اخبار پیشنهادی


سه شنبه 94/02/29 | ساعت: 02:57 | کد خبر: 5892 | بازدید: 451663 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: تمام نقاط ایران دارای آثار فرهنگی و نشانه های غنی از گذشتگان است که این پتانسیل ایران را به یک کشور موزه تبدیل کرده است.

به گزارش میراث ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مراسم بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی امروز در تالار مدرس با حضور مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور برگزار شد.

مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ضمن تبریک روز میراث فرهنگی و موزه ها و تشکر از دست اندر کاران گفت: از اهداف هر کشوری در مسیر توسعه ی پایدار ملت سازی است، باید مردم را با باورهی مختلف ، ادیان و فرهنگ های متفاوت با تکیه بر توانایی موزه ها در راستای منافع ملی هم سو و هم مسیر کرد ، همه میدانیم ایران مردمی با باورهای قومی و مذهبی متفاوت دارد ، به عبارتی ایران سرزمین تنوع ها است و باید علی رغم همه ی تنوع ها در چهار چوب حفظ منافع ملی هم راستا و متحد شویم.

وی با تاکید بر نقش میراث فرهنگی در مسیر ملت سازی اظهار داشت: تاریخ و گذشته‌ی پر افتخار مملکت عامل بسیار مهمی است که تکیه بر آن عامل ایجاد هماهنگی و ملت سازی است و ایران به لحاظ غنای فرهنگی میتواند در این حوزه بسیار موفق باشد.

رییس میراث فرهنگی ایران را یک کشور موزه خواند و تصریح کرد : تمام نقاط ایران دارای آثار فرهنگی و نشانه های غنی از گذشتگان است که این پتانسیل ایران را به یک کشور موزه تبدیل کرده است اما هنوز در زمینه ی معرفی داشته هایمان باید بیشتر تلا ش و هم فکری کنیم.

وی در پایان صحبت‌هایش به بیان مهمترین اقدامات یک ساله ی میراث فرهنگی پرداخت و با تاکید بر رویکرد توسعه با وجود محدودیت ها گفت : تلاش های وافر میراث فرهنگی در استرداد میراث منقول چغامیش و خوروین از مهمترین دستاوردهای سال گذشته بوده است ،ساماندهی و مرمت تعدادی از بافت ها و سایت های میراث فرهنگی ، افتتاح مجدد موزه ملی ایران با عنوان موزه ی مادر و ... از دیگر دستاوردهای یک ساله ی میراث فرهنگی بوده است .

محمد رضا کارگر مدیر کل موزه ها در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین و دست اندرکاران حوزه ی میراث فرهنگی گفت : سرمایه های اجتماعی مهمترین سرمایه ی یک کشور است که از بین رفتنی نیستند ، اگر روزی شهر شیراز نابود شود ، سعدی و حافظ به عنوان سرمایه های فرهنگی به لحاظ ریشه های معنوی و هویتی از بین نخواهند رفت ، بنابراین بهترین سرمایه ها، میراث فرهنگی و اجتماعی هستند .

وی با بیان وظیفه‌ی اصلی موزه ها عنوان کرد: هدف اصلی موزه ها پاسداشت از سرمایه های اجتماعی جامعه است ، برای حفظ سرمایه های امروز، فرهنگ موزه و توجه به موزه ها از راههای بسیار مناسب است ، حتی ادیان الهی هم برای جاودانه شدن نیازمند موزه ها هستند.

کارگر با اشاره به لزوم ایجاد انقلاب در زمینه موزه ، معماری و عناصر وابسته افزود: برای ایجاد وحدت ملی کشور موزه ها می‌توانند با تکیه بر اشتراکات فرهنگی ، مذهبی و تاریخی ، انسانها را به وحدت برساند و با تکیه بر نکات مثبت اجتماعی در جوانان عرق ملی ایجاد کرده و از مهاجرت های بی رویه و بعضا اختلافات قومی جلوگیری کند.

مدیر کل موزه ها با تاکید بر شعار امسال موزه ها ادامه داد: شعار امسال ایکوم ، موزه ها برای پایداری جامعه است، پایداری جامعه به معنی توسعه ی پایدار است و مقابله با تهاجم فرهنگی، تکیه بر غنای فرهنگی کشور و شناساندن میراث معنوی و فرهنگی ساده ترین راه و در دسترس ترین روش برای مقابله با هجوم فرهنگی است ، میتوان گفت در این مقوله سلاحی مطمئن تر از فرهنگ وجود ندارد .

پس از پخش آیتمی با عنوان فعالیت های مهم اداره کل موزه ها در سال 1393 محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی گفت : روز و هفته‌ی میراث فرهنگی برای سازمان میراث فرهنگی آغاز سال جدید کاری است، سعی داریم با نگاه به گذشته راه آینده مان را درست تر انتخاب کنیم، ما وارث بی انضباطی‌هایی بوده ایم و امروزه نباید تقصیر را بر گردن دیگران بیندازیم، باید به فکر بهبود شرایط باشیم ، که البته در این راه قدم برداشته و به نتایج خوبی رسیده ایم.

وی با اشاره به همگرا شدن وزارت خانه ها و جامعه گفت: جامعه باید در کار مرمت آثار و توسعه بخش میراث فرهنگی کمک کند ، با مروری بر شعارهای قبلی ایکوم برای موزه ها به تکیه بر تعاملات اجتماعی پی میبریم ، بحث ایکوم در مورد موزه ها صرفا موزه به عنوان مکانی برای نمایش اشیا مد نظر نیست ، بلکه منظور کل میراث فرهنگی است.

طالبیان با تاکید بر هویت و اصالت که مفهوم موزه ی پایدار و پویا است اظهار داشت : امسال در حوزه ی ثبت آثار خوب عمل کرده ایم و در زمینه ی حریم ها نیز نیازمند کار بیشتر هستیم تا به نتیجه ی مطلوب برسیم و همواره همگرایی نیروی انسانی ، میراث فرهنگی و محیط زیست برای نیل به اهداف والای میراث فرهنگی مورد تاکید است .

در ادامه مراسم مهندس تورج ژوله با ارائه ی گزارش مصور از وضعیت فرش های کاخ گلستان گفت: کاخ گلستان دارای مجموعه ی نفیسی از فرش های دست باف است که بیشتر آنها در نوع خود بی نظیر هستند و تعدادی از این فرش ها در کل جهان منحصر به فرد است و به لحاظ وخامت اوضاع فرش های این مجموعه ی نفیس نیازمند مساعدت و توجه ویژه هستیم.

ژوله در ادامه به وضعیت فرش تالار آینه ی کاخ گلستان اشاره کرد و اذعان داشت : این فرش درشت بافت که گنجینه ی دوران قاجار است در نوع خود بی نظیر و در دنیا بی همتا است.

همچنین وی تابلو فرش بزرگ دیگری در این کاخ را معرفی کرد و ادامه داد : این تابلو فرش با حدود سی متر مربع مساحت ، مضمونی سیاسی فرهنگی دارد و قدمت آن به حدود 1300 هجری شمسی میرسد ، این فرش تصویری از حضور انگلیس ها مقابل عمارت اکبریه دارد که نشان میدهد گویی آنها میهمان و ما میزبان آن ها بوده ایم!

در ادامه با اشاره به لزوم ترمیم فوری فرش های کاخ گلستان به مناسب نبودن مخزن نگهداری فرشها تاکید کرد و اذعان داشت : به تشخیص فرش پژوهان کاخ گلستان مجموعه ای بسیار غنی از دوره قاجار است که نیازمند توجه و ترمیم مناسب و کارشناسانه است ، از دست دادن زمان در این خصوص اثرات غیر قابل جبرانی دارد .

سپس با ارائه‌ی کلیپ کوتاهی به اقدامات معاونت میراث فرهنگی در خصوص صدور شناسنامه خودروهای تاریخی پرداخته شد .

در ادامه محمد بهشتی ریاست پژوهشکده ی سازمان میراث فرهنگی گفت : شعار امسال موزه ها موزه برای جامعه پایدار است ، اما شاخصه های جامعه ی پایدار چیست ؟ زمانی که جامعه در بحران قرار بگیرد به اجزای کوچک تقسیم میشود و کلیه ی اتفاقات روزمره خالی از احساس خوب میشود ، جامعه ی پایدار جامعه ی یکپارچه است ، جامعه ای که کیفیت در آن موضوعیت پیدا میکند ، جامعه ای که در آن رفتن لذت است نه صرفا به مقصد رسیدن ، در چنین جامعه ای خیابان مسیر نیست ، مقصد است .

بهشتی در این خصوص اظهار داشت : زندگی کردن مهم است ، نه فقط زنده بودن ، در چنین جامعه ای هویت معنا پیدا میکند و معنا زمان موضوعیت پیدا میکند که جامعه پایدار باشد و در این ارتباط موزه ها وظیفه ای جز معنا بخشیدن به زندگی ندارند ، در واقع موزه ها هم معلول پایداری هستند و هم مولد آن و از انجایی که جامعه ی ما امروزه به سمت پایداری پیش میرود باید در این راستا قدم برداریم که شهرهایمان را موزه کنیم .

وی با بیان اتفاق اخیر که شهر را به نگارخانه تبدیل کرد گفت : در خصوص طعم و عطر بخشیدن به جریانات زندگی اقدامات خوبی در حال انجام است .


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1