اخبار پیشنهادی


دوشنبه 94/06/30 | ساعت: 08:54 | کد خبر: 5992 | بازدید: 451839 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت: در آخرین جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس ، 19 اثر در فهرست معرف و در خطر ملی به ثبت رسید.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، فرهاد نظری افزود: سبک موسیقی علوانیه، عروسک بازبازک لیلی از خوزستان، داستان ها، نقل ها، و افسانه های عاشیقی ( متون نمایش سنتی) زنجان، مهارت های سنتی جوک کاری (فهرست در خطر)، مهارت تهیه فالوده سنتی شیراز، مراسم آئینی سینه زنی قطاری شیراز، از استان فارس، مهارت سنتی کاربافی میبد، مراسم آئینی شاه حسن و شاه حسین میبد، مراسم آئینی شده بندی و شده گردانی در ماه محرم اردکان از استان یزد، ازجمله ی این آثار هستند.

وی افزود: آثار دیگری چون آوای کار یامال در دریانوردی با لنج، مهارت دوخت و تهیه کندوره، بازی سنتی رمازا، بازی سنتی رحمونی، بازی سنتی درا ( فهرست در خطر)، مهارت تهیه دوخت برکه ( برقع )، آئین سنتی ازدواج، مهارت سنتی ساخت عروسک های بومی قشم، دهتولو، مهارت سنتی ساختن و نواختن عود(بربط)، شیوه سنتی برگزاری بازارهای هفتگی پنج شنبه بازار میناب، ( فهرست در خطر)، نیز از استان هرمزگان به ثبت رسید.

نظری تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد، داستان ها، نقل ها، و افسانه های آشیقی ( متون نمایش سنتی) زنجان و سبک موسیقی علوانیه خوزستان برای ثبت چند ملیتی با مشارکت کشورهای دیگر پیشنهاد شود.( ثبت چند ملیتی میراث فرهنگی ناملموس به عناصر میراث ناملوسی اشاره دارد که در دو یا چند کشور با شباهت ها و تفاوت هایی جریان داشته باشد.) 

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد حاملان داستان ها، نقل ها، و افسانه های آشیقی ( متون نمایش سنتی) زنجان که تنها بازماندگان و هنرمندان این عرصه هستند در فهرست گنجینه های زنده بشری ایران ثبت شوند. 

وی ادامه داد: این اقدام در جهت ثبت نام، هنر، دانش و مهارت این گنجینه های زنده بشری و انتقال دانش و مهارت آنها به نسل بعدی صورت می گیرد.

نظری عنوان کرد: دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی، بر اساس شرح وظایف ابلاغی و در اجرای مفاد کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو (2003) و در اجرای مفاد آئین نامه اجرایی قانون الحاق ایران به کنوانسیون مذکور متولی تدوین دستور العمل و بخشنامه در خصوص پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شامل شناسایی و تعیین مصادیق میراث در ایران را به عهده دارد.

وی درباره دیگر وظایف این دفتراضافه کرد: مستند سازی و سیاهه برداری، اقدامات لازم جهت حفظ میراث ازجمله ثبت ملی آن، معرفی منتخب آثار ثبت و تأیید شده به یونسکو جهت ثبت جهانی در فهرست های بین المللی، احیاء و معرفی آثار از دیگر وظایف برعهده دفتر احیاء است.

وی تبیین کرد: بازنگری فرم ثبت ملی، طراحی و تدوین فرم گزارش دوره ای برای ارزیابی وضعیت آثار، فرم ثبت گنجینه های زنده بشری و تهیه و تدوین فهرست های مربوطه از اقدامات مهم دفتر ثبت و احیاء می باشد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر دو فهرست معرف و در خطر جهت ثبت ملی وجود دارد و فهرست اقدامات موفق پاسدارانه، میراث ناملموس منسوخ، گنجینه های زنده بشری و فهرست های زیرمجموعه دیگر در مراحل تدوین و ابلاغ قرار دارد.

نظری تشریح کرد: اقدامات اولیه درخصوص دسترسی لحظه ای به این دو فهرست ملی به زبان انگلیسی و فارسی در حال انجام است. پیشنهاد ایجاد فهرست های استانی که به طور لحظه ای در دسترس باشد تحت بررسی است. موارد مذکور طی جلسات منظم، سیاست گذاری شده و پس از تائید شورای عالی سیاست گذاری به واحد های تابعه ابلاغ می شود.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء گفت: از دیگر مسئولیت های دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث فرهنگی ناملموس، برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه آگاهی بخشی، شناسایی عناصر میراث فرهنگی ناملموس، مستند سازی و سیاهه برداری، تدوین پرونده ثبت ملی و دستورالعمل حفظ و احیاء ، معرفی و توسعه و ترویج آن برای واحد های تابعه سازمان و نیز سازمان ها و ارگان های دیگر در سطح کشور می باشد که به 10مورد از وزارت خانه ها و سازمان ها مذکور در آئین نامه اجرایی فوق الذکر اشاره شده است.

وی اظهار کرد: کارگاه آموزشی آگاهی بخشی و تدوین پرونده های ثبت ملی در مرداد ماه سال جاری برای کارشناسان معاونت طب سنتی وزارت بهداشت برگزار شد و برگزاری کارگاه آموزشی در همین زمینه برای وزارت علوم نیز در دست اقدام است.

نظری یادآورشد: حمایت از تشکل های مردم نهاد و ظرفیت سازی در سطوح مختلف جامعه برای شناسایی و تعیین مصادیق میراث ناملموس و حفظ و احیاء و توسعه و ترویج آن از اموری است که در برنامه های دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در حال اجرا است. 

مدیرکل دفتر ثبت و احیاء خاطرنشان کرد: از دیگر وظایف دفتر ثبت آثار برگزاری جلسات کارگروه ملی است که با حضور نمایندگان وزارتخانه های علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، بهداشت، وزارت ورزش و جوانان، اطلاعات ، سازمان صدا و سیما، فرهنگستان هنر، فرهنگستان زبان و ارگان ها و سازمان هایی که به لحاظ موردی مرتبط با موضوع هستند، برگزار می شود.

تا کنون چندین جلسه این کارگروه توسط دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی که آخرین نشست آن در خرداد ماه سال جاری جهت اخذ گزارش درخصوص اجرای اقدامات پاسدارانه و نیز وظایف آتی این ارگان ها درباره دو عنصر نقالی و لنج سازی برگزار شد. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حاصل اقدامات پاسدارانه انجام شده توسط کلیه ارگان های ذیربط و وضعیت فعلی اثر در قالب گزارش دوره ای آبان ماه سال جاری به یونسکو ارسال می شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1