اخبار پیشنهادی


جمعه 94/06/06 | ساعت: 09:47 | کد خبر: 5972 | بازدید: 451811 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بعید می‌دانم سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تبدیل شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، مسعود سلطانی‌فر اظهار کرد: چه سازمان بمانیم و چه به وزارتخانه تبدیل شویم، وظایف و مسوولیت‌های قانونی‌مان را انجام می‌دهیم. ما در مبانی اقتصاد مقاومتی برای خودمان رسالتی را قائل هستیم تا در فرآیند توسعه اقتصادی بتوانیم از ظرفیت‌های سازمان استفاده کنیم. طرح‌هایی مطرح شده که در کمیسیون تخصصی با آن مخالفت شده است، زیرا وزارتخانه‌ها نباید از این تعدادی که هستند بیشتر شوند.

او همچنین درباره‌ تشکیل جلسه شورای عالی میراث فرهنگی بعد از هشت سال تعطیلی گفت: در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موارد بسیاری داریم که نیاز به تجدید نظر در آیین‌نامه‌ها و ضوابط آن‌هاست. ظرفیت‌های این شورا بسیار خوب است و اختیارات خوبی هم دارد. ما موفق شدیم بعد از برطرف شدن موانع، این شورا را دو هفته پیش تشکیل دهیم. معمولا این شورا دو تا چهار بار در سال تشکیل می‌شود.

او در ادامه درباره تعیین نیروهای متخصص در سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: نگاه من در انتصاب مدیران سازمان داخلی بوده است. اتفاقی که در سال 1388 افتاد و تصمیمی که در دولت قبلی مبنی بر تمرکززدایی صورت گرفت، موجب شد پژوهشگاه از تهران به شیراز و سازمان صنایع دستی از تهران به اصفهان برود. این اتفاق در بدترین شکل انجام شد و در این مدت به بضاعت کارشناسی و توان مدیریتی این سازمان صدمات بسیاری وارد شد و بسیاری از کارشناسان خبره صنایع دستی که امکان جابه‌جایی نداشتند بازنشسته شدند، خود را بازخرید کردند و یا انصراف دادند.

هفتاد و چند درصد نیروهای سازمان غیرکارشناسانه هستند

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متاسفانه ما امروز در سازمانی هستیم که نزدیک به هفتاد و چند درصد نیروهای آن غیرکارشناسانه هستند، اما تلاش من بر این بوده که مدیران سازمان را از داخل آن انتخاب کنم و حدود 76 درصد از مدیران ما تحصیلات مرتبط و یا تجربه خوبی در عرصه‌های متفاوت دارند.

سلطانی‌فر که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنج‌شنبه شب پنجم شهریورماه در شبکه دو حاضر شده بود درباره سرویس‌های بهداشتی در بخش گردشگری، بیان کرد: مشکلات بسیاری در بخش گردشگری داریم ضمن این‌که ظرفیت‌های بسیار و برنامه‌های مفصلی هم برای آن در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: ان‌شا‌ءالله با توجه به اختیاراتی که در حیطه وزارت راه و ترابری و شهرسازی در زمینه گسترش مجتمع تجاری بین راهی قرار گرفته، امید داریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به صحنه بیایند و با برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت راه و شهرسازی انجام داده این مشکل را حل کنیم.

اولویت بخش گردشگری چیست؟

او درباره‌ی مهم‌ترین اولویت در بخش گردشگری گفت: در حوزه گردشگری وضعیت فعلی افق سند چشم‌انداز 20 ساله در سال 1404 یا 2020 است. 10 سال از این سند چشم‌انداز گذشته و ما از جهت اهدافمان‌ عقب هستیم، یعنی تا سال 2025 میلادی باید میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی باشیم و درآمدی بین 25 تا 30 میلیارد دلار داشته‌ باشیم. سال 1393 میزبان پنج میلیون گردشگر با درآمد هفت تا 7.5 میلیارد دلار بوده‌ایم. 10 سال وقت داریم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم و تعداد گردشگران را به 20 میلیون و درآمد حاصل آن را به 25 تا 30 میلیارد دلار برسانیم.

سلطانی‌فر اضافه کرد: این پیشرفت میانگین رشد سالیانه 14 درصد را می‌طلبد. خوب است مردم بدانند میانگین رشد گردشگری در دنیا سالیانه حدود چهار تا 4.5 درصد بوده و تا پنج سال آینده اقتصاددانان بخش گردشگری پیش‌بینی می‌کنند این میانگین در جهان 4.5 تا 5 درصد باشد. بنابراین ما باید با خیز سریع طوری برنامه‌ریزی کنیم تا رشد سه‌برابری دنیا را داشته باشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای آنکه هرچه سریع‌تر به این برنامه دست پیدا کنیم، اظهار کرد: اولین کار تسهیلات صدور ویزا است تا گردشگری که ایران را انتخاب می‌کند بتواند در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین ابزار و راحت‌ترین شیوه وارد کشور شود. خوشبختانه یک ماه پیش ویزای فرودگاهی مرحله‌ اول 15 روزه به 30 روز افزایش پیدا کرد. اتباع 190 کشور دنیا بدون آنکه ویزا بگیرند می‌توانند وارد ایران شوند و در مرحله‌ اول ویزای 30 روزه بگیرند. این برنامه از هفته آینده اجرا می‌شود.

مهمترین مصوبه دولت در بخش گردشگری

وی اظهار کرد: مهم‌ترین مصوبه‌ای که یک ماه پیش دولت داشته راه‌اندازی ویزای الکترونیک بوده که وزارت امور خارجه مکلف شد تا سال آینده صدور این ویزا را با کمک دستگاه‌های ذیربط راه‌اندازی کند و این یک تحول بزرگ در رابطه با گردشگری خارجی است تا هر کسی بتواند از خانه‌اش درخواست ویزا دهد.

سلطانی‌فر درباره‌ لغو روادید اظهار کرد: لغو روادید دوطرفه است. 28 کشور در دستور کار داریم. از 215 کشور 40 کشور براساس اولویت اقتصادی، فرهنگی و سابقه تاریخی به عنوان اولویت اصلی برای جذب گردشگر انتخاب کرده‌ایم . به 28 کشور پیشنهاد لغو روادید دادیم که ان‌شاء‌الله از مجاری دیپلماتیک انجام می‌شود. امیدوارم بعد از توافقات این شرایط فراهم شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره سیستم حمل و نقل کشور گفت: باید شبکه حمل‌ونقل هوایی، نوسازی و بازسازی شود. هواپیمایی کشور حدود 245 فروند هواپیمای مسافری دارد که 90 فروند به دلیل تحریم‌ها زمین‌گیر هستند و تعدادی از هواپیماها هم عمر زیادی دارند. باید به سرعت این ناوگان را توسعه دهیم، زیرا بسیاری از مردم مجبورند رفت‌وآمدشان را از کشورهای دیگر انجام دهند.

فقط 130 هتل چهار یا پنج ستاره داریم

او درباره‌ وضعیت هتل‌ها نیز بیان کرد: از 1100 هتل فقط 130 هتل چهار یا پنج ستاره داریم و وقتی آنها را با استاندارد‌های هتل‌های دنیا بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که یک ستاره با آنها فاصله دارند. اگر بخواهیم از پنج میلیون گردشگر فعلی تا 10 سال آینده به 20 میلیون برسیم، باید هتل‌های چهار و پنج ستاره را به 400 برسانیم و ظرف 10 سال آینده 270 هتل اضافه کنیم، یعنی هر سال 25 تا 30 هتل.

سلطانی‌فر همچنین درباره تربیت نیروی گردشگری اعلام کرد: امروز نیاز به تربیت نیروی انسانی در 70 رشته در بخش گردشگری داریم. از این 70 رشته، 40 رشته را در کشور داریم. از طرفی باید سریعا دفاتر جذب گردشگری خارجی را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در 40 کشور فعال کنیم. فعلا 10 مورد از این دفاتر فعال شده‌اند و ان‌شاء‌الله تا پایان سال به 25 مورد می‌رسد و تا سال آینده 15 مورد به آن اضافه می‌کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره‌ کشورهایی که هدف اصلی گردشگری در ایران هستند، بیان کرد: 15 کشور اطراف ایران، تعدادی از کشورهای اروپای غربی و شرقی که مردم آنها به صورت سنتی، گردشگر متقاضی از جاذبه‌های ایران بوده‌اند و همچنین گردشگران کانادایی، آمریکایی، استرالیایی و آسیای جنوب شرقی از دیگر هدف‌های اصلی ما هستند.

او درباره بودجه این سازمان اظهار کرد: بودجه ما امسال افزایش لازم را نداشته این در حالی است که امسال شرایط سختی را در کشور داریم، درآمد نفتی کاهش پیدا کرده و فعالیت‌های اقتصادی متاثر از آن است. ما بیشتر به فراهم کردن شرایط متکی هستیم که بخش خصوصی را وارد بخش گردشگری کنیم تا آنها هتل بسازند و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌ کنند. از طرفی ما نیز باید کاری کنیم تا سرمایه ‌گذاران راحت‌تر مجوز بگیرند.

آخرین محموله میراث فرهنگی در چه وضعیتی است؟

سلطانی‌فر همچنین درباره‌ ادامه بازگشت محموله‌های تاریخی به کشور اظهار کرد: ما در این دولت کار منحصر‌به فردی انجام دادیم و موفق شدیم در دو سال گذشته سه محموله تاریخی را به ایران بازگردانیم. محموله آخر مربوط به الواح هخامنشی است که دعوای آن 80 ساله است. تاکنون در دو دادگاه حکم‌های خوبی گرفتیم و در حال حاضر منتظر رای آخرین دادگاه هستیم که نمی‌دانیم چه موقع تشکیل می‌شود اما امیدواریم در دادگاه آخر حکم نهایی را بگیریم و آخرین محموله میراث فرهنگی را که متعلق به ملت ایران است بازگردانیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره اینکه بیشترین سفر ایرانیان به کدام کشورها است، گفت: بیشترین سفر گردشگران ایرانی به کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان است.

او درباره‌ نظارت بر آژانس‌های گردشگری و خدماتی که به گردشگران می‌دهند، اظهار کرد: ما موظف هستیم در این زمینه به شکل دقیق نظارت کنیم . در ماه‌های اخیر جلسات مکرری با اتحادیه تورگردانان داشتیم، در حال حاضر موانع قانونی را برای آنها مشخص کرده‌ایم و نظارت‌هایمان را گسترش داده‌ایم تا هزینه تخلفات در این حوزه بالا برود. گرچه تخلفات کمتر شده اما همچنان وجود دارد.

قول می‌دهیم که از حقوق‌ مردم دفاع کنیم

سلطانی‌فر با بیان این‌که ما در این عرصه جدی هستیم، گفت: تخلفات در این حوزه نسبت به سال گذشته کمتر شده و بیشترین آن متناسب با هزینه‌ای بوده که از گردشگران دریافت می‌کردند، اما خدمات لازم را به آنها ارائه نمی‌دادند. ما به مردم قول می‌دهیم که از حقوق‌شان دفاع کنیم.

پرچم گردشگری حلال را به اهتزاز درآوردیم

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گقت: 50 درصد گردشگرانی که به ایران می‌آیند مقصدشان زیارتی و مذهبی است و مسلمانان و شیعیانی هستند که به مشهد و قم سفر می‌کنند و این برایمان یک شاخص است و می‌خواهیم همین ترتیب را حفظ کنیم. ما پرچم گردشگری حلال را به اهتزاز درآوردیم . کشور بزرگ ما مطمئنا باید به یکی از کانون‌های مهم گردشگری حلال تبدیل و کانون امنی برای گردشگران و مسلمانان دنیا شود.

وی ادامه داد: ایران یک کشور موزه است و نزدیک به 800 هزار تا یک میلیون بنا، سایت و محوطه تاریخی داریم که باید حالا حالاها در زمینه‌ کاوش آن‌ها کار کنیم. بنابراین امیدواریم با شرایطی که به وجود آمده از حمایت مسوولان عالی رتبه کشور برخوردار باشیم کما آنکه تا کنون مقامات کشوری از رهبری گرفته تا رییس جمهور و قوه قضاییه با ما همکاری خوبی داشته‌اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ما خودمان را برای شرایط بعد از تحریم آماده کردیم و بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری پس از تحریم‌ را که حدود 1020 پروژه است آماده کردیم تا به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه شود و آن را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم. امروز ما در کنار همه کشور‌های ناامن که اطراف‌مان هستند، امن‌ترین کشور هستیم و باید قدر این نعمت را بدانیم.

در این گفت‌وگوی ویژه که کامران نجف‌زاده مجری آن بود پرسش‌هایی درباره جزیره آشوراده، صدور ویزا و کافه نادری مطرح شد که بارها از سوی خبرنگاران پرسیده شده بود و مباحث جدیدی مطرح نشد. همچنین در این گفت‌وگو پرسشی درباره صنایع دستی مطرح نشد و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1