اخبار پیشنهادی


جمعه 95/02/17 | ساعت: 09:21 | کد خبر: 6156 | بازدید: 451728 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

کمیته ملی موزه‌های ایران ۲۹ اردیبهشت هر سال به مناسبت روز جهانی موزه در مراسمی از موزه‌داران برتر تقدیر می‌کند. امسال این مراسم با حضور رییس ایکوم جهانی برگزار می‌شود.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر،در این مراسم مسابقه‌ای نیز میان موزه‌ها در ۱۲ شاخص برگزار می شود و طی آن موزه‌ها در شاخص‌های مختلف عملکرد خود را معرفی می‌کنند. امسال نیز نهمین مراسم موزه برتر با حضور پروفسور مارتین هنز رییس ایکوم جهانی(رییس کمیته جهانی موزه‌ها)، ۲۹ اردیبهشت ۹۵ به مناسبت روز جهانی موزه در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

در همین رابطه میرسیداحمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) گفتگویی با خبرنگار مهر انجام داد.

* برگزاری آیین موزه برتر تا چه میزان دارای اهمیت است؟

از دیرباز در تمام کشور‌ها، موزه و موزه‌داری همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است اما در ایران توجه به این حوزه آنطور که شایسته باشد وجود ندارد. از همین رو یکی از برنامه‌هایی که کمیته ملی موزه‌های ایران در نظر دارد در روز جهانی موزه در تهران برگزار کند، آیین موزه برتر است که یکی از برنامه‌های جانبی آن مسابقه موزه برتر نام گرفته و در این مراسم موزه‌ها در شاخص‌های مختلفی به رقابت می‌پردازند.

نکته‌ قابل توجه این است که باید از زاویه‌ای خاص به آیین موزه برتر نگاه کنیم و بدانیم که مسابقه موزه برتر برای اعلام برنده‌ها و بازنده‌ها نیست. آیین موزه برتر از این جهت برگزار می‌شود که توجه افکار عمومی، مدیریت جامعه و از همه مهم‌تر مدیریت فرهنگی جامعه را به موزه و موزه‌داری جلب کند. بنابراین شرکت کمی و حضور همگان به نشان دادن هر چه بهتر تصویر موزه‌داری در ایران کمک می‌کند. موزه‌‌داران با شرکت در این مراسم در واقع به خودشان و سایر موزه‌ها کمک می‌کنند. هر چه این فعالیت بیشتر و متمرکز‌تر باشد نگاه عمومی و مدیران جامعه به موضوع موزه و موزه‌داری مثبت‌تر خواهد شد. آیین موزه برتر که با حضور پروفسور مارتین هنز پرزیدنت ایکوم(رییس کمیته جهانی موزه‌ها) برگزار می‌شود می‌تواند نشان‌دهنده میزان مشارکت موزه‌‌ها در اینگونه فعالیت‌های ایکوم باشد.

* در مراسم موزه برتر به چه شکل موزه‌های برتر مشخص می‌شوند؟

کمیته ملی موزه‌های ایران از آیین موزه برتر برای جلب افکار عمومی به موضوع موزه‌ها، مشارکت موزه‌ها در امری واحد با یکدیگر و در نهایت آموزش غیر مستقیم موزه‌ها نسبت به شاخص‌ها و ارزش‌هایی که یک موزه باید از آن‌ها برخوردار باشد، بهره می‌گیرد.

مانند سال‌های پیش ۱۲ شاخص وجود دارد که موزه‌ها می‌توانند در هر شاخصی که می‌خواهند شرکت کنند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از این شاخص‌ها را در این مسابقه گذاشتیم تا برخی از موزه‌داران با آن‌ها آشنا شوند. بعضی‌ها تا پیش از این نمی‌دانستند چنین شاخص‌هایی نیز وجود دارد و از همین رو پیش از هر چیز موزه‌ها با رسم و رسوم یک رقابت آشنا می‌شوند.

یکی از نکاتی که برای این مسابقه بسیار حائز اهمیت است شیوه عملکرده موزه‌هاست. ما در آیین موزه برتر در واقع موزه‌های برنده را اعلام نمی‌کنیم بلکه شیوه و عملکرد بهتر را معرفی می‌کنیم. مانند موزه‌ای که در شاخص گردآوری یا ... جایزه می‌گیرد که در واقع ما عملکرد این موزه را به موزه‌داران معرفی می‌کنیم. این کار باعث می‌شود موزه‌ها با روش‌های صحیح در موزه‌داری آشنا شوند. ما از موزه‌ها می‌خواهیم که عملکرد‌ها و روش‌های بهتر را در امر موزه‌داری به کار بگیرند. مراسم آیین برتر به نحوی در حال الگوسازی برای موزه‌هاست و الگو سازی به عقیده من، فقط برای بودجه و وضعیت مالی موزه‌ها نیست؛ گاهی اوقات خلاقیت‌هایی را مشاهده می‌کنیم که نشان‌دهنده قدرت و استعداد موزه‌داران است.

آیین موزه برتر شرایطی را فراهم آورده که از یک طرف موزه‌ها بیشتر معرفی شوند و از طرف دیگر عملکرد بهتر جایزه بگیرد. اما از تمام افرادی که در این مراسم شرکت می‌کنند تقدیر خواهد شد. همینکه موزه‌ها مشارکت فعال داشته باشند و همواره در تلاش برای بهبود شرایط موزه‌ها باشند برای ما قابل تقدیر و ستایش است.

* داوری به چه شکل صورت می‌گیرد و داروان بر چه اساس انتخاب می‌شوند؟ آیا موزه‌داران می‌توانند در جریان چگونگی داوری قرار بگیرند؟

اگر امکانش وجود داشت خیلی خوب می‌شد که تمام موزه‌ها در جریان مراحل داوری باشند اما این موضوع زمان زیادی طلب می‌کند و همچنین باعث می‌شود به موضوع انتخاب نرسیم. به همین دلیل در صورت تمایل موزه‌ها، می‌شود جلسه‌ای را ترتیب داد که موزه‌داران در جریان چگونگی انتخاب قرار بگیرند و در مورد انتخاب و شاخص‌ها به نقد و گفت‌و‌گو بپردازند. اینگونه می‌توان چرایی انتخاب موزه‌ها را مشخص کرد که باعث می‌شود موزه‌ها بدانند که در سال‌های آینده به چه شکلی باید عملکرد خود را نشان دهند.

البته از تمام این مسائل که بگذریم نمی‌توانیم سلیقه‌ای بودن داوری را انکار کنیم. هر چقدر هم بر اساس استاندارد‌ها، داوری صورت بگیرد باز هم تا حدی سلیقه داوران تاثیرگذار خواهد بود. این سلیقه حتی در جایزه‌های بزرگی مانند اسکار نیز وجود دارد و برای همین است که همواره عده‌ای وجود دارند که نسبت به نتایج اعلام شده اعتراض می‌کنند.

بر همین اساس داوران از اعضای ایکوم انتخاب می‌شوند و برای هر شاخص با توجه به تخصص داوران، یک داور انتخاب می‌شود. البته در این میان از کارشناسان و خبرگان دیگر نیز کمک خواهیم گرفت تا در نهایت تصمیمی که داوران اتخاذ می‌کنند برای همه موزه‌داران منطقی و قابل قبول باشد.

* نسبت به سال پیش چه تغییراتی در برگزاری مراسم موزه برتر حاصل شده است؟

در شیوه برگزاری و انتخاب و حتی اعلام نتایج تغییراتی را خواهیم داشت. سعی کرده‌ایم تا حد امکان مشکلات را از میان برداریم تا مراسم متفاوتی را نسبت به سال پیش شاهد باشیم. اطلاع‌رسانی را در بعد گسترده‌ای انجام داده‌ایم چون دوست داریم تمام موزه‌ها حضور داشته باشند و خودشان و عملکردشان را معرفی کنند.

ما دوست داریم موزه‌ها در برنامه‌های کمیته ملی موزه‌های ایران مشارکت فعال داشته باشند تا افکار عمومی متوجه این موضوع شوند. باید آنقدر خوب عمل کنیم که کسی نتواند بگوید که موزه‌ها را نمی‌بیند. موزه‌دارن برای کسب اطلاعات در مورد مراسم، جایزه‌ و آخرین اخبار آیین موزه برتر می‌توانند به سایت موزه برتر (www.bestmuseum) مراجعه کنند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1