اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 94/02/23 | ساعت: 07:16 | کد خبر: 5886 | بازدید: 451677 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پویایی آثار تاریخی از مهمترین نکات مدنظر یونسکو است و این پویایی در رابطه با بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی باید افزایش یابد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در دومین نشست کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد افزود: پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد باید تا آذرماه آماده و دی ماه به یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) ارسال شود.

این مسوول ، با بیان اینکه در ثبت جهانی و برای حفظ هویت شهر باید در مرحله اول ساماندهی کنیم، اضافه کرد: در این مسیر اگر با ساخت بنا با مصالح نامتناسب در شهر تاریخی یزد مخالفیم در واقع مخالفت با نوسازی نیست.

وی اظهار کرد: باید در ساخت و ساز و بازسازی ها از مصالح مناسب با بافت تاریخی و قدیمی همچون کاهگل بویژه در سقف ساختمان استفاده شود تا جلوه شهر مخدوش نشود.

طالبیان ادامه داد: هدف ما زیبایی و حفظ هویت تاریخی شهر است بنابراین باید توسعه در این شهر در تداوم تاریخ باشد از این رو هر دستگاهی وظیفه ای دارد که اگر به آن عمل کند در این هدف بزرگ تسریع خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به وجود عزم ملی و استانی در ثبت جهانی بافت تاریخی یزد خاطرنشان کرد: با این حال در سطح جهانی نیز مشارکت فرانسه و یونسکو را می خواهیم.

طالبیان با تاکید بر لزوم حمایت مردم ساکن در این بافت به عنوان جز اصلی پویایی شهر ادامه داد: طرح حمایت از بافت های تاریخی و توانمندسازی ساکنان این بافت ها در حال تصویب مجلس شورای اسلامی است که اگر این قوانین درست شود، رونق این عرصه بهتر از بخش های دیگر می شود.

وی یادآور شد: یکی از کارهایی که باید قبل از ثبت جهانی انجام شود باید نشان دهیم که ارزش جهانی بی نظیری در این شهر وجود دارد و نیز شهر کامل و دست نخورده و اصالتش حفظ شده است.

این مسوول اظهار داشت: سعی کردیم در بحث طراحی یک مرکز محلی را در نظر گرفته و ساماندهی آن را به عنوان الگو انجام دهیم و یک نمونه از طراحی تا اجرا را با مشارکت مردم انجام داده تا نشان دهیم می توان بدون پول اضافی یک مرکز محله را ساماندهی کرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد دانش آموختگان معماری سنتی در حال افزایش است، گفت: این دانش آموختگان تجربیات استادکارهای قدیمی را ندارند و باید اقدامات لازم برای تبدیل دانش تجربیات استادکاران برای انتقال به نسل جدید را انجام دهیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مهم این است که یک طرح ویژه ای برای مدیریت تاریخی شهر یزد داشته باشیم چرا که این کار خدمت به یزد، ایران و جهان است.

طالبیان گفت: برای این کار اعتبار خاصی گذاشته شده و دستگاههای دیگر هم در سطح ملی برای کمک به این طرح ترغیب شده اند.

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تخریب جزئی و کلی این بافت گفت: هرچه به سمت حفظ ارزش ها و ویژگی های این بافت برویم زمینه ثبت جهانی آن بیشتر فراهم می شود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این کار قبلا نیز انجام شده اما در مرحله اولی که برای ثبت جهانی یزد اقدام شد پلان مدیریت تهیه نشده بود و اطلاعات موجود صرفا تاریخی و توصیفی بود در حالی که این کار نیاز به یک کار تحلیلی، میدانی دارد و اینکه بررسی شود از اصالت های یزد چه چیزهایی باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در این بخش ، مدیریت و حفاظت از بافت است؛ اگر بهترین پرونده را هم بنویسیم و حفاظت از آثار صورت نگرفته باشد، هیچ ارزشی وجود ندارد.

طالبیان در پایان خواستار تشویق هنرمندان به عنوان قشر مقبول در میان مردم برای سکونت در این بافت شد و گفت: این کار زمینه حضور و سکونت و نیز ماندگاری مردم در بافت تاریخی را فراهم می کند.

در این جلسه که با حضور استاندار یزد ، معاون امور عمرانی استاندار و مدیران کل مرتبط برگزار شد کارشناسانی از موسسه کراتر فرانسه که یک موسسه بین المللی حفاظت از بناهای خشتی است و تحت نظر دانشگاه گرونوبل این کشور است حضور داشتند.

استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قرار است بافت تاریخی شهر یزد در سال 2016 به عنوان نماینده ایران برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شود. 


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1