اخبار پیشنهادی


یکشنبه 94/08/17 | ساعت: 08:46 | کد خبر: 6025 | بازدید: 451766 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

اسکلت بانوی 7 هزار ساله تهران پس از چند روز عملیات سخت و خطرپذیر توسط حافظان و مرمت گران پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عصر جمعه به موزه ملی منتقل شد.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری فارس،فتح الله نیازی کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت درباره روند این انتقال گفت: مشکل اصلی ما در عملیات آزادسازی قرار داشتن یک لایه شنی متزلزل حدود 30 سانتی متر در زیر اسکلت بود که با هر اقدامی امکان فرو ریختن آن وجود داشت.

وی با اشاره به وجود لایه آبرفتی شبیه ماسه بادی رودخانه ای در زیر اسکلت افزود:از آنجا که نمی توانستیم به روش مرسوم بلوک برداری اسکلت را جدا کنیم ابتدا یک سری مطالعات اولیه برای سنجش عمق متزلزل لایه انجام دادیم.

این کارشناس با اشاره به گودبرداری با زاویه 45 درجه به سمت محیط داخلی زیر اسکلت گفت: پس از گودبرداری به این نتیجه رسیدیم که باید از لایه زیر استحکام بخشی صورت گیرد.

وی افزود: برای انجام این کار از تورهای پلی استایرن استفاده کردیم و پس از قرار دادن تور در محل خالی شده با درجه 45 درجه و با استفاده از گچ فراوری شده بتا دور تا دور زیر اسکلت را مسلح و دو طرف زاویه 45 درجه را از زیر به هم متصل کردیم.

نیازی با اشاره به اینکه پس از مسلح شدن اطراف اسکلت محیط زیر آن را حفاری و با پروفیل محکم آنجا را مستحکم کردیم،افزود: پس از آن با استفاده از یک جرثقیل دستی قالب گچی زیر اسکلت و خود آن را با احتیاط فراوان 5 سانتی متر از کف زمین جدا کردیم.

این کارشناس حفاظت و مرمت گفت: پس از جدا شدن اسکلت از لایه آبرفتی شروع به خالی کردن کامل زیر اسکلت، برداشتن لایه آبرفتی و مسلح کردن کامل زیر اسکلت کردیم.

وی با اشاره به انجام عملیات 3 روزه در محل دفن بانوی 7 هزارساله تهران گفت: پس از خشک شدن کامل گچ ها اقدام به ساخت یک سکوی چرخ دار کردیم و روی آن دولایه فوم پلی اتلین قرار دادیم تا در اصل نقش برانکارد را ایفا کند .

نیازی اظهار داشت:پس از آماده شدن برانکارد کل باکس اسکلت را به آرامی و به میزان یک متر از سطح زمین جدا کرده و پایه آهنی برانکارد را زیر باکس گچی قرار دادیم که پس از جدا کردن الوارها روی سطح برانکارد چرخی قرار گرفت .

به گفته وی پس از 24ساعت و خشک شدن کامل گچ ها اسکلت عصر روز جمعه به موزه ملی منتقل شد .

این کارشناس در مورد چگونگی انتقال اسکلت از خیابان مولوی به موزه ملی گفت :برانکارد چرخ دار با باکس گچی اسکلت با تسمه مهار و توسط یک جرثقیل 8تنی روی کامیون قرار گرفته و به موزه ملی منتقل شد .

وی افزود: برای جلوگیری از لرزه های احتمالی زیر چرخهای برانکارد را ماسه گذاشتیم تا لرزش ها در مسیر حرکت را خنثی کند و اسکلت به سلامت به موزه ملی برسد.

به گفته وی اسکلت بانوی 7هزار ساله تهران در طبقه اول موزه ملی قرار داده شد تا پس از آماده سازیهای لازم درمحل مورد نظر قرار گیرد .

قرار است اسکلت بانوی 7هزار ساله تهران در هفته پژوهش "اواخر آذر" در معرض دید عموم قرار گیرد .پیش تر چند تن از باستان شناسان عضو پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با انجام حفاری هایی راه سفر بانوی 7هزار ساله تهران به موزه ملی را هموار کرده بودند .

مشاهده تکه های سفال توسط مهسا وهابی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی در میان حفاری های فاضلاب چهار راه مولوی در سال گذشته کاوش های اضطراری باستان شناسی را به همراه داشت که به کشف اسکلت بانوی 7هزار ساله منجر شد .


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1