اخبار پیشنهادی


شنبه 94/10/19 | ساعت: 09:51 | کد خبر: 6076 | بازدید: 451734 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

محمود طالقانی، بنیانگذار موزه روستایی گیلان و مجری پروژه موزه روستایی گلستان گفت: تاکنون هیچ اقدام عملی برای پروژه موزه روستایی گلستان صورت نگرفته و تا مشکلات مصنوعی برطرف نشود، پروژه موزه روستایی گلستان هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، طالقانی بیان کرد: در سفرهای استانی دولت‌های نهم و دهم برای تعدادی از استانها، ایجاد این نوع موزه تصویب شد که متاسفانه هیچ یک از آنها حتی به مرحله مطالعات مقدماتی هم نرسید.

او افزود: در دولت یازدهم مطالعات ایجاد موزه میراث روستایی حوزه فرهنکی- معماری شرق دریای مازندران (گلستان) به سفارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پشتیبانی محمد بهشتی، توسط پژوهشکده تحقیقات کاربردی فرهنگ ایرانی دانشگاه تهران به پایان رسید.

پروژه‌ای که هیچ اقدام عملی برایش انجام نشده

طالقانی تأکید کرد :در مراسمی رسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار و جمع دیگری از مسئولان کشوری و استانی در 13 مرداد سال جاری عملیات اجرایی آن اعلام شد که با وجود این و به رغم تخصیص بودجه یک میلیارد تومانی برای سال 94 تاکنون هیچ اقدام عملی برای اجرای این پروژه انجام نشده است.

او افزود: امیدوارم سرانجام با دخالت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موانع و مشکلات اداری که بعضا غیر واقعی و مصنوعی هستند، از سر راه اجرای این پروژه برداشته شود؛ زیرا در غیر این صورت این پروژه هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید.

بنیانگذار موزه روستایی گیلان در زمینه دلیل و چگونگی ایجاد این موزه و با تاکید بر ضرورت ایجاد این نوع موزه‌ها گفت: پس از فاجعه زمین لرزه رودبار در خرداد 1369 برای نخستین بار در کشور مجموعه تحقیقاتی با هدف شناسایی اثرات اقتصادی - اجتماعی و فرهنکی ناشی از زمین لرزه انجام گرفت. نتایج این پژوهش‌ها نشان داد که زیر ساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مناطق روستایی همانند مناطق شهری کشور از همان دهه اول قرن بیستم به بهانه پیشرفت و خروج از عقب افتادگی به شدت آسیب دیده یا تخریب شده‌اند. فاجعه‌های طبیعی مانند زمین لرزه، سیل و طوفان تنها در یک مقطع و مکان خاص این تخریب‌ها را تشدید کردند .

طالقانی افزود: تجارب گذشته در داخل و خارج از کشور بیانگر این واقعیت است که حفظ و صیانت از میراث فرهنگی در مناطق روستایی در زادگاه اصلی خودش عملا غیر ممکن است. لذا ایده ایجاد نخستین موزه روستایی کشور در پارک جنگلی سراوان شکل گرفت تا بتواند در محیطی جذاب به معرفی میراث فرهنگ روستایی گیلان بپردازد .

او با اشاره به شروع کار نخستین کارگاه با وقفه‌ای طولانی در اردیبهشت 1384 بیان کرد:در سال1385اولین روستای مربوط به حوزه فرهنگی- معماری جلکه شرق گیلان به بهره برداری رسید و از آن به بعد هر سال یک روستا ساخته شد.

موزه میراث روستایی گیلان، نخستین در ایران

طالقانی موزه میراث روستایی گیلان را در نوع خود نخستین در ایران دانست که در پارک جنگلی سراوان در 17 کیلومتری رشت- قزوین ،کمربندی سراوان- فومن واقع شده است.

او با اشاره به وجود 9 حوزه فرهنگی - معماری شناسایی شده در گیلان تصریح کرد: برای هر یک از این حوزه‌ها در محل موزه محوطه‌ای در نظر گرفته شده است که علاوه بر تنوع معماری- فرهنگی، شیوه زندگی سنتی گذشته نزدیک در روستاهای استان گیلان به نمایش گذاشته شده است .

طالقانی با اشاره به استقرار این موزه در 45 هکتار افزود: تا کنون 7روستا در این موزه به بهره برداری رسیده و 2 روستا در دست ساخت است.

بنیانگذار موزه روستایی گیلان برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و پوشاک محلی، معرفی غذاهای سنتی، اجرای موسیقی محلی ، بازی‌های و نمایش‌های سنتی و ... را از جمله فعالیت‌های این موزه برشمرد.

او تصریح کرد : با راه‌اندازی این پروزه بیش از 120 فرصت شغلی ایجاد شده بود که متاسفانه بیش از نیمی از آن در دولت دهم تعدیل شد.

راه‌اندازی سایت معماری چوب ملل

طالقانی درادامه از راه اندازی سایت معماری چوب ملل در آینده نزدیک در موزه روستایی گیلان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم نمونه‌ای از معماری چوب را از تمامی نقاط دنیا جمع آوری کرده و در سایت موزه به نمایش بگذاریم تا بازدید کنندگان امکان مقایسه انواع معماری چوب ملل را داشته باشند.

بنیانگذار موزه روستایی گیلان ایجاد این نوع موزه‌ها را در همه حوزه‌های فرهنگی کشور برای برون رفت از بحران فرهنگی بویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان امری ضروری و لازم اعلام کرد .


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1