اخبار پیشنهادی


شنبه 94/07/11 | ساعت: 09:00 | کد خبر: 5998 | بازدید: 451734 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بخش گردشگری کشور در دو سال فعالیت دولت تدبیر و امید 12 درصد رشد داشته است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، مسعود سلطانی فر روز شنبه در مراسم اعطای اعتبارنامه 'شهر جهانی صنایع دستی» به اصفهان، در هتل عباسی این شهر افزود: در این مدت رشد گردشگری در دنیا 4.6 درصد و آسیا 0.5 درصد بوده است.

وی گفت: دولت در عرصه صنایع دستی و میراث فرهنگی به موفقیت ها و دستاوردهای مثبت دست یافت و در دو سال گذشته موفق شده ایم سه اثر بزرگ کشور را در یونسکو ثبت کنیم.

سلطانی فر افزود: شهر سوخته زابل در استان سیستان و بلوچستان در سال 2014 و شهر تاریخی شوش در استان خوزستان به همراه منظر فرهنگی و طبیعی روستای میمند کرمان در سال 2015 به ثبت رسید.

وی افزود: در سال آینده برای ثبت زنجیره ای از قنات های کشور تلاش می کنیم. 

وی گفت: هر کشور در هر سال می تواند تنها یک اثر را ثبت جهانی کند و با ثبت مجموعه ای از قناتها، تعداد 11 حلقه قنات تاریخی کشور به ثبت جهانی خواهد رسید. 

سلطانی فر در باره ثبت جهانی اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی افزود: در جهان 11 شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی وجود دارد که اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و تبریز با عنوان شهر جهانی فرش انتخاب شده است.

او اضافه کرد: انتخاب اصفهان بعنوان شهر جهانی صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر جهانی فرش نشان از ارزش بالای هنر ایرانی و تلاشهای صورت گرفته در این عرصه دارد. 

سلطانی فر خاطر نشان کرد: تنها دو شهر اصفهان و جیپور هند بعنوان شهرهای اصلی صنایع دستی بشمار می روند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: اصفهان استحقاق گرفتن چنین لقبی را در گذشته نیز داشت.

او با بیان اینکه مسوولان و هنرمندان اصفهان باید بدانند که با تبدیل شدن این شهر به شهر جهانی صنایع دستی، شرایط خاص و ویژه ای پدیدار می شود، گفت: توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی در اصفهان باید بیش از گذشته باشد تا زمینه درخشش بیشتر در عرصه بین المللی نیز مهیا شود.

سلطانی فر افزود: اکنون باید شرایطی محقق شود که هنرمندان صنایع دستی اصفهان پا را بیرون از مرزها گذاشته و در راستای توسعه صنایع دستی در جهان نقش آفرینی کنند.

وی اضافه کرد: همچنین باید زمینه ای فراهم شود تا هنرمندان کشورهای مختلف نیز بتوانند از تجربیات هنرمندان صنایع دستی اصفهان بهره ببرند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در طول تاریخ دولتهای ایرانی تنها دولت کنونی موفق شده سه مقوله از آثار خارج شده از کشور را با پیگیری های قضایی، حقوقی و قضایی به کشور بازگرداند، افزود: این اقدام بسیار ارزشمند بود.

سلطانی فر با اعلام حمایت از هنرمندان صنایع دستی گفت: از 460 رشته صنایع دستی جهان 366 رشته در ایران وجود دارد که مایه افتخار است. 

اعتبارنامه مربوط به انتخاب اصفهان به عنوان «شهر جهانی صنایع دستی»، روز شنبه توسط رییس شورای صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه به معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعطا شد.

در این مراسم که پیشکسوتان، استادان و هنرمندان صنایع دستی اصفهان حضور داشتند، نمونه های نفیس از صنایع دستی اصفهان از طرف هنرمندان اصفهانی به سلطانی فر و همچنین غدا هیجاوی مدیر منطقه آسیا، اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی اهدا شد.

شورای جهانی صنایع دستی، روز چهاردهم شهریور امسال، اصفهان را از بین شش شهر جهان که نامزد ثبت جهانی صنایع دستی شده بودند به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزید. 

براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، در حال حاضر بیش از 18 هزار هنرمند در196 رشته صنایع دستی در این استان فعالیت می کنند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1