اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 94/02/09 | ساعت: 08:12 | کد خبر: 5871 | بازدید: 451860 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

با درخواست سازمان منطقه آزاد ماکو برای ایجاد شرایط قانونی و واگذاری اماکن تاریخی تحت اختیار صندوق احیا، این موسسه پس از گذراندن مراحل مورد توافق با این سازمان نسبت به واگذاری اماکن تاریخی و فرهنگی اقدام می‌کند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،  به منظور همکاری مشترک در جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حفاظت، مرمت، احیا و بهره‌برداری از مجموعه بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی تحت اختیار صندوق احیا در محدوده‌ منطقه آزاد ماکو، روز دوشنبه 8 اردیبشهت‌ماه تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین صندوق احیا، اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو در محل صندوق احیا امضا شد.

احسان ایروانی در این‌باره گفت: نظر به درخواست سازمان منطقه آزاد ماکو درباره‌ ایجاد شرایط قانونی و واگذاری اماکن تاریخی تحت اختیار صندوق، این موسسه پس از گذراندن مراحل مورد توافق در این تفاهم‌نامه نسبت به واگذاری اماکن تاریخی و فرهنگی یادشده در تفاهم‌نامه به سرمایه‌گذاران صلاحیت‌دار معرفی‌شده از جانب سازمان مذکور با رعایت شرایط فنی، اقتصادی و کاربری متناسب و چارچوب‌های قانونی مرتبط اقدام می‌کند.

او ادامه داد: سازمان منطقه آزاد ماکو با همت متولیان آن و قابلیت‌های قانونی موجود، شرایط و زمینه سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی با تهیه طرح توجیهی و امکان‌سنجی و احیا و بهره‌برداری متناسب از اماکن تاریخی منطقه را برقرار می‌کند و در تناسب با سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی و برنامه‌های کلان منطقه آزاد، به ارتقای میراث فرهنگی و گردشگری در این رابطه می‌پردازد.

وی همچنین افزود: صندوق احیا، اداره کل سازمان میراث فرهنگی و سازمان منطقه آزاد ماکو در زمینه شناسایی اماکن تاریخی و فرهنگی واجد ارزش و راهبری و هدایت به سمت تعیین کاربری متناسب و جذب سرمایه‌گذاری غیردولتی برای احیا و بهره‌برداری همکاری و هماهنگی لازم را دارند و برای تسریع در اجرای همه‌ مفاد این تفاهم‌نامه، کمیته مشترک سه‌جانبه متشکل از نمایندگان امضاکنندگان تفاهم‌نامه، بلافاصله پس از انعقاد این تفاهم‌نامه با معرفی مدیران مربوطه در سازمان تشکیل می‌شود.

همچنین جلیل جباری، مدیرکل اداره میراث فرهنگی آذربایجان غربی با تاکید بر همجواری این استان با کشورهای همسایه گفت: علاوه بر رشد تجاری و صنعتی ماکو به واسطه هم‌مرزی این استان با کشورهای آذربایجان و ترکیه و نزدیکی با مرز عراق، رسیدگی به آثار فاخر تاریخی و فرهنگی مورد توجه این اداره کل است.

وی افزود: امیدواریم با توجه به تکمیل مطالعات اقتصادی و فنی در قالب یک پکیج کاربردی، با امضای این تفاهم‌نامه شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌گذار ایجاد و به رشد و توسعه پایدار منطقه کمک شایانی شود.

دکتر فروزان، مدیر عامل منطقه آزاد نیز با درنظر گرفتن جنبه‌های مثبت درباره‌ چشم‌انداز این سازمان با امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه اعلام کرد: گذشته از قرارگیری ماکو در طبیعت بکر و زیبا، در این شهر تعداد آثار تاریخی زیادی وجود دارد که انتظار می‌رود میراث فرهنگی با رفع موانع و مشکلات اداری موجود، به روند احیا، مرمت و حفاظت بناهای تاریخی کمک کند.

وی وضعیت فعلی بنای تاریخی و ارزشمند عمارت «شهربانی» را نابسامان توصیف کرد و خواستار رسیدگی متولیان امر به این بنای تاریخی شد.

حسین کاشانی، عضو هیئت مدیره صندوق احیا هم اظهار کرد: تفاهم‌نامه حاضر می‌تواند الگویی مناسب برای تعامل و همکاری صندوق احیا با دیگر مناطق آزاد باشد و علی‌رغم تضعیف سرمایه‌گذاری در زمینه‌های دیگر، این حوزه همواره می‌تواند مبادی توسعه فرهنگی و گردشگری در مناطق را فراهم کند.

براساس این گزارش، در فاز اول این تفاهم‌نامه چهار بنای تاریخی عمارت «بانک ملی»، عمارت «دارایی»، عمارت «کلاه فرنگی» و عمارت «شیر و خورشید» در شهر ماکو مورد مطالعه امکان‌سنجی و جذب سرمایه‌گذاری در احیا و پس از آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1