اخبار پیشنهادی


دوشنبه 95/06/08 | ساعت: 01:12 | کد خبر: 6222 | بازدید: 451447 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

حدود ۲۵۰ قطعه کاشی سالم و ۳۰۰ قطعه کاشی شکسته در یک عملیات توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران کشف شد. این کاشی‌ها متعلق به خانه‌های تاریخی بوده است.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران پیش از ظهر روز یکشنبه هفتم شهریور ماه در موزه رضا عباسی برگزار شد.

در این برنامه، کاشی‌های کشف شده و مسروقه خانه‌های تاریخی که در چند روز اخیر اخبار زیادی از سرقت آنها در رسانه‌ها منتشر شده بود، به نمایش درآمد. همچنین در کنار آن تعدادی سکه تاریخی و تعدادی بشقاب‌های چینی صفوی کشف شده به نمایش درآمد.

هنوز مشخص نیست این کاشی‌ها آیا متعلق به همان خانه هایی است که تصاویر آنها در یکسال گذشته منتشر شده یا نه چون این موضوع هنوز توسط کارشناسان بررسی نشده است.

در این برنامه، مرتضی ادیب‌زاده کارشناس مرکز باستان شناسی استان تهران و امین اموال توقیفی گفت: در شش ماهه اول امسال، ۴ هزار شی نفیس از سارقان کشف شده است. در بخشی از این کشفیات ۱۶۰۰ قطعه شی نفیس وجود دارد که ۱۵۰۰ سکه آن متعلق به دوران هخامنشی تا دوره متأخر اسلامی است. مجموعه‌ای از ظروف آبی و سفید که احتمالا متعلق به دوران صفوی است، نیز کشف شده که این ظروف هم در کشور چین ساخته شده است. ما کاربری آنها را نمی‌دانیم، اما نمونه‌ای از آنها در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی وجود دارد.

وی افزود: کاشی‌های مسروقه کشف شده در نگاه اول نشان می‌دهد که کار سارقان از حفاری غیرمجاز گذشته و به سرقت شاخه‌های معماری روی آورده‌اند چون ما هیچ قانون مشخص و محکمی برای قاچاق این کاشی‌ها نداریم.

این کارشناس مرکز باستان شناسی استان تهران ادامه داد: همه این کاشی‌ها طی یک عملیات از یک نفر به دست آمده منتها این فرد یک دلال بوده که اکنون متواری شده است.

ادیب زاده در پاسخ به اینکه چطور می‌توان کاشی‌ها را از فردی گرفت و او را شناسایی کرد، اما نتوان دستگیرش کرد، گفت: این فرد در طول عملیات فرار کرد. این سکه‌ها از یک کارخانه متروکه در شهرستان ملارد به دست آمده و مأموران ما از خیابان منوچهری رد او را گرفتند.

وی اضافه کرد: ارزش ریالی اشیاء کشف شده در این عملیات را نمی‌توان محاسبه کرد، چون هنوز بررسی‌های دقیق روی آن انجام نشده است. این کاشی‌ها بیشتر ارزش تاریخی و فرهنگی دارند که در هویت بناها تاثیر می گذارند و از سبک قاجاری با قالب زرد آنها می‌توان این کاشی‌ها را با کاشی مسجد امام مقایسه کرد.

این امین اموال توقیفی گفت: ما هنوز در زمینه قوانین و مقررات ضعف داریم. ما برخی اوقات با قضات جدیدی روبه رو می شویم که باید اهمیت میراث فرهنگی را برای آنها توجیه کنیم، حتی در مواردی مواد قانونی را برای قاضی می فرستیم.

در ادامه این برنامه، رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: ما از قوه قضائیه درخواست می‌کنیم که حتی اگر قانونی برای در اختیار داشتن اشیاء زیر ۱۰۰ سال در دست افراد وجود ندارد که آن را قاچاق و یا جرم بداند، اکنون که حساسیت‌ها درباره سرقت کاشی‌ها زیاد شده، این قانون را اعمال کنند تا حساسیت‌ها کمتر شود و به ضابطین قوه قضائیه اعلام کنند که اگرچه این کاشی‌ها را در دست افراد پیدا کردند، آن را قاچاق بدانند. ما این موضوع را در روزهای آینده به صورت کتبی به قوه قضاییه اعلام می کنیم.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1