اخبار پیشنهادی


شنبه 94/02/05 | ساعت: 08:49 | کد خبر: 5867 | بازدید: 451719 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

توجه به بحث پایگاه‌های میراث فرهنگی در سطح ملی و منطقه‌ای مقوله‌ای است که هرچند هر سال و به ویژه در هفته‌ی میراث فرهنگی با برگزاری جلسات هم‌اندیشی به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، اما امسال حضور اعضای یونسکو در تهران در این جلسه چشمگیر بود و به نظر می‌رسد این اتفاق نشان‌دهنده‌ توجه بیشتر به پایگاه‌های میراث جهانی به خصوص در بُعد جهانی است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، کارگاه 10 روزه‌ «آموزشی برنامه‌ریزی برای مدیریت پایگاه‌های میراث جهانی ایران» صبح امروز (شنبه 5 اردیبهشت) در حالی کار خود را آغاز کرد که مسئولان یونسکو در افتتاح آن دیدگاه‌های خود را درباره‌ی پایگاه‌های میراث جهانی اعلام کردند.

«استر کیش لاروش»، مدیر و نماینده‌ دفتر منطقه‌ای یونسکو در این مراسم اظهار کرد: کارکنان پایگاه میراث جهانی در خط مقدم قرار دارند و برگزاری «کارگاه آموزشی ظرفیت‌سازی و برنامه‌ریزی برای مدیریت پایگاه‌های میراث جهانی ایران» برای یونسکو بسیار مهم است.

او افزود: با توجه به توسعه‌ی بافت شهری در پایگاه‌ها و خطرات زیست‌محیطی، تمرکز برای تقویت داخلی و برنامه‌ریزی مدیریتی مهم است که در این زمینه تلاش مستمر اهمیت دارد.

لاروش درباره‌ برنامه‌های این کارگاه 10 روزه گفت: درباره‌ی مدیریت چالش‌هایی مانند شهرنشینی، برنامه‌ی راهبردی، سیاست‌ها و مسایل قانونی صحبت می‌شود.

مدیر و نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران افزود: فرآیند تصمیم‌گیری، ابزار مشارکت جوامع محلی و پیوند مباحث تئوری و عملی با بازدید مطالعاتی از کاخ گلستان و کاشان از دیگر برنامه‌های کارگاه است.

او در ادامه اضافه کرد: امیدوارم تا کارگاه ظرفیت‌سازی ابزار و دانش جدیدی در اختیار شرکت کنندگان بگذارد.

 محمدرضا سعیدآبادی، مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز در صحبت‌هایی اظهار کرد: پایگاه‌ها و سایت‌های میراث فرهنگی هرقدر که بتوانند باید این قضیه را در ذهن مردم جا بیندازند که میراث فرهنگی فقط خشت و گنبد نیست، بلکه هویتی است که باید در هر منطقه ریشه‌دار شود. در واقع نقش میراث فرهنگی می‌تواند در توسعه‌ی شهر‌، منطقه‌ و کشور اهمیت بسزایی داشته باشد.

او با ارائه‌ی تعریفی از میراث فرهنگی به عنوان سهمی از درآمد منطقه، عاملی که نشان‌دهنده‌ مشارکت کشورها و تمدن‌های مختلف است و در توسعه‌ آینده نقش دارد، ‌افزود: تلاش شده است که سایت‌های میراث فرهنگی در سیاست‌گذاری توسعه‌ کلان ایران ورود پیدا کنند و جایگاه آن با یک برنامه‌ کلان 10 ساله درست شود. در واقع با چنین اقداماتی استراتژی و برنامه‌ریزی و فعالیتی که نیاز به انعطاف و حضور موثر دارد نیز رخ می‌دهد.

وی حضور افراد علاقه‌مند در بخش دولتی و خصوصی در حوزه‌ی میراث فرهنگی را اتفاقی دانست که باید در کشور اتفاق بیافتد و ادامه داد‌: باید کاری کنیم تا توجه کافی به معیارهای میراث فرهنگی ایجاد و حوزه ضرر نبیند.

سعیدآبادی حضور NGO‌های فعال در پایگاه‌های میراث فرهنگی را به عنوان بازوهای فرهنگی این محوطه‌های تاریخی دانست و ادامه داد: تشکیل شبکه‌ پایگاه‌های میراث فرهنگی در یونسکو و حتی در سطح بین‌المللی می‌تواند قدرت چانه‌زنی پایگاه‌ها را بالا ببرد و تبادل تجربیات ایجاد کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران همچنین بر لزوم مدنظر قرار گرفتن اولویت‌ها و نیازهای آموزشی در حوزه‌ی میراث فرهنگی تاکید کرد.

 یولیوش گویوو، سفیر لهستان در ایران نیز در سخنانی اظهار کرد: متاسفانه 50 درصد آثار تاریخی لهستان در جنگ جهانی دوم از بین رفتند، بنابراین دیگر نمی‌توانیم بگوییم لهستان یک شهر قدیمی است یا بافت تاریخی دارد، چون با خاک یکسان شد. البته در بخش‌هایی تعدادی از آثار تاریخی شهر را در طول 50 سال گذشته بازسازی کردیم تا دست کم بتوانیم قدری از اتفاقات گذشته را داشته باشیم.

او با نقل قولی از آدولف هیتلر که گفته است «مردمی که آثار تاریخی خود را نداشته باشد به عنوان یک ملت وجود ندارند‌» اظهار کرد: باید بگویم ما گفته هیتلر را در لهستان انکار می‌کنیم و همه آثار باستانی‌مان را بازسازی می‌کنیم، چون چاره‌ای جز این نداریم.

وی لهستان را دارای کارشناسان تخصص یافته در بازسازی و نگهداری از آثار تاریخی دانست و تاکید کرد: ما تجربیات زیادی در این زمینه به دست آوردیم به همین دلیل یکی از بهترین پروفسور‌های خود را برای آموزش در این کارگاه به ایران آورده‌ایم.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1