اخبار پیشنهادی


شنبه 94/12/15 | ساعت: 08:11 | کد خبر: 6121 | بازدید: 451723 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از آماده بهره‌برداری بودن هشت طرح در حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به یمن سفر رئیس جمهور به استان و همزمان با ورود به برنامه‌های سال خوشامدگویی به یزد خبر داد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، محمدمهدی شرافت اظهار کرد: به مناسبت سفر رئیس جمهور به استان یزد، طرح‌های شاخص حوزه‌های سه‌گانه این اداره کل به بهره‌برداری رسیده و آغاز به کار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه پایه و اساس عملکرد این اداره کل، حوزه میراث فرهنگی است، عنوان کرد: ساختمان مالیه در سال ‎ 1313 در میدان تاریخی سعادت یزد که مرکز تعاملات اقتصادی و فرهنگی در دوره قاجار بوده، ایجاد شده و تا اواخر دهه شصت مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت. این بنای تاریخی تاکنون مورد توجه بهره‌برداران قرار نگرفته بود.

به گفته‌ی شرافت، قرار است این بنا توسط اداره کل میراث فرهنگی و با مشارکت اداره کل اقتصاد و دارایی، با اعتباری بالغ بر 24 میلیارد ریال و در بازه زمانی یازده ماهه با هدف ایجاد مرکز سرمایه گذاری خارجی و موزه سرمایه گذاری، مرمت و احیا شد.

وی، طرح امیرچقماق را از دیگر طرح‌های شاخص این اداره کل برای افتتاح دانست و افزود: طرح مذکور از سال ‎ 78در کمیسیون ماده پنج، مصوب و به تأیید شورای عالی شهرسازی رسید که در این راستا پس از آن در سال 84 اقدام به آزادسازی مسیر راستگرد و اجرای جداره‌های شمالی جنوبی شد و حدود 40 درصد آن اجرا شد.

این مسئول ادامه داد: در سال 93 به منظور ساماندهی و بازسازی محوطه میدان امیرچقماق، مشارکتی بین شهرداری و میراث فرهنگی صورت گرفت و در ادامه‌، جداره‌سازی و محوطه‌سازی جلو خان مسجد امیرچقماق به عنوان طرح ساماندهی مطرح شد که در این راستا میراث فرهنگی اعتباری بالغ بر ‎یک میلیارد و 200 میلیون ریال جهت ساماندهی و محوطه‌سازی تخصیص داد که مرحله اول هم اینک آماده افتتاح است.

شرافت خاطرنشان کرد: باتوجه به افزایش ورود گردشگر به کشور و به خصوص به استان یزد، افزایش تعداد واحدهای اقامتی، مسئله‌ای چشم‌گیر و حائز اهمیت است که در این راستا در سال جاری 17 اقامتگاه بوم گردی در سطح استان آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: در این میان چهار اقامتگاه در شهرستان یزد، چهار اقامتگاه در شهرستان میبد، سه اقامتگاه در شهرستان مهریز، در هر کدام از شهرستان‌های ابرکوه و اردکان 2 اقامتگاه و در هر کدام از شهرستان‌های تفت و اشکذر یک اقامتگاه آماده بهره‌برداری هستند که همزمان با حضور رئیس جمهور در استان، افتتاح و راه‌اندازی خواهند شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: همچنین فاز پذیرایی و رستوران مجموعه اقامتی پذیرایی "خانه پدری" واقع در محله تاریخی لرد کیوان یزد در مساحتی به متراژ 400 مترمربع و توسط بخش خصوصی و با سرمایه گذاری بالغ بر 15 میلیارد ریال راه‌اندازی می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین در راستای توسعه هتل‌های استان یزد نیز فاز جدید هتل داد با 30 اتاق و 60 تخت و فاز جدید هتل سنتی خوان دوحد با هفت اتاق و 20 تخت به مجموع اتاق‌ها و تخت‌های هتل‌های استان اضافه می‌شود. با راه‌اندازی و بهره‌برداری از هتل‌های مذکور مجموع کل واحدهای اقامتی استان به ‎7‎2 واحد، مجموع اتاق‌ها به ‎1‎6‎0‎8 و مجموع تخت‌ها به ‎4‎0‎1‎9 خواهد رسید که امید است با افزایش این واحدها و همچنین بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران، روز به روز شاهد افزایش حضور گردشگران در استان باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در ادامه گفت: طرح مرمت و احیای بازارچه چهارسوق شاهی یزد واقع در انتهای خیابان مسجدجامع جنب کتابخانه وزیری شامل 25 باب مغازه متعلق به آستان قدس رضوی و 10 باب مغازه متعلق به شهروندان با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال توسط شرکت توسعه گردشگری استان و همکاری اداره کل میراث فرهنگی یزد انجام شده است.

به گفته‌ی وی، بهره‌برداری از این مجموعه به عنوان بازارچه دائمی صنایع دستی با اجاره مغازه‌ها به هنرمندان صنایع دستی صورت می‌گیرد.

وی، راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی خانه حیران را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی عنوان کرد و افزود: مرمت خانه تاریخی حیران در سال جاری با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون ریال توسط این اداره کل و با کاربری بازارچه صنایع دستی صورت گرفته است.

شرافت افزود: در این خانه تاریخی 12 غرفه صنایع دستی برای 12 رشته شاخص تعریف شده است که سفال، سرامیک، زیورآلات سنتی، چاپ باتیک، منسوجات سنتی (احرامی بافی، زری بافی، کاربافی)‎، سنگ‌های قیمتی، مشبک و معرق از جمله رشته‌هایی است که در این غرفه‌ها عرضه خواهد شد.

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1