اخبار پیشنهادی


شنبه 94/04/13 | ساعت: 08:11 | کد خبر: 5928 | بازدید: 451845 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

سفیر کشورمان در یونسکو گفت: همدلی و همراهی مردم و مقامات ذیربط کشوری و محلی موجب شد که پرونده‌های مذکور بتوانند استانداردهای لازم را بیابند و مسیر ثبت جهانی را هموار سازند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،محوطه جهانی شوش و چشم‌انداز فرهنگی "میمند" امروز (شنبه 13 تیرماه) در سی‌ونهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر بُن آلمان در فهرست آثار جهانی ثبت شدند تا تعداد آثار ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به 19 اثر برسد.

«احمد جلالی»، سفیر و نماینده کشورمان در یونسکو درباره ثبت این دو اثر گفت: برای ثبت آثار در فهرست جهانی مقررات و معیارهای بسیار دقیقی وجود دارد که در تهیه این دو پرونده کار کارشناسی بسیار خوب و دقیقی به انجام رسید تا ملاک‌های کنوانسیون 1972 برای ثبت رعایت شود و کارشناسان و اعضای کمیته میراث جهانی را متقاعد کند که این آثار برای بشریت منحصر به فرد هستند.

سفیر کشورمان در یونسکو ضمن قدردانی از مردم مناطق شوش و میمند، مدیران عالی، منطقه‌ای و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور به ویژه محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی افزود: همدلی و همراهی مردم و مقامات ذیربط کشوری و محلی موجب شد که پرونده‌های مذکور بتوانند استانداردهای لازم را بیابند و مسیر ثبت جهانی را هموار سازند.

«جلالی» با ذکر جزئیاتی از این دو پرونده افزود: در پرونده شوش سعی شد تا نشان داده شود که این اثر شاهکار نبوغ انسانی خلاق و نمایشگر تبادل ارزش‌های انسانی در گذر زمان است. کشورمان تلاش کرد تا نشان دهد شوش بر پایه ملاک‌های جهانی نمادی از تمدنی ماندگار است که توسعه معماری، هنرهای اصیل و برنامه‌ریزی شهری در آن به شکلی منحصر به فرد به چشم می‌خورد و به طور استثنایی مراحلی مهم از تاریخ را شرح می‌دهد و مستحق ثبت به عنوان میراث بشریت است.

وی در رابطه با پرونده چشم‌انداز فرهنگی "میمند" نیز گفت: این پرونده قبلا در اجلاس سال 1392 کامبوج مطرح شده بود، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات نتوانسته بود به ثبت برسد. اما در این اجلاس با همت مسئولان و کارشناسان توانمند کشورمان نواقص رفع و ملاک‌های یونسکو به بهترین شکل محقق شد؛ به گونه‌ای که با اجماع از تصویب اعضای کمیته گذشت.

جلالی درباره این اثر افزود: میمند مثالی برجسته از زیستگاه سنتی انسان است که با هماهنگی با طبیعت، زیست بومی خاص و منحصر به فرد را پدید آورده است. مردم این منطقه در طول اعصار و قرون توانسته‌اند با محیط‌زیست خود همراه شوند و در فصول مختلف زیستگاه خود را با طبیعت هماهنگ سازند. در حالی که در بهار و تابستان خانه‌هایی در کنار کشتزارها دارند، در زمستان در خانه‌هایی سکونت می‌کنند که با تبحری فراوان در دل صخره‌های نرم ساخته‌اند که گاهی تا پنج طبقه روی هم کنده شده‌اند و از زیبایی خیره‌کننده‌ای برخوردارند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1