اخبار پیشنهادی


شنبه 94/07/04 | ساعت: 05:32 | کد خبر: 5995 | بازدید: 451789 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: باید ارزش ها و دستاوردهای این حماسه بزرگ را به نسل بعد منتقل کنیم. سلطانی فر: ارزش های دفاع مقدس به نسل بعد منتقل شود

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،مسعود سلطانی فر در آیین گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس، افزود: مهمترین دستاورد سیاسی جنگ تحمیلی، متجاوز شناخته شدن عراق در سازمان ملل متحد بود. 

وی اضافه کرد: مرور آنچه در چند قرن اخیر بر کشور ما گذشته است حکایت از این دارد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، هرگاه ایران با یک یا چند کشور وارد منازعه نظامی شده، در پایان یا بخش هایی از سرزمین ما جدا شده و یا در اوج ذلت و ضعف منازعه خاتمه یافته است.

سلطانی فر اظهار کرد: در پایان این منازعه، 15 هزار کیلومتر از خاک کشور ما شامل 70 شهر و یکهزار روستا که به تصرف دشمن درآمده بود، با ایثارگری و رشادت های رزمندگان از تصرف دشمن خارج شد و از سال سوم به بعد، صحنه جنگ به داخل خاک دشمن متجاوز رفت.

وی افزود: 35 کشوری که از رژیم بعثی عراق حمایت می کردند، به طراحی قطعنامه 598، پیشنهاد آتش بس، صلح و حق تعیین متجاوز توسط ایران، تن دادند و در پایان این منازعه بزرگ نظامی، ایران اسلامی موفق شد در یک جنگ نابرابر، تمامی سرزمین های اشغالی خود را از وجود دشمن اشغالگر پاک کند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز ما در مرحله آتش بس هستیم، ادامه داد: رژیم عراق تغییر کرده است و ما پیوندهای عمیقی با دولت فعلی عراق که برآمده از رای مردم است، داریم.

رئیس میراث فرهنگی تصریح کرد: مهمترین دستاورد سیاسی بعد از جنگ تحمیلی، متجاوز شناخته شدن عراق توسط سازمان ملل متحد بود، این یک پیروزی بزرگ سیاسی پس از پیروزی در جنگ بود.

سلطانی فر در ادامه با اشاره به اتفاقات تلخ ایام حج امسال نیز گفت: در ایام عید قربان و غدیر خم، با وقوع یک فاجعه بزرگ در سرزمین امن الهی و در منا مواجه بودیم که با سوءتدبیر و سوء مدیریت رژیم حاکم بر کشور سعودی، شاهد کشته شدن صدها تن از حجاج کشورها و حدود 133 نفر از حجاج ایرانی بودیم و همچنان جمع بسیاری به دلیل بی تدبیری و بی کفایتی این رژیم، وضعیتشان مشخص نیست.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نیروها و دستگاه های مرتبط در حال تعیین وضعیت سایر حجاج هستند، یادآور شد: اولین واکنش هایی که دنیا نسبت به این حادثه نشان داد، زیرسوال بردن رژیم سعودی بود، اما این رژیم در واکنش به این انتقادات از خودسلب مسئولیت کرد و رفتار حجاج آفریقایی را علت وقوع این فاجعه اعلام کرد.

وی ادامه داد: این سلب مسئولیت و فرافکنی رژیم سعودی دوام چندانی نداشت، چرا که خداوند همیشه با مواضعی است که توسط حق دوستان و حق مداران مطرح می شود و اقدام به برکناری دو وزیر حج و امور شهری این رژیم، بی تدبیری و سوء عملکرد رژیم سعودی را اثبات می کند، این برکناری بی شک نشان دهنده سوء مدیریت این رژیم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: باید هیاتی متشکل از سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای اسلامی، چگونگی عملکرد سعودی ها را در مورد وقوع این فاجعه مورد بررسی قرار دهند و به دلیل اینکه تعداد قابل توجهی از کشته شدگان و آسیب دیدگان از حجاج جمهوری اسلامی ایران بودند، ما باید نقش موثری در این هیات داشته باشیم.

سلطانی فر تصریح کرد: با بروز وقایعی از این دست، به هم ریختگی چند برابر افزایش می یابد، این در حالی است که بخش وسیعی از تجهیزات و امکانات عربستان معطوف به جنگ یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور است، در حوادثی که در ایام حج امسال اتفاق افتاد رژیم سعودی در تمامی ساختار نیروی انسانی، تجهیزان و امکانات با کمبود مواجه بود و در عین حال این رژیم با موضع گیری غلط، مانع حضور عوامل امدادرسان کشورهای دیگر در این حادثه شد.

سلطانی فر در بخش دیگری اظهار کرد: تلاش های دولت موجب شد تورم بالای 45 درصد به حدود 8/13 درصد کاهش یابد، اوضاع اقتصادی کشور به ثبات برسد، و ما امروز در حال سپری کردن دوران رکود هستیم و امیدواریم با کمک مردم و بسیجیان که کارنامه درخشانی در 8 سال دفاع مقدس دارند، برنامه های دولت در حوزه های مختلف پیش برود و شرایطی ایجاد شود تا با موفقیتی که در مذاکره با 1+5 پس از 22 ماه مذاکرات سخت و پیچیده به دست آمده که به حفظ حقوق هسته ای و لغو تحریم های ناعادلانه منجر شده است، با اجرای کامل برجام، همه بخش های اقتصادی با رشد و رونق مواجه شود، سرمایه گذاری ها گسترش یابد و اشتغال در کشور ایجاد شود.

وی اضافه کرد: نگاه ما در برنامه ریزی و اجرای سیاست های سازمان به داخل و استفاده از ظرفیت های موجود بوده است و انتظار داریم در مسیر اجرای برنامه ها به ویژه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه، توانمندی های خود را ارائه دهید تا از همه ظرفیت های نیروی انسانی سازمان در جهت رشد و توسعه این مجموعه استفاده کنیم.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1