اخبار پیشنهادی


دوشنبه 95/06/15 | ساعت: 12:11 | کد خبر: 6235 | بازدید: 451998 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی گفت: واگذاری ۷۰۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی در دستور کار این صندوق است.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر،محمدرضا پوینده مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در همایش یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم گفت: ایران یکی از مهمترین کانون‌های تاریخی جهان با میراث غنی در حوزه تاریخ، طبیعت و فرهنگ است. راه ابریشم نماد صلح، پیشرفت و تبادلات دوستانه برای کشورهای حوزه راه ابریشم حائز اهمیت است. در این میان نقش محوری ایران در کمربند جاده ابریشم به عنوان نگین مسیر طلایی باستانی، نقطه تعادل و مرکز ثقل توسعه امنیت بر منطقه خاورمیانه بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کشورهای مسیر جاده ابریشم ظرفیت عظیمی دارند که در صورت همکاری دولت ها با یکدیگر مبادلات اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی جهان امروز را می توانند تغییر دهند.

وی افزود: برای بیشتر کشورهای حوزه راه ابریشم، راه جهانی شدن با راه ابریشم پیوند خورده است به صورتی که سیاست و برنامه‌های دولت ها به سرمایه‌گذاری و بازآفرینی این راه معطوف شده است. با این رویکرد ما با نگاهی کاملا مثبت در پی تعامل گسترده با کشورهای ذی‌نفع برای احیاء جایگاه اقتصادی و فرهنگی جاده ابریشم هستیم.

پوینده ادامه داد: در سال جاری ششمین شورای اجرایی جاده ابریشم سازمان جهانی جهانگردی در ارومیه برگزار شد و در آن سه محور تبلیغات و بازاریابی جاده ابریشم برای جذب توریست، احیای کاروانسراها و ابنیه قدیمی برای جذب گردشگری در حاشیه جاده و تسهیل در خصوص جاده ای ریلی و هوایی مورد توافق قرار گرفت البته منظور از احیای جاده ابریشم، ساخت دوباره آن نیست. بلکه منظور احیای پیوندها است و در بستر این پیوندها بسیاری از تازه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شکل می گیرد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تصریح کرد: اکنون سیاست دولت در خصوص حفاظت، مرمت و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی از شیوه تمرکزگرای دولتی و غیرمشارکتی به سمت تمرکز زدایی و مردمی تغییر یافته است بنابراین دولت ایران برای احیا و باز زنده سازی بناهای تاریخی و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی اساسنامه صندوق احیا را به عنوان یک موسسه وابسته به سازمان میراث فرهنگی به تصویب رساند. بنابراین دولت تاکنون حق واگذاری و بهره برداری صدها بنای تاریخی را به عهده این موسسه قرار داده است. بنابراین این صندوق، ابنیه تاریخی را از طریق مزایدات دو مرحله ای عمومی برای مرمت، احیا و بهره برداری تحت قراردادهای مشارکت برای مدت زمان مشخص به بخش خصوصی واگذار می کند.

وی اضافه کرد: این موسسه، اکنون مدیریت واگذاری بیش از ۷۰۰ بنای تاریخی را در دستور کار قرار داده است و در سال گذشته موفق به واگذاری ۵۰ بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران شده است.

در این برنامه سفیر کشور بنین، فیلیپین، تایلند، هند و برونئی، اسپانیا، پاکستان، ژاپن، گینه بیسائو، اندونزی، سنگال، تونس، هلند و بنگلادش به همراه رئیس بخش مطبوعات آلمان، معاون سفیر لهستان، مسئول سفارت سوئیس، رایزن ساحل عاج و کاردار شیلی در این برنامه حضور پیدا کردند.

در این برنامه همچنین شهرداران شهرهای ایرانی و خارجی در مسیر راه ابریشم نیز حضور دارند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1