اخبار پیشنهادی


دوشنبه 94/02/14 | ساعت: 07:46 | کد خبر: 5876 | بازدید: 451755 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: آگاهی‌افزایی، شناسایی، مستندسازی و پژوهش در حوزه میراث ناملموس هیچ‌گاه بدون همیاری کشورها با یکدیگر تحقق پیدا نمی‌کند.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، جلسه دومین شورای حکام مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس پیش از ظهر روز چهاردهم اردیبهشت ماه با حضور 15 نماینده از کشورهای عضو این مرکز در هتل لاله تهران در حال برگزاری است.

این جلسه تا روز شانزدهم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین نمایندگان کشورهای عمان، لبنان و قطر در این جلسه حضور پیدا کرده‌اند تا پس از بازگشت به کشورمان، درخواست عضویت در این مرکز را بدهند.

در مراسم افتتاحیه نشست این شورا محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: کار در حوزه میراث ناملموس به شکل فزاینده‌ای در حال طی شدن است. هر ساله شاهد مطرح شدن مساله جدید و گشودن عرصه‌های نو برای فعالیت‌‌های جدیدتر هستیم. از سویی تجلیات این میراث متعدد است؛ به طوری که پرداختن به همه آنها مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد و بکارگیری نیروهای متعدد است.

وی گفت: میراث فرهنگی ناملموس یونسکو هیچ وقت نتوانسته به تنهایی به تمامی امور این حوزه بپردازد. به عنوان نمونه ثبت جهانی میراث ناملموس دیگر آهنگ شتابان سال 2009 و 2010 را ندارد و شما نمایندگان کشورها در جریان آخرین تصمیم‌‌گیری‌ها در زمینه کاهش سهمیه برای ثبت دو اثر در طی سه سال هستید. در حالی که می‌دانید ثبت یکی از چند فعالیت‌هایی است که در حوزه میراث ناملموس مطرح می‌شود و موضوعاتی مانند آگاهی‌افزایی، شناسایی، مستندسازی، پژوهش و ... هیچ وقت بدون همراهی محقق نمی‌شود. مراکز مقوله دو فعال در حوزه میراث ناملموس تعدادشان کم است. اکنون تنها 9 مرکز تاسیس شده که یکی از آنها در ایران فعال است.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: متخصصان و ارگان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانند انتظاراتی مانند معرفی کشورهای منطقه در حوزه میراث ناملموس، تکمیل بانک اطلاعات دیجیتالی منطقه، معرفی دست‌اندرکاران میراث ناملموس و بانک عکس و ... را داشته باشند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1