اخبار پیشنهادی


شنبه 94/05/24 | ساعت: 09:15 | کد خبر: 5960 | بازدید: 452186 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

«قید فوریت برای برگزاری جلسه‌ شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با مطرح شدن موضوع حساس "خارج شدن آثار تاریخی مشهد از فهرست آثار ملی"، باعث برگزار شدن هر چه زودتر جلسه‌ی شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری شد.»

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، با انتشار خبرهای احتمال خروج از ثبت سرای «عزیز‌الله اُف» در بافت مرکزی مشهد و احتمال تخریب بخش‌های بیشتری از این بافت با هدف هتل‌سازی، حجت‌الاسلام «نصراله پژمانفر»، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس،‌ به همراه تعدادی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از خانه‌ تاریخی «کوزه کنانی» که سال گذشته از ثبت خارج شد بازدید و بر لزوم پیگیری هر چه سریعتر این اتفاق و به دست آوردن راهکارهایی با هدف جلوگیری از خروج از ثبت آثار تاریخی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام پژمانفر با تأکید بر رعایت حقوق مالکانه حسینیه‌ «فروشانی‌ها» و اهالی خمینی شهر بیان کرد: این بنا با توجه به ویژگی‌های برجسته و مشهود تاریخی و معماری به عنوان یک سرمایه ملی محسوب شده و از نظر معنوی متعلق به همه‌ی ایران است، بنابراین شایسته است با جلب رضایت مالکان و رعایت حقوق ‌آنها، اقدامات جدی و پیگیری‌های لازم برای مرمت و تداوم بقای این اثر تاریخی و سپردن آن به نسل‌های آینده صورت گیرد.

او حساسیت موضوع خارج شدن آثار تاریخی مشهد از فهرست آثار ملی را یکی از مهمترین عوامل برای درخواست از ریاست جمهوری برای برگزاری جلسه‌ی شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با قید فوریت بیان کرد و گفت: از سوی دیگر در نامه‌هایی به ریاست قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری، توجه ویژه به این موضوع تأکید شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در این بازدید تاکید کرد: از مدتی پیش مجلس طرحی را در دست تهیه دارد که در صورت تصویب، دیوان عدالت اداری، نظریه کارشناسان مورد تأیید سازمان میراث فرهنگی را در رابطه با دارا بودن یا نبودن «شأن ملی» آثار تاریخی را بپذیرد. موضوعی که یکی از دلایل مهم خارج شدن آثار از فهرست آثار ملی است.

همچنین محمد رکنی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به ارزشمند بودن حرکت‌های اخیر برای حفظ آثار سرای تاریخی «عزیزاله اف» و خانه «کوزه کنانی»، خواست و اراده جامعه را تضمین کننده‌ی بقا و ماندگاری آثار تاریخی دانست و افزود: تلاش می‌کنیم تا در سال آینده اعتباراتی برای تملک بناهای تاریخی بافت مرکزی مشهد در نظر گرفته شود تا بتوانیم با مرمت و باززنده سازی آن، الگوی مناسبی برای سرمایه گذاران این عرصه فراهم کنیم.

وفا ثابتی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) نیز با اشاره به اینکه حمایت‌های قانونی از مالکان آثار تاریخی راهکار مهمی برای بقای این آثار خواهد بود، افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان از محل اعتبارات ملی قراردادهایی را با مشاوران ذیصلاح برای موضوعات بافت تاریخی مشهد از جمله تهیه‌ی بسته‌های سرمایه گذاری میراث فرهنگی بافت منعقد کرده است. همچنین محور خیابان امام خمینی (ره) یا ارگ نیز از پروژه‌های مطالعاتی کاربردیِ در دست تهیه است.

او افزود: اخیرأ برخی مالکان بناهای تاریخی آمادگی خود را برای واگذاری آنها به ازای دریافت زمین معوض یا دریافت وام گردشگری از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری داشته اند که با توجه به پیامدهای مثبت آن ضروری است این امکان بطور ویژه با همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری مشهد فراهم شود.

وی مالکان دو خانه‌ی تاریخی «بلخاسب» و حسینیه «رحیمیان» را در از کسانی دانست که تقاضای خود برای واگذاری بنا در ازای زمین معوض به اداره کل میراث فرهنگی استان ارائه کرده‌اند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1