اخبار پیشنهادی


دوشنبه 95/05/04 | ساعت: 03:55 | کد خبر: 6202 | بازدید: 452174 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان گفت: مرمت و پاکسازی آینه کاری های تالار برلیان کاخ جهانی کاخ گلستان به اتمام رسید.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، مسعود نصرتی عنوان کرد: پاکسازی و استحکام بخشی سطوح آینه ها، مرمت ارسی ها و سنگ های ازاره مرمری و نصب شیشه سکوریتی بر اساس طرح فضای دسترسی بازدیدکنندگان، از جمله اقدامات صورت گرفته در این تالار است.

وی درمورد تاریخچه این بنا، با بیان اینکه پیش از احداث تالار برلیان، تالار بلور به جای آن وجود داشت، گفت: در زمان ناصر الدین شاه به دلیل فرسودگی بناهای قدیم ارگ، اغلب آنها را ویران و به جایش ساختمان جدید می ساختند، تالار بلور نیز به همین دلیل خراب و به جایش تالار برلیان ساخته شد اما از آنجا که کف تالار جدید بر روی پی های تالار بلور بنا شد، نتوانستند کف آن را به اندازه کف سایر تالارها بالا ببرند. 

به گفته نصرتی، تالار بلور از جمله بناهای دوران فتحعلی شاه قاجار بود که در کتاب ها و نوشته ها جز نام و اشاره مختصر مطلبی در مورد آن نیست و تصویری که بتوان طرح و شکل بنا را شناسایی کرد به جا نمانده است و دلیل نامگذاری آن احتمالا به سبب آینه کاری های بسیار و یا به دلیل نصب حوض بلور هشت ضلعی و چلچراغی که امپراتور روسیه الکساندر اول برای فتحعلی شاه فرستاده بود بلور خوانده می شد.

تالار برلیان کاخ گلستان تا سال 1300 قمری پابرجا بوده است زیرا اعتماد السلطنه در نوشته های خود بارها به وجود این تالار اشاره کرده و در سال 1318 قمری و در زمان مظفر الدین شاه به سبب شکستی که در آن افتاده بود مورد تعمیر قرار گرفت و تزیینات بیشتری بر ان افزوده شد. 

تابلو رنگ و روغن بسیار پرکار و زیبا اثر یحیی خان فرزند ابوالحسن خان صنیع الدوله از تالار برلیان که در سال 1305 ترسیم شده و اکنون در تالار سلام مجموعه قرار دارد گویای وضعیت پیش از تعمیرات و تغییرات عهد مظفر الدین شاه این تالار است.

کاخ گلستان در تیر سال 1392 در سی وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو که در کامبوج برگزار شد در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رسید.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1