اخبار پیشنهادی


یکشنبه 95/05/31 | ساعت: 05:28 | کد خبر: 6215 | بازدید: 451225 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی از دادن تذکر به مدیر میراث فرهنگی و گردشگری تهران در رابطه با حفظ و ثبت آثار تاریخی خبر داد و گفت: تهران در ثبت آثار تاریخی ضعیف است و باید قوی تر عمل کند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، محمدحسن طالبیان اظهار کرد: ما از اداره میراث فرهنگی استان تهران خواسته‌ایم پرونده‌های ثبت را به ما ارائه دهند و قرار شده در جلسه‌ای مطالبات مردم و مسؤولان درباره چگونگی حفاظت از آثار تاریخی و ثبت آنها مطرح شود.

وی همچنین درباره دخالت استانداری‌ها و شوراهای شهری در حفاظت از آثار تاریخی اظهار کرد: استاندار باید مجری و ناظر بر قانون باشد و حتما نباید دخالت کند. ما در صوت مواجهه با چنین مسائلی، حتما تذکر شفاهی و کتبی می‌دهیم و شکایت خود را مطرح می‌کنیم، مانند اتفاقی که درباره امام‌زاده تاریخی حمزه بن علی در چهارمحال و بختیاری افتاد، در آن پرونده حکم انفصال از خدمت، جزای نقدی و دستور برای ساخت عین به عین امام‌زاده صادر شد. پرونده میبد نیز چنین بود. محکومیت‌های مربوط به آن نیز انجام شده است.

وی اضافه کرد: محکومیت های قضایی و ساخت عین به عین بناهای تخریب شده، دو اتفاق خوبی بوده که باید به مدلی در کشور تبدیل شود و ادامه یابد. خوشبختانه مطالبات مردم در بخش میراث فرهنگی بیشتر شده و این نوید خوبی برای ما است تا پیگیری‌های حقوقی را تا جایی که قانون اجازه می‌دهد برای حفظ آثار تاریخی و رسیدگی به تخلفات، ادامه دهیم.

تلاش برای مستقل شدن بودجه پاسارگاد

معاون میراث فرهنگی کشور که در حاشیه نشست خبری رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد، درباره کیفیت حفاظت از آثار تاریخی همچون پاسارگاد با توجه به وضعیت بودجه آن که از طریق استان پرداخت می‌شود، اظهار کرد: واضح است که اعتبارات میراث فرهنگی کم است و باید تلاش کرد تقویت شود، اما مساله آن است که این اعتبارات هنگام تخصیص با مشکل مواجه می‌شوند.

او افزود: بودجه پاسارگاد استانی نیست، حتما منظور این است که چرا پایگاه‌های جهانی بودجه مستقل ندارند. متاسفانه ترتیب تخصیص بودجه به شکل موجود در دوره‌ای به این روز درآمده و ما در تلاش برای مستقل شدن آن هستیم که البته گرفتاری‌های اداری در این راه وجود دارد، موضوع هیات امنایی شدن این پایگاه‌ها هم به این خاطر مطرح شد که دنبال تحقق آن هم هستیم.

وی با بیان این که متاسفانه همیشه باید از کیفیت حفاظت بنالیم، گفت: متاسفانه در دوره‌ای هستیم که خیلی از ساختارها از بین رفته، مانند استادکاران حفاظت. باید دنبال آموزش شاگردانی در این حوزه و الگوسازی در زمینه حفاظت باشیم. کارهایی شروع شده ولی طبیعتا با استاندارد کیفیت حفاظت خیلی فاصله داریم.

موضع معاونت میراث برای پس گرفتن ساختمان بنیاد فارابی

طالبیان همچنین درباره انتقال دفتر بنیاد سینمایی فارابی از ساختمان قوام (موزه آبگینه) توضیح داد: می‌خواهیم این مساله در فضایی صلح آمیز بین دستگاه های دولتی حل شود و نمی خواهیم قضیه را با ضرب دادگاه و به زور رفع کنیم، برای همین تقاضا کردیم فضای فرهنگی دیگری را برای این انتقال آماده کنند.

معاون میراث فرهنگی کشور در پاسخ به این نکته که سند ساختمان بنیاد فارابی به نام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست و بر چه اساسی این سازمان می خواهد این بنا را کامل در اختیار بگیرد؟ گفت: چون قضاوتی درباره این داستان مطرح شده، ما هم مجبوریم با مذاکره موضوع را حل کنیم.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1