اخبار پیشنهادی


سه شنبه 94/01/18 | ساعت: 08:08 | کد خبر: 5852 | بازدید: 451795 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

همزمان با سالروز جهانی موزه ، موزه های برتر ازسراسر کشور توسط ایکوم (کمیته موزه های ایران )انتخاب می شوند .

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،قائم مقام ایکوم اظهار داشت:موزه موفق موزه ای است که به مدت یک سال به روی بازدید کننده باز باشد و به فعالیت حداقلی اش ادامه دهد و هدف از انتخاب موزه برتر الگو قرار گرفتن موفقیت یک موزه در شاخصی معین برای سایر موزه ها است .

سید احمد محیط طباطبایی افزود: در انتخاب موزه برتر به دنبال این هستیم که رفتار موزه داری خودمان را اصلاح کرده و برخی از شاخص های مهم را بیشتر مد نظر قرار دهیم.

وی گفت: آموزش ، بازدید از موزه ، گردآوری، معرفی ، نگهداری و حفاظت ، پژوهش ، اعمال استاندارهای فنی و توسعه فیزیکی از شاخص های مورد نظر کمیته موزه های ایران است.

شرکت کنندگان ازتاریخ 1/2/94 تا 10/2/94فرصت دارند گزارش های خود را در قالب پاورپوینت در سایت انتخاب موزه برتر( (www.best museum.ir قرار دهند .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وی با اشاره به شعار امسال ایکوم تحت عنوان موزه ها و جامعه پایدار اظهار داشت: جامعه پایدار یعنی جامعه ای که افراد آن صاحب شغل ، سکونت و رفتار پایدار هستند و ما در میراث فرهنگی به دنبال ایجاد چنین فضایی در جامعه خودمان هستیم.

وی بیان داشت:منظور از تفکر میراث فرهنگی ،یک تفکر قدیمی و پوسیده درنگاه به گذشته نیست بلکه تفکر میراث فرهنگی یعنی نگاهی از گذشته به آِینده و جامعه ای می تواند آینده را مال خود کند که توجه به گذشته اش داشته باشد.

محیط طباطبایی در ادامه با اشاره به این که پایدار بودن جامعه همان چیزی است که معضل امروز شهرهای ایران را تشکیل می دهد افزود: در تخریب آثار فرهنگی ما با گروهی مواجه هستیم که به پایداری جامعه اعتقاد ندارند و معتقدند که جامعه می تواند هر روز نسبت به روز گذشته اش متحول شود و مدرن باشد .

وی گفت: این در حالی که مدرن بودن درجامعه پایدار یعنی این که پله مدرنیسم روی پله گذشته و زندگی طبیعی بنا شده باشد.

وی افزود: امروز می بینیم با وجود تحولات زیادی که در جهان ایجاد شده حساسیت نسبت به حفظ هویت تاریخی به اندازه حساسیت جان انسان ها ارزش پیدا کرده است .

وی خاطر نشان کرد: روزگاری در جنگ های جهانی و خاورمیانه، تنها نگرانی جوامع آواره و کشته و زخمی شدن انسان ها بود اما امروز با تخریب، غارت و ویرانی آثار تاریخی با همان حساسیت برخورد می شود .

اوتصریح کرد این تغییرات را در ایران هم شاهد بوده ایم به صورتی که زلزله بم و تخریب ارگ بم هم کمتر از مرگ انسان ها تأثیر گذار نبود.

وی در ادامه موزه ها را مکان نزدیک شدن فرهنگ ها به یکدیگر دانست و افزود: اگر جامعه ای پایدار و فارغ از تنش های امروزی دنیا می خواهیم باید نگاهمان را اصلاح کنیم و یک تغییر تلقی از معنی موزه را از طریق جامعه پایدار درک کنیم.

در روز جهانی موزه '28 اردیبهشت' بازدید از موزه ها در تمامی نقاط کشور برای عموم مردم رایگان است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1