اخبار پیشنهادی


یکشنبه 94/04/07 | ساعت: 06:52 | کد خبر: 5922 | بازدید: 451661 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر پیگیری و تلاش برای ادامه درس ها و برنامه های ناتمامی که از شهریار عدل به یادگار مانده است، تاکید کرد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،سیدمحمد بهشتی روز یکشنبه در مراسم تکریم و وداع با پیکر زنده یاد پروفسور شهریار عدل در موزه ملی ایران اظهار کرد: سال ها پیش و ابتدای زمانی که مسوولیت سازمان میراث فرهنگی را عهده دار شدم برای انجام برخی امور اداری به فرانسه رفتم که شهریار عدل من را با پای پیاده به مکان های مختلف تاریخی فرانسه برد؛ بعدها متوجه دلیل این کار عدل شدم.

وی افزود: زنده یاد عدل به دلیل نگرانی اش برای میراث فرهنگی می خواست آموزش فشرده ای از میراث فرهنگی کشورهای اروپایی را در چهار روز به من بیاموزد، چرا که مساله میراث فرهنگی جهانی ایرانی برای او به عنوان شغل، بلکه یک مساله شخصی بود.

وی تصریح کرد: شهریار عدل عاشق ایران بود و در طول حیات علمی خود توانست فرهنگ ایرانی را به جهانیان بشناساند.

وی ادامه داد: شهریار عدل علاوه بر درس های علمی که به یادگار گذاشت، برنامه های زیادی داشت که ناتمام ماند و باید آنها را به پایان برسانیم.

بهشتی تصریح کرد: همه افرادی که فکر می کنند بدهکار شهریار عدل هستند و دِینی از او به گردن دارند، باید برای به پایان رساندن طرح های عدل کمک کرده و برای تداوم حیات علمی شهریار و آنچه که به آن عشق می ورزید تلاش کنند.

مراسم تکریم و وداع با پیکر شهریار عدل، ایران شناس و متخصص تاریخ، باستان شناسی و تاریخ هنر دوران اسلامی ایران امروز (یکشنبه) با حضور مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی در مقابل موزه ملی ایران برگزار شد.

شهریار عدل صبح یکشنبه 31 خرداد به دلیل ایست قلبی در شهر پاریس فرانسه درگذشت.

شهریار عدل در سال 1322 در تهران به دنیا آمد و در سال 1338 برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. او تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن و همچنین در رشته تاریخ عمومی هنر، باستان شناسی مشرق زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی در مدرسه موزه لوور به پایان رساند.

عدل در سال 1976 به عضویت مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه (CNRS) بزرگترین سازمان علمی - پژوهشی فرانسه درآمد. وی همچنین ریاست کمیته بین المللی تدوین تاریخ آسیای میانه در یونسکو را برعهده داشت.

وی نقش عمده ای در ثبت جهانی تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو داشت و در تاریخ 13 مهر 1388 مدیر کل یونسکو مدال فرهنگ جهانی یونسکو موسوم به پنج قاره را به او اهدا کرد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1