اخبار پیشنهادی


شنبه 94/06/07 | ساعت: 08:31 | کد خبر: 5975 | بازدید: 451509 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: پس از بازدید از وضعیت موزه‌ی ملی ایران در حدود یک سال گذشته، فعل «ما می توانیم» را صرف کردیم و هنوز کارمان ادامه دارد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، مسعود سلطانی‌فر با اشاره به بازدیدی که قبل از حضورش در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از موزه آرمیتاژ در روسیه در سه نوبت 10 ساعته داشته است، گفت: با این وجود هنوز نمی‌توانم ادعا کنم آن موزه را که یکی از گنجینه‌های بزرگ دنیاست دیده‌ام. من موزه توپکاپی ترکیه را نیز دیده‌ام اما تا قبل از حضورم در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران را ندیده بودم. روزی که به موزه ملی آمدم در نگاه نخست فقط چند ساختمان دیدم، بعد از آن وقتی وارد موزه شدم متوجه شدم موزه ملی ایران در مساحت 2500 متر فقط یک طبقه دارد و طبقه دوم آن انباری بود.

معاون رییس جمهور ادامه داد: وقتی به ساختمان موزه دوران اسلامی نیز آمدم، این بخش از موزه هم تعطیل بود و اعلام کردند به دلیل اتفاقاتی که رخ داده هنوز نتوانسته‌اند آن را ساماندهی کنند و چند سال است که بسته شده. تا امروز وقتی یک گردشگر خارجی به این موزه می‌آمد، در یک ساعت می‌توانست همه فضای موزه‌ای را ببیند، از آن زمان تلاش کردیم تا با صرف فعل «ما می‌توانیم» موزه را به وضعیت مناسب و درخور شان موزه‌ مادر ایران برسانیم.

او با اشاره به بازدیدهای هفتگی‌اش در حدود 15 هفته پایانی سال گذشته از روند مرمت و ساماندهی موزه ملی ایران و انتقادهایی که برخی از پژوهشگران و باستان شناسان نسبت به وضعیت گذشته موزه داشته‌اند، گفت: از مخازن موزه ملی ایران نیز پس از انتقال آثار خوروین به ایران دیدن کردم، حدود 25 مخزن با 200 هزار شیء در مخازن موزه ملی خاک می‌خورند، به همین دلیل تلاش کردیم تا با گسترش فضای موزه‌ای این فضا را در حال حاضر چهاربرابر بیشتر از گذشته کنیم، تا فضایی در خور شان موزه‌ ملی ایران به وجود آید.

وی تاکید کرد: کار ما به اینجا ختم نمی‌شود با توجه به اینکه طبقه زیرین موزه ایران باستان به عنوان انبار استفاده می‌شود‌، قصد داریم به مرور کار کنیم و آن بخش را نیز تا دهه فجر امسال به عنوان فضایی قابل استفاده در موزه‌ ملی ایران داشته باشیم.

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به ساختمان موزه علوم و فناوری و کتابخانه سازمان اسناد که در پشت موزه ملی ایران قرار دارد و تا چند سال پیش در اختیار موزه‌ ملی ایران بوده است، گفت: براساس تفاهمنامه‌ای که با دکتر صالحی رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران داشته‌ایم، قرار است آن ساختمان پس از تخلیه به موزه ملی ایران داده شود تا بتوانیم فضایی مناسب و در شان این موزه ایجاد کنیم.

او که صبح امروز شنبه هفتم شهریور ماه در مراسم افتتاح بخش دوران اسلامی موزه‌ی ملی ایران در این موزه سخن می‌گفت،‌ در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بازگرداندن سه محموله از آثار تاریخی که در سال‌های گذشته به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بودند، افزود: آخرین محموله‌ای که به صورت رسمی در حال پیگیری برای بازگرداندن آن به کشور هستیم «الواح هخامنشی» است که تلاش می‌کنیم آن را نیز هرچه زودتر به کشور برگردانیم. امیدواریم در دادگاه نهایی رای به نفع ما صادر شود.

وی همچنین با اشاره به کمبود اعتبار در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حال حاضر فقط دو تا سه درصد نیاز‌های اعتباری خود را می‌توانیم برآورده کنیم، در حالی که بناهای تاریخی زیادی در کشور داریم که به مرمت،‌ بازسازی و نگهداری نیاز دارند. هرچند تلاش کرده‌ایم با رویکرد استفاده از ظرفیت صندوق احیا‌ و واگذاری برخی از بناها به بخش خصوصی به این بناها هویت ببخشیم،‌ اما باز هم کمبود اعتبار داریم.

سلطانی‌فر همچنین در حاشیه‌ این مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره‌ی پیشگیری از بحران‌هایی مانند بروز زلزله که در چند روز گذشته نیز در اطراف تهران رخ داده و از سوی دیگر لرزش‌هایی که در طبقه‌ دوم موزه‌ ایران باستان که از امروز به عنوان بخش «پیش از تاریخ و تاریخی» فعالیت می‌کند، وجود دارد به خبرنگاران تاکید کرد: فضای این موزه امن است و هیچ خطری آن را تهدید نمی‌کند، چون کارشناسان سازه آن را بررسی کرده‌اند.

صبح امروز «موزه دوران اسلامی» پس از 9 سال در ساختمان سابق خود و «موزه پیش از تاریخ و تاریخی» پس از 35 سال در طبقه دوم موزه ایران باستان افتتاح شدند.

مراسم گشایش این دو موزه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور و مسعود سلطانی‌فر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

موزه دوران اسلامی که در سال 75 در مساحتی حدود چهارهزار متر مربع در سه طبقه ساخته شده بود، از اول تیر سال 85 با هدف گسترش برخی فضاها و بازنگری بر چگونگی نمایش آثار تعطیل شد و پس از چندین بار قول و قرار برای افتتاح موزه، این بخش از موزه ملی ایران صبح امروز بازگشایی شد. طبقه همکف این بنا به سالن اجتماعات‌ و سالن نمایشگاه‌های موقت اختصاص دارد و آثار موزه دوران اسلامی در دو طبقه اول و دوم براساس زمان‌بندی تاریخی حکومت‌ها، سلسله‌ها‌ و حکمران‌ها چیده شده است.

«موزه پیش از تاریخ و تاریخی» نیز که پس از 35 سال در طبقه دوم موزه ایران باستان افتتاح شد،‌ دوره‌های مختلف پارینه‌سنگی‌، روستانشینی‌ و مفرغ را در بر می‌گیرد.

در این مراسم که به دلیل بیماری اسحاق جهانگیری بسیار کوتاه برگزار شد محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جبرئیل نوکنده‌ مدیر کل موزه ملی ایران،‌ مسعود سلطانی‌فر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور صحبت‌های کوتاهی داشتند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1