اخبار پیشنهادی


سه شنبه 94/11/27 | ساعت: 10:33 | کد خبر: 6109 | بازدید: 451690 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: خیزی که سازمان میراث فرهنگی و صندوق حفظ و احیا در یک سال اخیر برای مرمت، بازسازی و بهره‌برداری از اماکن و بناهای تاریخی برداشته‌اند،سه برابر یکسال و حتی چند دهه گذشته است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بازدید از غرفه صندوق حفظ و احیا در نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته و پس از رونمایی از پایگاه جدید اطلاع‌رسانی این صندوق به رویکرد و سیاست کلی دولت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و افزود: براساس رویکرد و سیاستی که دولت و سازمان میراث فرهنگی از حدود دو سال گذشته در پیش گرفته یک خیز همه جانبه در راستای حفاظت و حراست از بناهای فرهنگی و تاریخی برداشته شود.

وی در ادامه به منابع محدود دولتی و نیازهای گسترده بخش میراث فرهنگی برای حفاظت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که هیچگاه منابع دولتی به تنهایی پاسخگوی نیازهای بخش مرمت، بازسازی و بهره‌برداری نیست به طوری که پیش از این اختصاص منابع دولتی در قالب طرح پردیسان عملا ناموفق بود.

*20 سال کل بودجه کشور را باید صرف مرمت کرد

به گفته‌ی او اگر همین تعداد از بناهای تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند را بخواهیم به تنهایی مرمت، بازسازی و بهره‌برداری کنیم باید کل بودجه کشور را به مدت 20 سال صرف مرمت این بناها کرد.

سلطانی‌فر تاکید کرد: بسیاری از بناها و اماکن تاریخی درحال تخریب و در سالهای گذشته نابود شده‌اند، بنابراین عقل و منطق حکم می‌کند که با استفاده از منابع دولتی و مشارکت بخش خصوصی به سرعت از تخریب بناهای تاریخی جلوگیری کرده و آنها را با فوریت مرمت، بازسازی و بهره‌برداری کنیم.

وی همچنین مشارکت مردم و بخش خصوصی را عاملی مهم برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی لازم است که با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و مشارکت مردمی به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی پرداخت تا پس از آن، اماکن تاریخی مرمت و تبدیل به جاذبه گردشگری و یک بنگاه اقتصادی برای اشتغال‌زایی کشور شود.

*استفاده از سرمایه بخش خصوصی و مشارکت مردم، منطقی‌ترین مسیر گردشگری

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، منطقی‌ترین مسیری که هم اکنون در برخی از کشورها مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در گردشگری انتخاب شده است، همین روش استفاده از سرمایه بخش خصوصی و مشارکت مردمی است.

او با بیان این که در این کشورها نگهداری و مرمت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی انجام می‌شود، اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی برای بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی در سال جاری سه برابر کل چند دهه گذشته پیشرفت داشت.

وی افزود: سال آینده در نظر داریم که سه برابر امسال عمل کنیم. شاید هم بیشتر چرا که خیز ما خیز وسیع‌تر و افق ما افق بلندتری است و فکر می‌کنیم که این فرهنگ خوب دارد جا می‌اافتد.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته خود به کرمان گفت: در این شهر بناهای زیادی با مشارکت مردم و برخی از نهادها درحال بازسازی است. از سوی دیگر اتفاقات مبارکی در این بخش درحال وقوع است و امیدواریم نخستین هدف در حفظ و حراست از میراث فرهنگی تحقق پیدا کند تا جاذبه‌های گردشگری افزایش پیدا کند.

*گردشگران خارجی شوق اسکان در هتل‌های 5 ستاره دارند

رییس سازمان میراث فرهنگی در خصوص استفاده از بناهای تاریخی در کاربری‌های اقامتگاهی گفت: می‌توان از بناهای تاریخی پس از مرمت و احیا برای تاسیسات گردشگری و پذیرایی و اقامت گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرد.

وی ادامه داد: گردشگران خارجی اشتیاق دارند که به جای حضور در هتل‌های 5 ستاره در بناهای تاریخی اقامت و اسکان داشته باشند.

معاون رییس جمهور همچنین در ارزیابی خود از عملکرد صندوق حفظ و احیا گفت: عملکرد صندوق در یکسال گذشته بسیار بهتر از گذشته بود که امیدواریم با هیئت مدیره و مدیریت کنونی این صندوق سال آینده کارنامه بسیار بهتری از امسال داشته باشد البته کارنامه امسال چندین برابر دوره های پیش از آن بوده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1