اخبار پیشنهادی


یکشنبه 94/06/29 | ساعت: 08:02 | کد خبر: 5988 | بازدید: 451611 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی کشور گفت: با احتساب استان سمنان، تاکنون 20 انجمن میراث فرهنگی در استان‌ها راه‌اندازی مجدد شده است. بیستمین انجمن میراث فرهنگی کشور نیز امروز در استان سمنان احیاء و تشکیل شد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، «رحمت‌الله رئوف» در گفت‌وگو با خبرنگاران در سمنان گفت: تا کنون این انجمن‌ها در استان‌هایی از جمله گلستان، گیلان، اردبیل، خوزستان و ... راه‌اندازی مجدد شده است.

وی افزود: 16 هزار انجمن میراث فرهنگی در کشور تا قبل از سال 1384 فعال بود، اما با شروع دولت نهم فعالیت این انجمن‌ها متوقف شد. احیاء فعالیت انجمن‌های میراث فرهنگی در دستور کار جدی سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و با احیای این انجمن‌ها، نقش جدی مردم در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی برجسته می‌شود.

رئوف با بیان اینکه اعضای این انجمن‌ها با سطوح مختلف جامعه ارتباط دارند، افزود: انجمن‌های میراث فرهنگی می‌توانند در حوزه‌های حفاظت، معرفی، مرمت و پژوهش با سازمان همکاری داشته باشند.

مشاور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: انجمن‌های میراث فرهنگی تا سه ماه آینده در تمامی استان‌های کشور فعال می‌شوند.

دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی کشور در کارگروه گردشگری استان سمنان، هدف از احیای انجمن‌ها را حفظ هویت فرهنگی و تاریخی کشور و جایگزین کردن صنعت گردشگری به جای درآمدهای نفتی عنوان کرد.

رئوف با اشاره به اینکه تا کنون یک میلیون اثر تاریخی در کشور شناسایی شده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی به تنهایی قادر به حفظ و حراست از این آثار نیست.

وی احیای انجمن‌های میراث فرهنگی را یکی از راه‌های موثر برای حفاظت بیشتر از آثار تاریخی عنوان کرد و افزود: در استان‌ها، استاندار، فرماندار و دهیار مسئول تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی در سطوح مختلف استانی تا روستایی هستند.

وی خواستار تلاش مسئولان دستگاه‌های اجرایی عضو انجمن‌های میراث فرهنگی برای تبیین نقش میراث فرهنگی به مردم شد و تاکید کرد: وظیفه انجمن‌ها حمایت از میراث فرهنگی و تشکیل اجتماعات مردمی حافظ میراث است.

استاندار سمنان نیز ضمن اعلام حمایت از راه‌اندازی این انجمن‌ها گفت: بهره‌گیری از موثرین کشور در زمینه حفظ میراث فرهنگی، از اهداف تشکیل این انجمن‌هاست.

محمد وکیلی با بیان اینکه یکی از محورهای توسعه استان سمنان، گردشگری است، حفظ و نگهداری و معرفی آثار تاریخی را در رشد گردشگری موثر دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز با اشاره به وجود یک هزار و 480 اثر تاریخی ثبت و شناسایی شده در استان سمنان گفت: حفظ و نگهداری این آثار نیازمند مشارکت دستگاههای اجرایی است.

«حسین خواجه‌بیدختی» افزود: انجمن‌های میراث فرهنگی یکی از موثرترین راهکارهای سازمان برای حفظ و نگهداری محوطه ها و بناهای تاریخی است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1