اخبار پیشنهادی


دوشنبه 95/02/13 | ساعت: 04:02 | کد خبر: 6153 | بازدید: 451349 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون سازمان ميراث فرهنگي گفت: استفاده از دانش هاي ميان رشته اي براي حفظ آثار تاريخي مهم و حياتي است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، محمد حسن طالبيان در دومين همايش علم مواد و حفاظت از آثار فرهنگي و تاريخي تاكيد كرد: حفاظت از آثار و محوطه هاي تاريخي امري بسيار پيچيده است به طوري كه امروزه ما نيازمند استفاده از رشته هاي مختلف علمي در حفاظت از آثار تاريخي هستيم. 

وي اضافه كرد: از شكل گيري پروژه هاي بزرگ به ويژه پايگاه هاي ميراث فرهنگي تاكنون، ما شاهد گسترش تفكر بهره گيري از علوم چندرشته اي هستيم چنانچه سال 1376 پروژه چغازنبيل با تاكيد بر علوم چند رشته اي كليد خورد و در واقع از همان زمان بود كه بسياري از متخصصان اين حوزه متوجه اهميت اين علوم در حفظ آثار ملموس و ناملموس شدند.

معاون ميراث فرهنگي تصريح كرد: همان زمان كه حريم آثار تاريخي تعيين و مشخص مي شد از رشته هاي مختلفي چون معماري و مرمت به ويژه از متخصصين علوم پايه (فيزيك، شيمي و زيست شناسي) بهره گرفته شد. درحال حاضر نيز ما بايد از متخصصان علوم چند رشته اي براي توليد مصالح و استخراج اطلاعات دقيق كمك بگيريم. چراكه دانش چند رشته اي سبب مي شود كه مرمت ها به آثار تاريخي و حتي محيط زيست آسيب كمتري وارد كند.

طالبيان با اشاره به اينكه كارشناسان و باستان شناسان در فعاليت هاي ميداني نيازمند استفاده از اين دانش هستند، به موضوع سد سيوند و تنگه بلاغي اشاره كرد و افزود: قبل از ماجراي آبگيري سد سيوند و تنگه بلاغي، كارشناسان علوم مختلف و گروه هاي زمين شناسي پس از بررسي و شناسايي كه از اين منطقه داشتند اعلام كرده بودند كه استقرارگاه ها در كدام منطقه هستند و حتي از روي عكس هاي ماهواره اي مشخص كردند كه در زير زمين چه اتفاقاتي خواهد افتاد درواقع آنجا بود كه ما بخشي از آثار باكون را درون يك دره پيدا كرديم.

به گزارش روابط عمومي معاونت ميراث فرهنگي، طالبيان يادآورشد: مثال هاي مذكور نشان مي دهد كه ما امروزه نيازمند آن هستيم كه از علوم چند رشته اي بهره بگيريم و معاونت ميراث فرهنگي با كمك پژوهشگاه توجه ويژه اي به اين موضوع دارد.

دومين همايش علم مواد و حفاظت از آثار فرهنگي و تاريخي صبح امروز با حضور مسعود سلطاني فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي وگردشگري، سيد محمد بهشتي رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، محمد حسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي و جمع كثيري از كارشناسان و پژوهشگران حوزه ميراث فرهنگي در سالن موزه دوران اسلامي موزه ملي ايران برگزار شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1