اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 94/07/29 | ساعت: 11:43 | کد خبر: 6015 | بازدید: 452195 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل ثبت آثار تاریخی و فرهنگی گفت: با موافقت دو کشور ایران و عربستان پرونده‌ای به نام «مراسم گلابگیری قمصر کاشان و آیین شست و شوی خانه کعبه» تدوین و در فهرست میراث ناملموس جهانی ثبت می‌شود.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: گلابگیری قمصر کاشان و آیین شست و شوی خانه کعبه یکی از پرونده‌های منحصر به فرد مربوط به حوزه میراث ناملموس است که نیمی از این آیین در ایران و نیمی دیگر از آن در عربستان برگزار می شود.

وی ادامه داد: این پرونده به صورت مشترک باید با همکاری ایران و عربستان تهیه شود و سازمان جهانی یونسکو هم از این نوع همکاری‌ها استقبال می‌کند بنابراین باید هر دو کشور در یک همکاری مشترک این پرونده را تهیه کنند. سازمان جهانی یونسکو یک سازمان فرهنگی است که در روابط بین کشورها دخالتی نمی‌کند.

نظری گفت: پیشنهاد تهیه این پرونده به نمایندگان عربستانی انتقال داده می‌شود چون باید مورد موافقت دو کشور ایران و عربستان قرار گیرد.

هر ساله در شهرستان قمصر کاشان ضمن برگزاری مراسم سنتی گلابگیری، مراسم ویژه‌ای نیز برای تهیه گلاب ناب ویژه شست و شوی خانه کعبه برگزار می‌شود. این گلاب به عربستان ارسال شده و هر سال در روز ۲۴ رجب حدود ۴۰ لیتر از این میزان گلاب در روز نخست ماه شعبان المعظم و ۴۰ لیتر آن در ماه ذی الحجه برای شستشوی خانه خدا استفاده می شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1