اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/11/29 | ساعت: 10:57 | کد خبر: 5776 | بازدید: 452092 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

سیزدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی که با مرور 50 سال بررسی‌های ژئوفیزیک ایران همراه خواهد بود، به همت پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،گردهمایی سالانه‌ی باستان‌شناسی ایران با پیشینه‌ای که پیش‌درآمد آن برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی هنر و باستان‌شناسی ایران (International Congress Iranian Art & Archaeology) با دستاورد معرفی فراگیر جایگاه فرهنگ و تمدن والای ایران به جهانیان است، باید به گونه‌ای مناسب به احیای فرهنگ ایران بپردازد.

نخستین کنگره بین‌المللی هنر و باستان‌شناسی ایران حدود 90 سال پیش در سال 1304 در فیلادلفیا، دومین در سال 1309در لندن، سومین در سال 1313 در لنینگراد، چهارمین در سال 1338 در نیویورک، پنجمین در سال 1346 در تهران و شیراز ، ششمین در سال 1350 در آکسفورد و هفتمین در سال 1351 در تهران برگزار شد.

بعد از آن تا پیش از انقلاب اسلامی این کنگره هر ساله با حضور باستان شناسان و پژوهشگران در زمینه‌های مختلف میان دانشی باستان‌شناسی برگزار شد و با وقفه ای پس از انقلاب اسلامی، نخستین‌بار در سال 1373 در شوش با شور و استقبال جامعه باستان شناسی برگزار شد.

پس از آن تا سال 1391 این گردهمایی‌ها به گونه‌ای پراکنده و نامنظم برپا می‌شد تا در سال 1391 پس از وقفه‌ای چهار ساله و انتقال دوباره‌ی پژوهشکده از شیراز به تهران، یازدهمین گردهمایی تشکیل شد.

دوازدهمین همایش باستان شناسی نیز از 29 تا 31 اردیبهشت 1393 در تهران برگزار و به حاصل فعالیت‌های باستان‌شناسان در سال 1391 پرداخت.

براساس این گزارش، سیزدهمین گردهمایی که در روزهای 10 تا 12 اسفند ماه امسال در تالار همایش‌های موزه ملی ایران برگزار می‌شود، فرصتی برای ارایه‌ی دستاوردهای باستان‌شناسی سراسر کشور است.

در این گردهمایی که با برپایی نشست‌های تخصصی در حوزه‌های باستان‌شناسی و علوم میان رشته‌ای همراه است، پژوهشگران به ارایه‌ی آخرین دستاوردهای باستان‌شناختی حاصل از انجام برنامه‌های پژوهشی «بررسی و شناسایی، گمانه‌زنی و کاوش» سال 92 در سراسر کشور، می‌پردازند.

مراسم تجلیل از پیشکسوتان باستان شناسی ایران، بزرگداشت «پروفسور امبرتو شراتو»، باستان‌شناس و ایران‌شناس برجسته ایتالیایی و دپارتمان علوم باستانی دانشگاه رم لاسپینزا (بزرگ‌ترین دانشگاه اروپا) و نمایشگاه یافته‌های کاوش‌های باستان‌شناسی سال 92 از برنامه‌های جنبی این گردهمایی خواهد بود.

این همایش در نخستین روز با ارایه نشست های تخصصی در قالب چهار سخنرانی از دوره پیش از تاریخ برگزار می‌شود،‌همچنین سه سخنرانی از دوره‌های پیش از اسلام ، شش ارایه تاریخی و دو ارایه اسلامی برنامه‌های روز دوم گردهمایی را تشکیل می‌دهند .

در نشستی که در روز پنجم برگزار می‌شود پژوهشگران به مرور پنجاه سال بررسی‌های ژئوفیزیک در ایران می‌پردازند. پنج نشست تخصصی نیز در سالن گردهمایی تخصصی موزه ملی بطور همزمان با همایش برگزار خواهد شد.

مجموعه سخنرانی‌های ارایه شده در این گردهمایی براساس فراخوانی که هر ساله از سوی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به منظور ارایه‌ی آخرین دستاوردهای میدانی از سوی باستان شناسان منتشر می‌شود، انتخاب شده است . مجموعه‌ای از خلاصه گزارش‌های ارایه شده در قالب یک مجله، همزمان با برپایی کنگره منتشر و در اختیار نویسندگان و علاقمندان قرار می‌گیرد.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمیده چوبک، رئیس پژوهشکده باستان شناسی نیز در این گردهمایی سخنرانی می‌کنند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1