تقدیر و لوح یاد بودی به او اهدا کرد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، مسعود سلطانی‌فر در این مراسم ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فجر، از سفرای کشورهای خارجی بابت حضور در این مراسم و بازدید از نمایشگاه آثار باستانی مسترد شده خوروین تشکر و قدردانی کرد.

او اظهار کرد: همان‌گونه که استحضار دارید، امروزه دنیا روند جهانی شدن را در پیش گرفته و با سرعتی هرچه تمامتر در مسیر یکپارچگی فرهنگی حرکت کرده و سبب گسترش پیوندها و ارتباطات متقابل فراتر از دولت‌ها می‌شود. این در حالی است که مستحیل شدن فرهنگ و هویت بومی ملت‌ها یکی از آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر این پدیده فراگیر است. از این رو در شرایط کنونی، فرهنگ‌های بومی باید با توجه به فرصت‌ها و تهدید‌های ناشی از روند جهانی شدن، خود را برای مواجهه با این پدیده مهیا سازند.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: در کلیه جوامع، اموال فرهنگی - تاریخی همواره به عنوان ابزاری برای فرهنگ‌سازی و هویت‌بخشی به ساکنان آن جامعه، شناخته شده و ما نیز به عنوان مسئولین حوزه فرهنگ و میراث، موظف به صیانت از این آثار ملی برای آیندگان هستیم.

به همین منظور اقداماتی در این راستا توسط سازمان‌های بین‌المللی تخصصی نظیر یونسکو به عمل آمده که از آن جمله می‌توان به تصویب کنوانسیون 1970 در رابطه با ممانعت از ورود، صدور و مالکیت غیرقانونی اموال فرهنگی-تاریخی اشاره نمود. این کنوانسیون، کشورها را ملزم به حفظ هویت بومی خود و رعایت حقوق فرهنگی کشورهای دیگر می‌نماید.

سلطانی‌فر ادامه داد: تلاش برای حفاظت از فرهنگ بومی، وظیفه هر انسان است، اما کوشش در جهت حمایت از فرهنگ بومی کشورها و ملل دیگر، اقدامی است قابل تقدیر. آثار باستانی منطقه خوروین خارج شده از کشور ایران در سالیان دور، بخشی از قطعه گم شده از فرهنگ بومی ایران بود که با تلاش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و با مساعدت و همکاری مقامات و مسئولین ذی‌ربط کشور فرهنگ‌دوست بلژیک، به موطن اصلی خود بازگشت و چرخه هویتی خود را کامل نمود.

او گفت: به همین مناسبت تصمیم بر آن شد تا از این حرکت شایان توجه و بی‌بدیل دولت و مسئولین محترم بلژیک، اینجانب به نمایندگی از دولت و ملت بزرگ ایران از آقای «فرانسوا دُله»، سفیر محترم بلژیک در تهران تقدیر و تشکر کنم. امیدوارم که این حرکت الگویی برای کلیه دولت‌ها و ملت‌های فرهنگ دوست دنیا بوده و منشأ استرداد اموال فرهنگی به خاستگاه اصلی خود باشد.

 در این مراسم که صبح روز دوشنبه 20 بهمن ماه در موزه ملی برگزار شد، 34 سفیر، کاردار، نماینده سفارت و وابسته فرهنگی از کشورهای مختلف از جمله، آذربایجان، پاکستان، ایتالیا، رومانی، فنلاند، تونس و... حضور داشته و از اشیا خوروین بازدید کردند.

سفیر فنلاند هم در حین بازدید از اشیاء خوروین بارها کلمه (wonderful) به معنای فوق‌العاده را به زبان آورد. نماینده یکی از کشورهای دیگر نیز با به زبان آوردن کلمه فوق‌العاده گفت، ای کاش اطلاعات بیشتری در کنار هر شیء وجود داشت.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1