اخبار پیشنهادی


سه شنبه 94/02/15 | ساعت: 06:48 | کد خبر: 5877 | بازدید: 451597 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده هرگونه همکاری و همیاری در راستای صیانت از مواریث فرهنگی منطقه آسیای غربی و مرکزی است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،مسعود سلطانی فر عصر سه شنبه در آیین نکوداشت هفتادمین سال تاسیس یونسکو در هتل لاله تهران اظهار کرد: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو ) در بخش فرهنگی خود به دنبال حرکت، برنامه و رویکردهایی است که از طریق آنها صلح، همیاری و توسعه پایدار را نهادینه سازد.

وی افزود:این سازمان از تنوع فرهنگی سخن به میان می آورد تا خلاقیت بشری و زایش های فرهنگی را مستند ساخته و به نمایش بگذارد که از این رهگذر وحدت به ارمغان می آید.

سلطانی فر با بیان این که حوزه میراث فرهنگی ناملموس بهترین مثال ها را درباره اهداف یونسکو در اختیار ما قرار می دهد ادامه داد: این میراث پویا بوده، حرکت می کند و مرزهای قراردادی و سیاسی را در می نورد.

وی اضافه کرد: میراث ناملموس در طول سده ها و هزاره ها به کرات بازآفرینی می شود و هر یک از اجتماعات حامل خود را به فراخور از مراجعه غنی خود سیراب می کند و این اجتماعات ، آن را عنصری هویت آفرین برای خود می داند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: این طبیعت سیال و متحرک سبب می شود اجتماعات دور و نزدیک خود را صاحبان میراث مشترکی بخوانند، یکدیگر را دوست و برادر دانسته و دست به دست هم دهند تا با پاسداری از این میراث مشترک، فرهنگ ریشه دار خود را حفظ کرده و به جهانیان بشناسانند.

سلطانی فر با اشاره به تاسیس مرکز میراث ناملموس منطقه آسیای غربی و مرکزی در تهران خاطرنشان کرد: کشورهای این منطقه سابقه خوبی در همیاری برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و ملموس مشترک خود دارند که تدوین و تسلیم پرونده ثبت جهانی نوروز نمونه ای از این همیاری ها است که دو ماه پیش با مشارکت 12 کشور به یونسکو ارسال شد تا در سال 2016 به فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی پرونده نوروز، فرهنگ ناملموس غنی منطقه به جهانیان عرضه شود و روح نوروز که همان شادی، دوستی، همیاری و پاکسازی روح و محیط زندگی است، جانی دوباره می یابد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه 'میراث فرهنگی و تاریخی ملت ایران سرشار از توحید و عدالت، مهرورزی و پاکی و زیبایی و هنرمندی است' گفت: این صفات زیبنده مواریث فرهنگی منطقه است؛ منطقه ای که با دوستی کنار یکدیگر به سر می بریم و قرن ها است که عرصه تعاملات ما بوده و کمتر تجلی از میراث فرهنگی را دست کم در حوزه ناملموس، در یکی از کشورهای آن می توان یافت که کشورهای دیگر از آن بهره نداشته باشند.

سلطانی فر افزود: صنایع دستی، آیین ها، جشن ها و آداب و رسوم، سنت های شفاهی و دانش های سنتی کشورهای آسیای غربی و مرکزی بیش از آن که متفرق و پراکنده باشند، شبیه، نزدیک و مجتمع است و اقبال روزافزون کنوانسیون یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس به دلیل همین اشتراکات است.

وی افزود: با آنکه تنها 12 سال از تصویب این کنوانسیون جوان می گذرد، اکنون بیش از 160 کشور به عضویت آن در آمده اند؛ آمار ثبت های جهانی در این حوزه رو به افزایش بوده و علاقه به پیگیری امور مختلف در این حوزه آن چنان بالا است که یونسکو چاره را در تاسیس و تقویت مراکز مقوله 2 در این حوزه دیده است.

وی ادامه داد: مرکز میراث ناملموس تهران فرصتی است که از این جنبه به منطقه آسیای غربی و مرکزی داده شده و کشور ایران در جایگاه یک عضو، مسایل مالی و لجستیکی این مرکز را تامین می کند تا از این طریق واسطه ای برای کمک به رویت پذیری میراث فرهنگی ناملموس منطقه، شناساندن آن به جهانیان و پاسداری از آن باشد.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به گرمی دست تمامی کشورها، سازمان ها و تشکل هایی که در این ارتباط به یاری بشتابند می فشارد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز چون گذشته متعهد خواهد ماند تا با تمامی نیرو، مرکز میراث ناملموس تهران را با پشتیبانی های خود تقویت کند.

وی اضافه کرد: مرکز میراث ناملموس تهران تلاش می کند امور خطیری از جمله آگاهی افزایی، تقویت ظرفیت ها و نیروی متخصص، شناسایی و مستندسازی برنامه های پاسداری موفق، مطالعه و مستندسازی مواریث فرهنگی ناملموس منطقه به خصوص مواریث ناملموس مشترک و کمک به تشکیل شبکه مجازی مراکز مقوله 2 در سطح جهان نهادینه شود.

آیین نکوداشت هفتادمین سال تاسیس یونسکو همزمان با نشست شورای حکام مرکز میراث ناملموس منطقه آسیای غربی و مرکزی برگزار شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1