اخبار پیشنهادی


شنبه 95/06/20 | ساعت: 10:54 | کد خبر: 6239 | بازدید: 451476 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حال حاضر در اغلب پرونده‌ها، دادگاه‌ها رای به نفع میراث فرهنگی می‌دهند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،«محمدحسین طالبیان» در کارگاه آموزشی بین‌المللی یونسکو که با عنوان «مدیریت گردشگری پایدار در محوطه‌های میراث جهانی» در کاروانسرای شاه عباسی مجموعه ثبت جهانی شده بیستون در حال برگزاری است، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر شرایط بسیار خوبی برای میراث فرهنگی و صیانت از آن در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: درخواست‌های مردمی بسیاری برای ثبت ملی کردن آثار تاریخی داریم که در واقع این همسویی مردم با میراث فرهنگی، اتفاق بسیار مهم و ارزشمندی است.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در گذشته کسی برای تخریب غیرقانونی یک بنای تاریخی با ارزش محاکمه نمی‌شد، اما در حال حاضر دادگاه‌ها در اغلب موارد رای به نفع میراث فرهنگی می‌دهند و از محکومین می‌خواهند تا صدمات وارده را جبران کنند.

طالبیان تصریح کرد: گردشگری به عنوان یکی از ارکان وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید به گونه‌ای رشد یابد که به دیگر قسمت‌ها آسیب نرساند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی هدف و نگاه کلی سازمان بر این است که خود مردم اصلی‌ترین نگاه دارندگان آثار تاریخی باشند و لذا اگر مردم ببینند مشارکت با میراث فرهنگی به نفع آنها است، حتما همکاری خواهند کرد.

معاون میراث فرهنگی با ذکر نمونه‌ای از سایت جهانی چغازنبیل گفت: تا چندین سال پیش مردم در پروژه‌های میراث فرهنگی دخالت نمی‌کردند و در واقع هیچگونه درکی نداشتند. آنها اعتقاد داشتند چغازنبیل از بازماندگان قوم لوت و نفرین شده است و لذا مردم محلی چندان توجهی به این بنا نداشتند.

طالبیان ادامه داد: در همین راستا سعی کردیم آنها را به مشارکت ترغیب کنیم و به آنها آموزش دادیم و از آنها در کارها استفاده کردیم و لذا مردم محلی نیز کم کم به حامیان ما تبدیل شدند.

این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: استفاده از مردم محلی باید یک استراتژی مهم در بخش پایگاه‌های میراث فرهنگی باشد.

وی افزود: در حال حاضر در سطح کشور 21 پایگاه ثبت جهانی شده و 70 پایگاه میراث فرهنگی ثبت ملی شده داریم که حفاظت از دو اثر اخیر که ثبت جهانی شدند تقریبا بطور کامل توسط مردم انجام می‌شود و سازمان میراث فرهنگی تنها نقش نظارت بر آنها را دارد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1